2001-11-13: Start inspraak Haags verkeersplan over verkeersbeleid tot
2010
Vandaag heeft het college van B&W besloten om het nieuwe Haagse
Verkeersplan, dat een visie geeft op het verkeersbeleid tot 2010, in
de inspraak te brengen. De wensen en reacties uit het vooroverleg met
diverse instanties en bewoners-organisaties hebben bij het opstellen
van het nieuwe plan een rol gespeeld. Het uitgangspunt is een
integrale aanpak van verkeer en stedelijke ontwikkeling waarbij alle
vervoersvormen een rol spelen. Iedereen die zich betrokken voelt bij
het plan, wordt nu in de gelegenheid gesteld te reageren. Na de
inspraak wordt het plan ter besluitvorming aan de gemeenteraad
voorgelegd.
Integrale aanpak
De integrale aanpak speelt in op het hand in hand gaan van verkeer met
de ruimtelijke ordening, ecologie en economie. Dit betekent dat dit
Verkeersplan niet alleen kijkt naar de wegen -staan ze vol of niet-
maar vooral ook naar wat er in de stad gebeurt en verandert, en hoe
het verkeersbeleid daarop moet worden afgestemd. Essentieel element
hierbij is het rekening houden met de leefbaarheid. Zodoende is mede
inspelend op de herstructurering van woonwijken een grotere rol
weggelegd voor stadsleefgebieden. Wethouder Bruins (Verkeer) geeft aan
met het Verkeersplan een beleidskader te presenteren waarin
mobiliteitsontwikkelingen in samenhang met andere stedelijke
ontwikkelingen worden bezien.
Binckhorst-as
De integrale projecten van het Verkeersplan zijn gekoppeld aan zes
stedelijke hoofdassen. Belangrijke projecten die spelen bij meerdere
assen zijn RandstadRail, Agglonet en de Buitenruit (Noordwestelijke
Hoofdroute). Van de 6 assen is met name de as
Ypenburg-Hoornwijck-Binckhorst-tracé Lijn11-Scheveningen-Haven in het
oog springend. In het gedeelte tussen Ypenburg en Binckhorst is de
samenhang met het Trekvliettracé van belang. In het tweede gedeelte,
tussen Binckhorst en Scheveningen-Haven, gaat het vooral om
opwaardering van de bestaande lijn 11 (tot Agglonet-lijn) en de
omgeving hiervan. Verder zijn er ten aanzien van deze as ook plannen
voor een nieuw hoogwaardig openbaar vervoer tracé die de nieuwe
ontwikkelingen in de Binckhorst ontsluit en een nieuwe hoofdverbinding
voor autoverkeer tussen de Neherkade en Schenkkade (als onderdeel van
ontwikkeling Binckhorst-Noord).
Inspraakgelegenheid
De inspraaktermijn loopt van 26 november 2001 t/m 4 januari 2002. Het
Verkeers-plan ligt vanaf 26 november ter inzage in het Gemeentelijk
Informatiecentrum in het stadhuis en bij alle stadsdeelkantoren. Het
nieuwe plan is voor 25 gulden te koop in het Gemeentelijk
Informatiecentrum.
13 november 2001
last update: 13 november 2001 ;pag.: 9421; auteur: 112