Gemeente Den Haag

2001-11-13: Start inspraak Haags verkeersplan over verkeersbeleid tot 2010

Vandaag heeft het college van B&W besloten om het nieuwe Haagse Verkeersplan, dat een visie geeft op het verkeersbeleid tot 2010, in de inspraak te brengen. De wensen en reacties uit het vooroverleg met diverse instanties en bewoners-organisaties hebben bij het opstellen van het nieuwe plan een rol gespeeld. Het uitgangspunt is een integrale aanpak van verkeer en stedelijke ontwikkeling waarbij alle vervoersvormen een rol spelen. Iedereen die zich betrokken voelt bij het plan, wordt nu in de gelegenheid gesteld te reageren. Na de inspraak wordt het plan ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.

Integrale aanpak

De integrale aanpak speelt in op het hand in hand gaan van verkeer met de ruimtelijke ordening, ecologie en economie. Dit betekent dat dit Verkeersplan niet alleen kijkt naar de wegen -staan ze vol of niet- maar vooral ook naar wat er in de stad gebeurt en verandert, en hoe het verkeersbeleid daarop moet worden afgestemd. Essentieel element hierbij is het rekening houden met de leefbaarheid. Zodoende is mede inspelend op de herstructurering van woonwijken een grotere rol weggelegd voor stadsleefgebieden. Wethouder Bruins (Verkeer) geeft aan met het Verkeersplan een beleidskader te presenteren waarin mobiliteitsontwikkelingen in samenhang met andere stedelijke ontwikkelingen worden bezien.

Binckhorst-as
De integrale projecten van het Verkeersplan zijn gekoppeld aan zes stedelijke hoofdassen. Belangrijke projecten die spelen bij meerdere assen zijn RandstadRail, Agglonet en de Buitenruit (Noordwestelijke Hoofdroute). Van de 6 assen is met name de as
Ypenburg-Hoornwijck-Binckhorst-tracé Lijn11-Scheveningen-Haven in het oog springend. In het gedeelte tussen Ypenburg en Binckhorst is de samenhang met het Trekvliettracé van belang. In het tweede gedeelte, tussen Binckhorst en Scheveningen-Haven, gaat het vooral om opwaardering van de bestaande lijn 11 (tot Agglonet-lijn) en de omgeving hiervan. Verder zijn er ten aanzien van deze as ook plannen voor een nieuw hoogwaardig openbaar vervoer tracé die de nieuwe ontwikkelingen in de Binckhorst ontsluit en een nieuwe hoofdverbinding voor autoverkeer tussen de Neherkade en Schenkkade (als onderdeel van ontwikkeling Binckhorst-Noord).

Inspraakgelegenheid
De inspraaktermijn loopt van 26 november 2001 t/m 4 januari 2002. Het Verkeers-plan ligt vanaf 26 november ter inzage in het Gemeentelijk Informatiecentrum in het stadhuis en bij alle stadsdeelkantoren. Het nieuwe plan is voor 25 gulden te koop in het Gemeentelijk Informatiecentrum.

13 november 2001

last update: 13 november 2001 ;pag.: 9421; auteur: 112