Advies over nieuwe producten euro
Het Verbond wil zijn leden wijzen op de mogelijkheden voor het
vormgeven van de nieuwe europroducten. In 1999 gaf het Verbond al aan
dat het delen door twee van de oorspronkelijke waarde van bijvoorbeeld
het eigen risico of het verzekerd bedrag tot nieuwe mooie ronde
bedragen leidt.
Voor de volledigheid wil het Verbond nu ook op andere mogelijkheden
wijzen die in de praktijk al worden gebruikt. Naast de reeds
aangegeven mogelijkheid van delen door twee van de basiswaarden wordt
door sommige verzekeraars delen door twee en min tien procent
gehanteerd. Ook zijn er maatschappijen die eerst een één op één
conversieberekening maken en deze vervolgens afronden op mooie ronde
getallen, meestal - zoals het Verbond in het verleden geadviseerd
heeft - in het voordeel van de klant. Het Verbond benadrukt dat iedere
verzekeraar vrij is om uit bovenstaande mogelijkheden te kiezen of
andere manieren uit te denken.
Als de euro in januari 2002 is ingevoerd, zal de markt haar werking
doen. Het staat de maatschappijen dan vrij om ten aanzien van nieuwe
europroducten de door hen gewenste grensbedragen te hanteren.
Bondig, november 2001