Verbond van verzekeraars

Advies over nieuwe producten euro

Het Verbond wil zijn leden wijzen op de mogelijkheden voor het vormgeven van de nieuwe europroducten. In 1999 gaf het Verbond al aan dat het delen door twee van de oorspronkelijke waarde van bijvoorbeeld het eigen risico of het verzekerd bedrag tot nieuwe mooie ronde bedragen leidt.

Voor de volledigheid wil het Verbond nu ook op andere mogelijkheden wijzen die in de praktijk al worden gebruikt. Naast de reeds aangegeven mogelijkheid van delen door twee van de basiswaarden wordt door sommige verzekeraars delen door twee en min tien procent gehanteerd. Ook zijn er maatschappijen die eerst een één op één conversieberekening maken en deze vervolgens afronden op mooie ronde getallen, meestal - zoals het Verbond in het verleden geadviseerd heeft - in het voordeel van de klant. Het Verbond benadrukt dat iedere verzekeraar vrij is om uit bovenstaande mogelijkheden te kiezen of andere manieren uit te denken.
Als de euro in januari 2002 is ingevoerd, zal de markt haar werking doen. Het staat de maatschappijen dan vrij om ten aanzien van nieuwe europroducten de door hen gewenste grensbedragen te hanteren.

Bondig, november 2001