Tweedaagse cursus
Marketing Performance Management in de Financiële Dienstverlening
13 en 14 november 2001, Meeting Plaza Maarssen
logo0012-kl.jpg (4947 bytes)
---
Slechts 44 procent van de bedrijven binnen de financiële sectoren is
tevreden over zijn marketing- en verkoopprestaties, zo blijkt uit
recent onderzoek van Twynstra Gudde. Bovendien is de afstand tuseen de
gemiddelde prestaties en de best practice behoorlijk groot. Wie een
beter inzicht heeft in de factoren die bepalend zijn voor commerciële
effectiviteit, heeft de sleutel tot prestatieverbetering in handen.
Maximaal 22 deelnemers!
Docenten:
drs. M.H.M. Jansen, Twynstra Gudde
J.W.E. Lodders, Twynstra The Bridge
Prepositie:
Recent onderzoek door Harvard heeft uitgewezen dat klanttevredenheid
de enige indicator is voor winstgevendheid op de lange termijn. Het is
daarom noodzakelijk voor ondernemingen om gedifferentieerd en 'dicht
op de klant' te meten en ook het meet-instrumentarium aan te passen op
recente ontwikkelingen op het marketingvlak, waaronder CRM en het 1:1
marketing denken. Dat dit noodzakelijk is heeft recent onderzoek van
Twynstra Gudde uitgewezen: slechts 44 procent van de bedrijven in de
financiële sector is tevreden over de marketing- en verkoopprestaties.
Bovendien is de afstand tussen gemiddelde prestaties en de best
practice behoorlijk groot.
Inhoud:
Deze training beantwoordt de vraag waarom het verbeteren van
marketingprestaties nodig is en op welke manier de gewenste
verbeteringen bereikt kunnen worden. De marketingplanning cyclus
meten-plannen-uitvoeren is daarbij het vertrekpunt.
Ondanks vrijwel aanhoudende groei van financiële resultaten en de
toegenomen inspanningen op marketinggebied, zijn financiële
dienstverleners niet tevreden over hun marketingprestaties. Nader
onderzoek leerde dat er grote verschillen bestaan in de commerciële
prestaties van financiële dienstverleners. De algehele conclusie uit
het onderzoek luidt dat banken en verzekeraars hun commerciële
prestaties aanzienlijk kunnen verbeteren. De 'best practice' op het
gebied van marketing prestaties vormt daarvoor een bruikbare,
praktische benchmark.
Deze 'best practices' richten hun strategie, marketingactiviteiten,
organisatie en besturing in op de commerciële werkelijkheid, waarin
zij de klant als uniek individu benaderen. Zij beperken zich niet tot
de grenzen van de bestaande business, maar kijken daaroverheen naar de
ervaringswereld van de klant.
Bij het opstellen van de managementagenda betrekken de 'best
practices' de effectiviteit van acties en sturen zij op commerciële
prestaties. Vergroten van de commerciële effectiviteit begint dan bij
de definitie en monitoring van de gewenste prestaties. Meten is de
eerste stap, planning de tweede stap. In deze training wordt de
samenhang in de cyclus van meten, plannen en uitvoeren benadrukt,
ofwel het managen op basis van marketing prestaties: Marketing
Performance Management.
Marketing Performance Management is een specifieke toepassing van
Performance Management binnen het commerciële domein. Marketing
Performance Management is het proces van richten, inrichten en
bekrachtigen teneinde de uitvoering mogelijk te maken en het
faciliteren van effectmetingen van marketing en verkoop op een
evenwichtige en samenhangende wijze. Professioneel marketing
performance management geeft het management grip op commerciële
prestaties.
Aan het eind van deze training bent u in staat:
* te onderkennen welke verbetermogelijkheden voor commerciële
prestaties in uw organisatie aanwezig zijn
* de juiste stuurvariabelen voor uw organisatie te selecteren
* met behulp van deze stuurvariabelen richting te geven aan uw
commerciële acties
* te definiëren op welke wijze u meer grip krijgt op de commerciële
prestaties van uw organisatie
Doelgroepen (in de financiële sector):
* Marketingmanagers & -controllers
* Marketingservices medewerkers
* Business Unit managers & Operations managers
* (Interne) Adviseurs strategie en commercie
---
Programma Dag 1
9.30 Ontvangst deelnemers
10.00
* Kennismaken
* Programma uitleg
* Introductie op meten: beschrijving van mogelijke meetinstrumenten,
uitleg over selectie van, en eisen aan meetinstrumenten
* Game, waarin de deelnemer op interactieve wijze ervaart hoe
belangrijk en lastig het is te sturen en keuzes te maken met
beperkte informatie in het marketingproces
12.30 Lunch
13.30
* Vervolg game
* Evaluatie game: koppeling van ervaringen uit het game naar de
dagelijkse praktijk
* Leerdoelstellingen
17.00 Snackbreak
17.45 Uitleg modellen en methodieken. Introductie op Marketing
Performance Management. Hoe kan grip worden verkregen op commerciële
prestaties? Tevens beschrijving van de samenhang tussen Marketing
Performance Management en marketingtrends als CRM, klantwaarde en
e-commerce.
19.15 Afsluiting dag 1
Programma Dag 2
9.30 Ontvangst deelnemers
10.00 Toetsing en integratie theorie en praktijk. Uitdiepen van
verschillende aspecten van MPM (richten, uitvoeren en meten). Welke
acties worden in de praktijk ondernomen, wat is de samenhang met de
gekozen richting (vastgelegd in de strategie) en hoe worden
marketingprestaties door goed presterende ondernemingen bestuurd?
12.30 Lunch
13.30 Toepassen van het geleerde in de eigen situatie, met als
eindresultaat de formulering van een opdracht die de deelnemers
meenemen naar de eigen werksituatie.
16.30 Afsluiting en evaluatie
---
Datum en plaats
13 en 14 november 2001, Meeting Plaza Maarssen.
Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier
in te vullen en te e-mailen. Twee weken voor aanvang van de cursus
ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een
routebeschrijving. Heeft u vijf werkdagen voor aanvang van de cursus
nog niets van ons ontvangen, neemt u dan even contact met ons op (040
- 212 94 99).
Kosten
De kosten voor deelname aan deze cursus bedragen EUR. 1295,-/ Hfl.
2853,80 (excl. BTW) per persoon. Bij deze prijs zijn koffie/thee,
lunch en uitgebreide congresdocumentatie inbegrepen.
Verhinderd?
Indien u verhinderd bent, kunt u in uw plaats een collega deel laten
nemen, mits deze in het bezit is van uw inschrijving. Indien u uw
inschrijving wilt annuleren dient u rekening te houden met de volgende
regelingen. U kunt tot 12 weken voor de datum van plaatsvinden c.q.
aanvang van de cursus annuleren. Annulering dient per aangetekend
schrijven te geschieden Bij annulering tot 2 weken voor de datum van
plaatsvinden c.q. aanvang van de cursus, berekenen wij u euro 50/ f
110,20 (excl. BTW) aan administratiekosten. Bij latere annulering bent
u echter het volledige cursusgeld verschuldigd. De documentatie wordt
u dan automatisch toegezonden.