Persberichten
Utrecht, 13-11-2001
Houding banken zit veel Nederlanders hoog: meldlijn banken massaal
gebeld
Woede, frustratie en teleurstellingheel wat emoties kregen de
vrijwilligers van de meldlijn banken vandaag voor de kiezen. Massaal
klommen mensen uit heel het land in de telefoon om hun ervaringen te
melden over de persoonlijke service en het pinbeleid van banken.
De meeste bellers voelen zich door hun bank gedwongen om een hoog
bedrag aan de balie op te nemen. Dit omdat kleine geldbedragen alleen
nog via de pinautomaat zijn te verkrijgen.
Ouderen en slechtzienden die hun beklag deden kunnen niet pinnen,
voelen zich onveilig bij het pinnen of willen gewoon niet pinnen;
bijvoorbeeld omdat zij de pincode niet kunnen onthouden.
Het merendeel van de bellers heeft het gevoel dat de
vertrouwenspositie met hun bank is weggevallen, nu steeds meer
bankloketten sluiten en geldopname bijna alleen mogelijk is via
pinautomaten. Sommigen hebben zelfs het gevoel, dat zij niet meer over
hun eigen geld kunnen beschikken. Opvallend veel bellers meldden
overvallen te zijn of kennen anderen die dat is overkomen.
Bijna honderd per uur
Op de eerste dag van de landelijke meldlijn banken hebben tussen 10.00
en 17.00 uur ruim 500 mensen hun beklag kunnen doen over de
persoonlijke service en het pinbeleid van de banken. Per uur zijn
bijna honderd mensen te woord gestaan en voor een veelvoud hiervan was
er vaak geen doorkomen aan, of werd het geduld op de proef gesteld.
De driedaagse meldlijn banken is een initiatief van de ouderenbonden
ANBO, PCOB en Unie KBO samen met de FNV en de Federatie Slechtzienden-
en Blindenbelang. Ook woensdag 14 en donderdag 15 november kunnen
klachten over de persoonlijke kasopname van contant geld, de sluiting
van loketten en de toegankelijkheid en veiligheid van pinautomaten nog
gemeld worden via telefoon: (030) 233 00 66. Op Internet is een
meldformulier te vinden op www.anbo.nl/acties
Voorlichting
De initiatiefnemers voerden reeds gesprekken met verschillende banken.
Sommige banken bieden op verzoek de mogelijkheid van een permanente
ontheffing voor het pinnen, of helpen mensen bij de bediening van de
geldautomaat. De initiatiefnemers willen via de meldingsactie de
handelswijze van de diverse banken en hun respectievelijke filialen in
kaart brengen. Daaruit zal ook blijken of alle bankfilialen het
landelijk beleid van het hoofdkantoor daadwerkelijk uitvoeren. En of
meer voorlichting over alternatieven voor het pinnen is geboden. Na de
meldingsactie nemen de initiatiefnemers contact op met de banken en de
politiek.