ANBO


Persberichten

Utrecht, 13-11-2001

Houding banken zit veel Nederlanders hoog: meldlijn banken massaal gebeld

Woede, frustratie en teleurstellingheel wat emoties kregen de vrijwilligers van de meldlijn banken vandaag voor de kiezen. Massaal klommen mensen uit heel het land in de telefoon om hun ervaringen te melden over de persoonlijke service en het pinbeleid van banken.

De meeste bellers voelen zich door hun bank gedwongen om een hoog bedrag aan de balie op te nemen. Dit omdat kleine geldbedragen alleen nog via de pinautomaat zijn te verkrijgen.
Ouderen en slechtzienden die hun beklag deden kunnen niet pinnen, voelen zich onveilig bij het pinnen of willen gewoon niet pinnen; bijvoorbeeld omdat zij de pincode niet kunnen onthouden. Het merendeel van de bellers heeft het gevoel dat de vertrouwenspositie met hun bank is weggevallen, nu steeds meer bankloketten sluiten en geldopname bijna alleen mogelijk is via pinautomaten. Sommigen hebben zelfs het gevoel, dat zij niet meer over hun eigen geld kunnen beschikken. Opvallend veel bellers meldden overvallen te zijn of kennen anderen die dat is overkomen.

Bijna honderd per uur
Op de eerste dag van de landelijke meldlijn banken hebben tussen 10.00 en 17.00 uur ruim 500 mensen hun beklag kunnen doen over de persoonlijke service en het pinbeleid van de banken. Per uur zijn bijna honderd mensen te woord gestaan en voor een veelvoud hiervan was er vaak geen doorkomen aan, of werd het geduld op de proef gesteld.

De driedaagse meldlijn banken is een initiatief van de ouderenbonden ANBO, PCOB en Unie KBO samen met de FNV en de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang. Ook woensdag 14 en donderdag 15 november kunnen klachten over de persoonlijke kasopname van contant geld, de sluiting van loketten en de toegankelijkheid en veiligheid van pinautomaten nog gemeld worden via telefoon: (030) 233 00 66. Op Internet is een meldformulier te vinden op www.anbo.nl/acties

Voorlichting
De initiatiefnemers voerden reeds gesprekken met verschillende banken. Sommige banken bieden op verzoek de mogelijkheid van een permanente ontheffing voor het pinnen, of helpen mensen bij de bediening van de geldautomaat. De initiatiefnemers willen via de meldingsactie de handelswijze van de diverse banken en hun respectievelijke filialen in kaart brengen. Daaruit zal ook blijken of alle bankfilialen het landelijk beleid van het hoofdkantoor daadwerkelijk uitvoeren. En of meer voorlichting over alternatieven voor het pinnen is geboden. Na de meldingsactie nemen de initiatiefnemers contact op met de banken en de politiek.