D66: Diertransport niet langer dan vier uur
12/11/2001
De D66 eurofractie is van mening dat de behandeling van dieren bij internationaal vervoer op alle fronten tekort schiet. "Bij het veetransport worden dieren uitsluitend als handelswaar beschouwd en niet als levende wezens met een waarde in zichzelf", aldus Bob van den Bos tijdens een debat met de Europese Commissaris Byrne.
In het debat signaleerde van den Bos dat de controle door de lidstaten
op de naveling van bestaande Europese regelgeving voor veetransport
abobinabel is. Ook de Commissie laat het afweten in hun (Europese)
controle op de nationale controles. Hierdoor kon de mond- en klauwzeer
en de varkenspest zich gemakkelijker verspreiden. Deze crises toonden
dat de halte en verzamelplaatsen voor dieren onverantwoorde
veterinaire risico´s met zich meebrachten.
De D66 Eurofractie vindt daarom dat er een tijd- en afstandslimiet
moet komen en veel strengere eisen aan de vrachtwagens. Dieren moeten
altijd kunnen liggen en over vers water beschikken. De fractie
waarschuwt echter dat een betere inrichtring van de wagens absoluut
niet een alibi mag zijn om de rijtijden te verhogen onder het mom van
" business class vervoer kan langer duren". "Business class! Zelfs met
verbeterde ventilatie, temperatuur en luchtvochtigheid is de laatste
gang der dieren nog steeds 6e rangs", aldus van de Bos.
Levende dieren moeten alleen heel kort worden vervoerd. 8 uur, zoals
een meerderheid in het Europees Parlement voorstelt, is een
verbetering. Maar D66 vindt eigenlijk dat 4 uur het maximum moet zijn
en dat bij langere tijden alleen bevroren vlees mag worden verhandeld.
Ook moeten de controles op de regels worden opgevoerd en de straffen
bij overtredingen worden aangescherpt. Bovendien wil de fractie toe
naar een regionalisering van de productieketen: het vlees moet daar
worden geconsumeerd waar het ook is grootgebracht. Van den Bos: "het
door de EU gesubsidieerde beleid om kleine slachterijen af te schaffen
was totaal verkeerd en moet worden herzien. Dat deze slachterijen niet
aan milieu en hygiene eisen zouden kunnen voldoen, mag natuurlijk geen
argument zijn."
De hervormingen dienen met de grootste urgentie te worden doorgevoerd.
Niet alleen om het grootschalig dierenleed te stoppen, maar ook om
afdoende regelingen te treffen voordat de toetredingen met nieuwe
lidstaten deze problemen gaan verergeren. "Helaas zijn er nog heel
veel landen in Europa waar dieren uitsluitend als dingen worden
beschouwd waar je geld mee verdient, in plaats van een deel van de
schepping."
De Ierse Eurocommissaris Byrne reageerde vaag op de voorstellen van
het Europees Parlement. Hij deed weinig concrete toezeggingen. Naar
alle waarschijnlijkheid staat hij onder sterke druk van zijn Ierse
achterban, waaronder veel veehandelaren.