9-11-2001
Subaru toont breed scala concept cars
Subaru heeft onlangs op de Tokyo Motor Show met een breed aanbod
concept cars laten zien waartoe het merk allemaal in staat is en welke
toekomststrategie Subaru voor ogen heeft.
Subaru heeft onlangs op de Tokyo Motor Show overtuigend laten zien
waartoe het merk allemaal in staat is en welke toekomststrategie
Subaru voor ogen heeft. Op de grote Subaru-stand pronkte een scala aan
verrassende prototypen en technologieën: stuk voor stuk bijzonder en
voorzien van All Wheel Drive, kortom: een specialty brand waardig.
In de ogen van Subaru heeft een automobielmerk alléén goede
toekomstkansen, wanneer er sprake is van producten die zich duidelijk
onderscheiden van de massa. Daartoe heeft Subaru, onderdeel van het
wereldwijd opererende Fuji Heavy Industries-concern, in de afgelopen
jaren bovendien een gedaantewisseling ondergaan: het accent is veel
minder komen te liggen op de bouw van compacte autos en méér op
AWD-modellen van groter formaat.
Letterlijk richtingaanwijzend zijn de twee prototypen die Subaru in
het centrum van de stand op de Tokyo Motor Show opstelde: de WX-01 en
de HM-01. De eerste zou de toekomstige rol kunnen gaan vervullen van
een hoogst sportieve Grand Touring Car met comfortabel plaats voor
zeven personen. Het showmodel is voorzien van een zeer ver
doorontwikkeld All Wheel Drive-traction control systeem voor optimale
verdeling van kracht naar elk wiel afzonderlijk. Verder is de WX-01
onder meer voorzien van een uiterst geavanceerd
satelliet-navigatiesysteem, een uitermate overzichtelijk en
gebruiksvriendelijk dashboard en van koplampen die de rijrichting
gestuurd door het navigatiesysteem kunnen voorspellen en hun
lichtbundel daarop afstemmen. Met betrekking tot het materiaalgebruik
is er gekozen voor lichte en sterke materialen, teneinde het gewicht
van de auto zo laag mogelijk te houden.
Dat Subaru het compacte segment zeker niet helemaal loslaat, blijkt
uit het prototype HM-01 met hybride-aandrijving en All Wheel Drive,
dat reeds op de autoshow van Frankfurt te bewonderen was. Ondanks zijn
compacte formaat biedt het bewust eenvoudig gehouden interieur van de
HM-01 een zee aan ruimte. Als aandrijving van de voorwielen fungeert
een viercilinder benzinemotor met een inhoud van 658 cm3, gekoppeld
aan een continu variabele transmissie en een automatisch
stop/start-systeem. De achterwielen worden aangedreven door een 42
Volt elektromotor. Qua omvang heeft deze motor, waarvan de batterijen
zich onderweg bij lage snelheden opladen, een zeer bescheiden formaat.
Showmodellen
Naast deze twee revolutionaire prototypen toonde Subaru op de 35-ste
Tokyo Motor Show nóg een aantal opmerkelijke modellen. Allereerst de
razendsnelle Subaru Legacy B4 Blitzen, die met behulp van Porsche
Design werd ontwikkeld. De Subaru Legacy Touring Wagon Avignon
kenmerkt zich daarentegen juist door de retro-gedachte daarachter, zij
het in combinatie met een bijna lieflijke, Zuidfranse styling. Niet
minder opmerkelijk is de Subaru Impreza Plus Type Euro, met scherpe
carrosserielijnen alsof hij zó uit een blok aluminium is gesneden. Ook
voor dit prototype geldt dat hij in samenwerking met Porsche Design
werd ontwikkeld. Naast de Pleo Surfing (Subarus interpretatie van een
compacte auto voor de vrije tijd) toonde Subaru tot slot de ST-X,
waarvan de ontwikkeling en het design geheel voor rekening van Subaru
of America Inc. komt. Het gaat hierbij om een fun-to-drive, vierzits
pick-up op basis van de Subaru Outback AWD met turbomotor, waarbij de
lengte van de laadvloer desgewenst fors kan worden vergroot door de
achterbank neer te klappen.