AutoRai

9-11-2001

Subaru toont breed scala concept cars

Subaru heeft onlangs op de Tokyo Motor Show met een breed aanbod concept cars laten zien waartoe het merk allemaal in staat is en welke toekomststrategie Subaru voor ogen heeft.

Subaru heeft onlangs op de Tokyo Motor Show overtuigend laten zien waartoe het merk allemaal in staat is en welke toekomststrategie Subaru voor ogen heeft. Op de grote Subaru-stand pronkte een scala aan verrassende prototypen en technologieën: stuk voor stuk bijzonder en voorzien van All Wheel Drive, kortom: een specialty brand waardig.

In de ogen van Subaru heeft een automobielmerk alléén goede toekomstkansen, wanneer er sprake is van producten die zich duidelijk onderscheiden van de massa. Daartoe heeft Subaru, onderdeel van het wereldwijd opererende Fuji Heavy Industries-concern, in de afgelopen jaren bovendien een gedaantewisseling ondergaan: het accent is veel minder komen te liggen op de bouw van compacte autos en méér op AWD-modellen van groter formaat.

Letterlijk richtingaanwijzend zijn de twee prototypen die Subaru in het centrum van de stand op de Tokyo Motor Show opstelde: de WX-01 en de HM-01. De eerste zou de toekomstige rol kunnen gaan vervullen van een hoogst sportieve Grand Touring Car met comfortabel plaats voor zeven personen. Het showmodel is voorzien van een zeer ver doorontwikkeld All Wheel Drive-traction control systeem voor optimale verdeling van kracht naar elk wiel afzonderlijk. Verder is de WX-01 onder meer voorzien van een uiterst geavanceerd satelliet-navigatiesysteem, een uitermate overzichtelijk en gebruiksvriendelijk dashboard en van koplampen die de rijrichting gestuurd door het navigatiesysteem kunnen voorspellen en hun lichtbundel daarop afstemmen. Met betrekking tot het materiaalgebruik is er gekozen voor lichte en sterke materialen, teneinde het gewicht van de auto zo laag mogelijk te houden.

Dat Subaru het compacte segment zeker niet helemaal loslaat, blijkt uit het prototype HM-01 met hybride-aandrijving en All Wheel Drive, dat reeds op de autoshow van Frankfurt te bewonderen was. Ondanks zijn compacte formaat biedt het bewust eenvoudig gehouden interieur van de HM-01 een zee aan ruimte. Als aandrijving van de voorwielen fungeert een viercilinder benzinemotor met een inhoud van 658 cm3, gekoppeld aan een continu variabele transmissie en een automatisch stop/start-systeem. De achterwielen worden aangedreven door een 42 Volt elektromotor. Qua omvang heeft deze motor, waarvan de batterijen zich onderweg bij lage snelheden opladen, een zeer bescheiden formaat.

Showmodellen
Naast deze twee revolutionaire prototypen toonde Subaru op de 35-ste Tokyo Motor Show nóg een aantal opmerkelijke modellen. Allereerst de razendsnelle Subaru Legacy B4 Blitzen, die met behulp van Porsche Design werd ontwikkeld. De Subaru Legacy Touring Wagon Avignon kenmerkt zich daarentegen juist door de retro-gedachte daarachter, zij het in combinatie met een bijna lieflijke, Zuidfranse styling. Niet minder opmerkelijk is de Subaru Impreza Plus Type Euro, met scherpe carrosserielijnen alsof hij zó uit een blok aluminium is gesneden. Ook voor dit prototype geldt dat hij in samenwerking met Porsche Design werd ontwikkeld. Naast de Pleo Surfing (Subarus interpretatie van een compacte auto voor de vrije tijd) toonde Subaru tot slot de ST-X, waarvan de ontwikkeling en het design geheel voor rekening van Subaru of America Inc. komt. Het gaat hierbij om een fun-to-drive, vierzits pick-up op basis van de Subaru Outback AWD met turbomotor, waarbij de lengte van de laadvloer desgewenst fors kan worden vergroot door de achterbank neer te klappen.