AutoRai

9-11-2001

Benz 'Patent Motorwagen' wordt opnieuw gebouwd

Toen Karl Benz op 29 januari 1886 zijn voertuig met gasmotor-aandrijving liet patenteren, kon hij niet vermoeden dat zijn uitvinding de wereld zou veranderen. Patent DRP 37435 (02-11-1886) wordt beschouwd als de geboorteakte van de automobiel.

De Benz Patent-Motorwagen, waarmee al in de herfst van 1885 de eerste proefritten waren gemaakt, werd de eerste automobiel ter wereld. De eerste openbare testrit van de driewielige Benz volgde op 3 juli 1886, op de Ring van Mannheim. Deze gebeurtenis was ook de aanleiding voor de allereerste berichten in de pers over een voertuig dat zich op eigen kracht had voortbewogen over een weg. Karl Benz was inmiddels meteen begonnen met de verdere ontwikkeling van zijn vinding. Hij keek niet om; zijn credo was vooruitgang.

Terwijl bij Benz & Cie. steeds nieuwe modellen werden ontwikkeld, stond de Nummer 1 Patent-Motorwagen achteloos in een vergeethoekje op de achterplaats van het bedrijf in Mannheim. Pas op de twintigste verjaardag van de auto werd Karl Benz herinnerd aan de bijzonderheid van zijn eersteling. Hij liet zijn oerautomobiel in 1906 restaureren en schonk deze aan het Deutsches Museum in München. Het Mercedes-Benz Classic Center geeft nu een vervolg aan de automobiele legende. Naar voorbeeld van de driewielige auto waarmee Karl Benz een nieuwe dimensie gaf aan de mobiliteit, worden exacte replicas gebouwd van het origineel. Zo hevelt de eerste automobielbouwer ter wereld en constructeur van het originele model de mythe van de allereerste automobiel over naar de 21e eeuw.

De techniek van de replica is precies dezelfde als van het origineel met de hand vervaardigd uit de materialen die destijds ook werden gebruikt. Kortom: de nagebouwde modellen zullen niet te onderscheiden zijn van het origineel. En net zoals de in het Deutsches Museum tentoongestelde Patent Motorwagen wordt de Benz-replica aangedreven door een achterin geplaatste, watergekoelde eencilindermotor met een inhoud van 954 cm3. De 0,75 pk vermogen bij 400/min geeft de driewieler, die dankzij zijn stalen-buizenframe en sierlijke spaakwielen relatief licht is met 265 kg, de achtenswaardige topsnelheid van 16 km/h.

Het enige verschil met het origineel uit 1886 is, dat de Benz van nu in plaats van met petroleumether ook met hedendaagse benzine kan worden gevoed. De replica stelt geen bijzondere eisen aan zijn bestuurder en staat altijd startklaar.