9-11-2001
Benz 'Patent Motorwagen' wordt opnieuw gebouwd
Toen Karl Benz op 29 januari 1886 zijn voertuig met gasmotor-aandrijving liet patenteren, kon hij niet vermoeden dat zijn uitvinding de wereld zou veranderen. Patent DRP 37435 (02-11-1886) wordt beschouwd als de geboorteakte van de automobiel.
De Benz Patent-Motorwagen, waarmee al in de herfst van 1885 de eerste
proefritten waren gemaakt, werd de eerste automobiel ter wereld. De
eerste openbare testrit van de driewielige Benz volgde op 3 juli 1886,
op de Ring van Mannheim. Deze gebeurtenis was ook de aanleiding voor
de allereerste berichten in de pers over een voertuig dat zich op
eigen kracht had voortbewogen over een weg. Karl Benz was inmiddels
meteen begonnen met de verdere ontwikkeling van zijn vinding. Hij keek
niet om; zijn credo was vooruitgang.
Terwijl bij Benz & Cie. steeds nieuwe modellen werden ontwikkeld,
stond de Nummer 1 Patent-Motorwagen achteloos in een vergeethoekje op
de achterplaats van het bedrijf in Mannheim. Pas op de twintigste
verjaardag van de auto werd Karl Benz herinnerd aan de bijzonderheid
van zijn eersteling. Hij liet zijn oerautomobiel in 1906 restaureren
en schonk deze aan het Deutsches Museum in München. Het Mercedes-Benz
Classic Center geeft nu een vervolg aan de automobiele legende. Naar
voorbeeld van de driewielige auto waarmee Karl Benz een nieuwe
dimensie gaf aan de mobiliteit, worden exacte replicas gebouwd van het
origineel. Zo hevelt de eerste automobielbouwer ter wereld en
constructeur van het originele model de mythe van de allereerste
automobiel over naar de 21e eeuw.
De techniek van de replica is precies dezelfde als van het origineel
met de hand vervaardigd uit de materialen die destijds ook werden
gebruikt. Kortom: de nagebouwde modellen zullen niet te onderscheiden
zijn van het origineel. En net zoals de in het Deutsches Museum
tentoongestelde Patent Motorwagen wordt de Benz-replica aangedreven
door een achterin geplaatste, watergekoelde eencilindermotor met een
inhoud van 954 cm3. De 0,75 pk vermogen bij 400/min geeft de
driewieler, die dankzij zijn stalen-buizenframe en sierlijke
spaakwielen relatief licht is met 265 kg, de achtenswaardige
topsnelheid van 16 km/h.
Het enige verschil met het origineel uit 1886 is, dat de Benz van nu
in plaats van met petroleumether ook met hedendaagse benzine kan
worden gevoed. De replica stelt geen bijzondere eisen aan zijn
bestuurder en staat altijd startklaar.