Branding op retour
Segers signaleert dat de grote nadruk op het externe imago en dan
met name via branding op z'n retour lijkt. Consumenten beginnen
volgens hem een beetje moe te worden van al die reclame met die
verplichte lifestyles. Met name grote gevestigde merken in Europa
en de VS moeten zich realiseren hoe kwetsbaar ze zijn als al hun
aandacht uitgaat naar branding en ze hun interne organisatie en de
kwaliteit van hun product verwaarlozen. Japanse bedrijven
daarentegen schenken weer te weinig aandacht aan hun externe imago
waardoor ze sterk bedreigd worden door de agressieve branding van
hun Amerikaanse concurrenten. Een andere, meer evenwichtige visie
op corporate identity draagt er volgens Segers toe bij dat een
bedrijf zich in positieve zin zal onderscheiden van concurrenten en
op de langere termijn economisch goede resultaten zal behalen.
Curriculum vitae
Professor dr. Rien T. Segers (geboren Helmond, 1947) is hoogleraar
Cultuur en Bedrijf, directeur van het Centrum voor Japankunde en
kerndocent van de International Business Course van de Academie
voor Management te Groningen. Segers verrichtte zijn
promotie-onderzoek aan de Amerikaanse universiteiten Yale en
Stanford en doceerde jarenlang als gasthoogleraar aan verschillende
universiteiten in de VS, Europa, China en Japan.
Noot voor de pers
Prof. dr. Rien Segers, telefoon (050) 363 79 86 (secretaresse),
(050) 363 79 88 (direct) e-mail: r.t.segers@let.rug.nl.