Blijven investeren in vervoerproblemen
11- 7, 2001 PvdA-kamerlid Jeroen Dijsselbloem pleitte tijdens
begrotingsbehandelingen van 7 november onder andere voor meer
investeringen om vervoersproblemen aan te pakken. Dijsselbloem:
`Hoewel bekend is dat investeringen in het openbaar vervoer, vooral in
de strijd tegen files of in het beperken van de milieubelasting van
het verkeer, niet altijd effectief zijn, blijven ze hard nodig. Zo
kunnen we onze steden leefbaar en bereikbaar houden. Dit heeft niet
alleen een economisch nut maar zeker ook een sterke sociale
betekenis.'
Bij de Voorjaarsnota is het amendement Dijsselbloem aangenomen; 300
miljoen extra voor de zuidelijke en oostelijke provincies voor een
snelle aanpak van infrastructuur-knelpunten. De Minister heeft de
beslissing over de uitvoering uitgesteld tot eind november. Om geen
tijd verliezen heeft Dijsselbloem opnieuw een amendement ingediend, nu
voor de begroting 2002. `De minister heeft toegezegd het amendement
uit te voeren en de provincies zijn inmiddels begonnen met de
uitvoering. Zo liggen er concrete projectvoorstellen op tafel vanuit
zowel het zuiden als het oosten. Deze projectlijstjes laten zien dat
met beperkte bedragen heel veel kan worden gedaan aan acute knelpunten
op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid en leefkwaliteit. De PvdA
hecht hier zéér aan, ook om het evenwicht in de benadering van de
verschillende regio's ook binnen deze kabinetsperiode in de gaten te
houden,' aldus Dijsselbloem.
Ondanks geboekte resultaten in de strijd tegen vervoersproblemen is er
veel mis, onder andere in het openbaar vervoer. De betrouwbaarheid van
de NS staat onder druk en de onveiligheid neemt toe. Dijsselbloem is
van mening dat de reiziger weer centraal moet komen te staan.
Dijsselbloem: `We hebben te maken met een dalende betrouwbaarheid van
de NS Het aantal vaste klanten loopt terug en het zal heel moeilijk
zijn deze neerwaartse spiraal te stoppen. Deze betrouwbaarheid moet
dan ook de komende tijd alle aandacht krijgen. Niet alleen van de NS
zelf, maar zeker ook van de overheid.' Het is overigens niet alleen de
gedaalde betrouwbaarheid van de NS die Dijsselbloem zorgen baart. Het
zijn zeker ook de dienstverlening en de informatieverstrekking aan
reizigers die beter moeten.
Wat bij het openbaar vervoer ook meer aandacht moet krijgen is de
veiligheid. De onveiligheid in bus, tram, trein en metro is op sommige
momenten en op sommige plaatsen ontoelaatbaar. Diefstal, geweld en
overlast zijn grote problemen in het openbaar vervoer. `Extra
toezichthouders op de trein, metro en tram, tourniquets op de grotere
NS-stations en de metrostations in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag,
de introductie van de OV-chipkaart moeten uitkomst bieden,' aldus
Dijsselbloem. `Zo maken tourniquet en chipkaart het mogelijk "hufters"
een OV-verbod op te leggen. Vergelijk het maar met een straatverbod.'
Partij van de Arbeid