Partij van de Arbeid

Blijven investeren in vervoerproblemen

11- 7, 2001 PvdA-kamerlid Jeroen Dijsselbloem pleitte tijdens begrotingsbehandelingen van 7 november onder andere voor meer investeringen om vervoersproblemen aan te pakken. Dijsselbloem: `Hoewel bekend is dat investeringen in het openbaar vervoer, vooral in de strijd tegen files of in het beperken van de milieubelasting van het verkeer, niet altijd effectief zijn, blijven ze hard nodig. Zo kunnen we onze steden leefbaar en bereikbaar houden. Dit heeft niet alleen een economisch nut maar zeker ook een sterke sociale betekenis.'

Bij de Voorjaarsnota is het amendement Dijsselbloem aangenomen; 300 miljoen extra voor de zuidelijke en oostelijke provincies voor een snelle aanpak van infrastructuur-knelpunten. De Minister heeft de beslissing over de uitvoering uitgesteld tot eind november. Om geen tijd verliezen heeft Dijsselbloem opnieuw een amendement ingediend, nu voor de begroting 2002. `De minister heeft toegezegd het amendement uit te voeren en de provincies zijn inmiddels begonnen met de uitvoering. Zo liggen er concrete projectvoorstellen op tafel vanuit zowel het zuiden als het oosten. Deze projectlijstjes laten zien dat met beperkte bedragen heel veel kan worden gedaan aan acute knelpunten op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid en leefkwaliteit. De PvdA hecht hier zéér aan, ook om het evenwicht in de benadering van de verschillende regio's ook binnen deze kabinetsperiode in de gaten te houden,' aldus Dijsselbloem.

Ondanks geboekte resultaten in de strijd tegen vervoersproblemen is er veel mis, onder andere in het openbaar vervoer. De betrouwbaarheid van de NS staat onder druk en de onveiligheid neemt toe. Dijsselbloem is van mening dat de reiziger weer centraal moet komen te staan. Dijsselbloem: `We hebben te maken met een dalende betrouwbaarheid van de NS Het aantal vaste klanten loopt terug en het zal heel moeilijk zijn deze neerwaartse spiraal te stoppen. Deze betrouwbaarheid moet dan ook de komende tijd alle aandacht krijgen. Niet alleen van de NS zelf, maar zeker ook van de overheid.' Het is overigens niet alleen de gedaalde betrouwbaarheid van de NS die Dijsselbloem zorgen baart. Het zijn zeker ook de dienstverlening en de informatieverstrekking aan reizigers die beter moeten.

Wat bij het openbaar vervoer ook meer aandacht moet krijgen is de veiligheid. De onveiligheid in bus, tram, trein en metro is op sommige momenten en op sommige plaatsen ontoelaatbaar. Diefstal, geweld en overlast zijn grote problemen in het openbaar vervoer. `Extra toezichthouders op de trein, metro en tram, tourniquets op de grotere NS-stations en de metrostations in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, de introductie van de OV-chipkaart moeten uitkomst bieden,' aldus Dijsselbloem. `Zo maken tourniquet en chipkaart het mogelijk "hufters" een OV-verbod op te leggen. Vergelijk het maar met een straatverbod.'

Partij van de Arbeid