+ 7 november 2001
Voorstel halten Trace Zuidtak
Het college stelt voor geen halte voor het Zuidtaktracé te
realiseren bij winkelcentrum Toolenburg. De halte Pax/Toolenburg
van het kerntracé van de Zuidtangent wordt samengevoegd met de
halte van de Zuidtak. Deze uitkomst is enerzijds het resultaat van
het onderzoek dat bureau Goedappel Coffeng in opdracht van de
gemeente heeft uitgevoerd. Anderzijds heeft de participatie met
betrokkenen dit voorstel opgeleverd. De vaststelling van de haltes
is van belang voor een eenduidige opdracht voor de verdere
uitwerking van het voorlopig ontwerp. Hierin krijgt de inpassing
van halten en baan in de omgeving vorm.
De keuze voor de positie van de halte is afhankelijk van de
vervoerwaarde en de onderlinge loop- en fietsafstand tussen de
halten. Daarnaast spelen ontwerpeisen een rol, zoals functies en
voorzieningen rond de halten, de (technische) ontwerpvisie en de
toegang en verkeersveiligheid van de halte.
De vervoerwaardestudie van Goudappel Coffeng concludeert dat het
beste een samengevoegde halte gerealiseerd kan worden van de halte
Pax/Toolenburg van het Kerntracé en Zuidtaktracé. Deze deels
verplaatste en deels nieuwe halte komt ter hoogte van de Van Heuven
Goedhartlaan. Zoals de rapportage aangeeft is dit voorstel
enerzijds gebaseerd op de handhaving van de eis voor vertramming en
anderzijds op de eis voor een zo goed mogelijke verbinding
(overstap) vanuit Nieuw Vennep naar Haarlem. Ook wordt voorgesteld
om op basis van de vervoerwaarde de bocht richting Haarlem niet op
te nemen in het Plan van Eisen. Wel dient het ontwerp toekomstvast
te zijn door deze bocht te reserveren door handhaving van de
huidige groenbestemming. Wanneer de vervoerwaarde voldoende is
(bijvoorbeeld bij realisatie van woningbouw in het bollengebied) om
een rechtstreekse HOV-bus vanuit Nieuw Vennep naar Haarlem te laten
rijden, kan deze bocht alsnog worden gerealiseerd.
Op basis van het voorstel van het college worden de ontwerpen nu
verder uitgewerkt. Hierbij wordt rekening gehouden met de
mondelinge en schriftelijke reacties, zoals gemaakt tijdens en na
de participatieavonden van 12 juni en 10 september dit jaar. Als
ook de commissie Wonen & Verkeer maandag 19 november instemt met
dit voorstel, dan worden er nog twee varianten uitgewerkt: een
hooggelegen variant met een viaduct over de bestaande busbaan,
Lunenburgdreef en Manenburgdreef en een 'maaiveld'variant. Het
college buigt zich in december over deze varianten, gelijktijdig
met het voorlopig ontwerp voor de gehele Zuidtak in Toolenburg,
inclusief de oplossingsrichting voor Ridderburgpark en de
herinrichting van het wijkpark. Als dit volgens planning verloopt
dan organiseert de gemeente hierover maandag 17 december de
wettelijke inspraakavond. Uiteindelijk zal de gemeenteraad - na
advisering van de commissie Wonen & Verkeer - zich uitspreken over
de gekozen variant en inrichting.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen