+ 7 november 2001
Gemeente Haarlemmermeer stelt wensbeelden bereikbaarheid op
Investeren in infrastructuur
Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer hebben de Nota
Bereikbaarheid vastgesteld. In deze nota staat aangegeven hoe de
gemeente de bereikbaarheid op de lange termijn wil verbeteren.
Leefbaarheid en verkeersveiligheid zijn hierbij randvoorwaarden. De
Nota Bereikbaarheid geeft een antwoord op de groeiende
automobiliteit. Daarvoor zijn vijf aspecten uitgewerkt: auto,
openbaar vervoer, parkeren, (brom)fiets en vervoermanagement.
Doelstellingen van de nota zijn onder meer: de belangrijkste
bestemmingen moeten zowel per auto, openbaar vervoer als fiets goed
te bereiken zijn; filevorming moet zoveel mogelijk voorkomen
worden, de belangrijke woon- en werkbestemmingen moeten voldoende
parkeergelegenheid krijgen, het openbaar vervoer moet zoveel
mogelijk een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto en voor de
korte verplaatsingen dient de (brom) fiets de snelste oplossing te
bieden. De bestuurders van betrokken overheden en
belangenorganisaties zijn gevraagd te reageren op de nota.
De economie in de regio rond Haarlemmermeer groeit snel, sneller
dan voorzien. Ook het autogebruik neemt daardoor sterk toe. Dat
betekent dat de bereikbaarheid steeds meer onder druk staat,
ondanks de aanleg van bijvoorbeeld de N205, Spoorlaan, de Nieuwe
Bennebroekerweg en de Zuidtangent. In de gemeentelijke nota
Bereikbaarheid zoekt de gemeente naar passende antwoorden om de
groeiende mobiliteit het hoofd te bieden.
Doelstellingen
De voorstellen uit de nota moeten ertoe leiden dat de belangrijkste
bestemmingen zowel per auto, openbaar vervoer als fiets goed te
bereiken moeten zijn; filevorming moet zoveel mogelijk voorkomen
worden, maar is onvermijdelijk op plekken waar de weggebruiker die
kan verwachten (met name bij knooppunten in de spits); de
belangrijke woon- en werkbestemmingen moeten voldoende
parkeergelegenheid krijgen, het openbaar vervoer moet zoveel
mogelijk een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto en voor de
korte verplaatsingen dient de (brom) fiets de snelste oplossing te
bieden.
Nieuwe wegen
Om het toenemende autoverkeer in goede banen te leiden zijn nieuwe
wegen nodig, zo stelt het college van B&W in de nota. In overleg
met Rijkswaterstaat en de provincie zijn hiertoe plannen in
ontwikkeling. Om te beginnen de Noordelijke Link (N201-A4-A5) en
een stroomweg tussen de omgelegde N201 en de Nieuwe Bennebroekerweg
(inclusief aansluiting A4). Met het oog op de verdere groei van
Haarlemmermeer heeft de gemeenteraad een aanvullend wensbeeld
uitgesproken: parallelwegen langs de A4 tussen de knooppunten
Burgerveen (A44/A4) en De Hoek (A5/A4), de Zuidelijke Link
Hoofddorp (Van Heuven Goedhartlaan/ A4 parallelwegen) en de
verbreding van de N207.
Openbaar Vervoer
Het openbaar vervoer kan alleen een volwaardig alternatief voor de
auto zijn als er een hoogwaardig openbaar vervoer netwerk is op
lokaal, regionaal en nationaal niveau. Het is de bedoeling om de
verschillende lijnen te bundelen, om zo meer en snellere ritten
mogelijk te maken. Dat betekent wel vaak dat de afstand naar de
halte groter wordt, maar dat kan ondervangen worden door goede
overstapvoorzieningen (transferia), zodat reizigers beter dan nu
hun fiets of auto kwijt kunnen bij de haltes.
Parkeren
Het toenemende autoverkeer heeft ook consequenties voor de
parkeergelegenheid. De parkeermogelijkheden kunnen vergroot worden
door het betaald parkeren, bedrijfs-parkeren en de aanleg van
grootschalige parkeervoorziening bij de op- en afritten van
regionale en nationale verkeersader waar reizigers over kunnen
stappen op openbaar vervoer. Daarnaast is de gedachte om de
parkeernorm bij de woning te verhogen, gezien het toenemende aantal
auto's waarover de Haarlemmermeerder beschikt. Nu is de norm
gemiddeld 1,5 parkeerplaats per woning. Voorgesteld wordt om het
mogelijk te maken meer parkeerplaatsen per woning aan te leggen. De
vraag is daarbij wel hoe deze extra parkeerruimte gevonden kan
worden zonder de leefbaarheid aan te tasten.
Om de groei van de mobiliteit in goede banen te leiden zijn voor
vervoermanagement pilotprojecten gestart. Bedrijven stellen een
bedrijfsvervoersplan op waarin zaken als reiskosten vergoeding,
goede fietsenstalling, carpoolfaciliteiten opgenomen zijn. Bij de
planontwikkeling van nieuwe woningbouwlocaties, bedrijven terreinen
en voorzieningen zullen de consequenties voor bereikbaarheid worden
meegenomen. Elk nieuw plan zal dan ook getoetst gaan worden met
behulp van een Bereikbaarheid Effect Rapportage (BER).
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen