Gemeente Haarlemmermeer



+ 7 november 2001

Gemeente Haarlemmermeer stelt wensbeelden bereikbaarheid op Investeren in infrastructuur

Burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer hebben de Nota Bereikbaarheid vastgesteld. In deze nota staat aangegeven hoe de gemeente de bereikbaarheid op de lange termijn wil verbeteren. Leefbaarheid en verkeersveiligheid zijn hierbij randvoorwaarden. De Nota Bereikbaarheid geeft een antwoord op de groeiende automobiliteit. Daarvoor zijn vijf aspecten uitgewerkt: auto, openbaar vervoer, parkeren, (brom)fiets en vervoermanagement. Doelstellingen van de nota zijn onder meer: de belangrijkste bestemmingen moeten zowel per auto, openbaar vervoer als fiets goed te bereiken zijn; filevorming moet zoveel mogelijk voorkomen worden, de belangrijke woon- en werkbestemmingen moeten voldoende parkeergelegenheid krijgen, het openbaar vervoer moet zoveel mogelijk een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto en voor de korte verplaatsingen dient de (brom) fiets de snelste oplossing te bieden. De bestuurders van betrokken overheden en belangenorganisaties zijn gevraagd te reageren op de nota. De economie in de regio rond Haarlemmermeer groeit snel, sneller dan voorzien. Ook het autogebruik neemt daardoor sterk toe. Dat betekent dat de bereikbaarheid steeds meer onder druk staat, ondanks de aanleg van bijvoorbeeld de N205, Spoorlaan, de Nieuwe Bennebroekerweg en de Zuidtangent. In de gemeentelijke nota Bereikbaarheid zoekt de gemeente naar passende antwoorden om de groeiende mobiliteit het hoofd te bieden.
Doelstellingen
De voorstellen uit de nota moeten ertoe leiden dat de belangrijkste bestemmingen zowel per auto, openbaar vervoer als fiets goed te bereiken moeten zijn; filevorming moet zoveel mogelijk voorkomen worden, maar is onvermijdelijk op plekken waar de weggebruiker die kan verwachten (met name bij knooppunten in de spits); de belangrijke woon- en werkbestemmingen moeten voldoende parkeergelegenheid krijgen, het openbaar vervoer moet zoveel mogelijk een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto en voor de korte verplaatsingen dient de (brom) fiets de snelste oplossing te bieden.
Nieuwe wegen
Om het toenemende autoverkeer in goede banen te leiden zijn nieuwe wegen nodig, zo stelt het college van B&W in de nota. In overleg met Rijkswaterstaat en de provincie zijn hiertoe plannen in ontwikkeling. Om te beginnen de Noordelijke Link (N201-A4-A5) en een stroomweg tussen de omgelegde N201 en de Nieuwe Bennebroekerweg (inclusief aansluiting A4). Met het oog op de verdere groei van Haarlemmermeer heeft de gemeenteraad een aanvullend wensbeeld uitgesproken: parallelwegen langs de A4 tussen de knooppunten Burgerveen (A44/A4) en De Hoek (A5/A4), de Zuidelijke Link Hoofddorp (Van Heuven Goedhartlaan/ A4 parallelwegen) en de verbreding van de N207.
Openbaar Vervoer
Het openbaar vervoer kan alleen een volwaardig alternatief voor de auto zijn als er een hoogwaardig openbaar vervoer netwerk is op lokaal, regionaal en nationaal niveau. Het is de bedoeling om de verschillende lijnen te bundelen, om zo meer en snellere ritten mogelijk te maken. Dat betekent wel vaak dat de afstand naar de halte groter wordt, maar dat kan ondervangen worden door goede overstapvoorzieningen (transferia), zodat reizigers beter dan nu hun fiets of auto kwijt kunnen bij de haltes. Parkeren
Het toenemende autoverkeer heeft ook consequenties voor de parkeergelegenheid. De parkeermogelijkheden kunnen vergroot worden door het betaald parkeren, bedrijfs-parkeren en de aanleg van grootschalige parkeervoorziening bij de op- en afritten van regionale en nationale verkeersader waar reizigers over kunnen stappen op openbaar vervoer. Daarnaast is de gedachte om de parkeernorm bij de woning te verhogen, gezien het toenemende aantal auto's waarover de Haarlemmermeerder beschikt. Nu is de norm gemiddeld 1,5 parkeerplaats per woning. Voorgesteld wordt om het mogelijk te maken meer parkeerplaatsen per woning aan te leggen. De vraag is daarbij wel hoe deze extra parkeerruimte gevonden kan worden zonder de leefbaarheid aan te tasten.
Om de groei van de mobiliteit in goede banen te leiden zijn voor vervoermanagement pilotprojecten gestart. Bedrijven stellen een bedrijfsvervoersplan op waarin zaken als reiskosten vergoeding, goede fietsenstalling, carpoolfaciliteiten opgenomen zijn. Bij de planontwikkeling van nieuwe woningbouwlocaties, bedrijven terreinen en voorzieningen zullen de consequenties voor bereikbaarheid worden meegenomen. Elk nieuw plan zal dan ook getoetst gaan worden met behulp van een Bereikbaarheid Effect Rapportage (BER).

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen