Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen


Meer computergebruik op school

Het aantal computers op school stijgt gestaag. In het primair (basis- en speciaal) onderwijs gebruiken alle docenten de computer in de klas. In het voortgezet onderwijs zet driekwart van de leraren de computer als hulpmiddel in. Ook de deskundigheid onder docenten neemt toe, maar is nog voor verbetering vatbaar. Leraren vinden zelf dat de beste manier om te leren de computer te gebruiken is 'het gewoon te doen'. Daar wordt met (uit Canada afkomstige) kleinschalige projecten op ingespeeld.
Dit blijkt uit de voortgangsrapportage 'Onderwijs On Line' die minister Hermans van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De rapportage geeft de stand van zaken weer op het gebied van ict in het onderwijs.

Meer geld
Scholen krijgen meer geld om het gebruik van computers in de lessen op te nemen. Per leerling kunnen ze dit jaar rekenen op 161 gulden per leerling. Daar komt eenmalig 20 gulden bij voor filtering en beveiliging.

Gebruik computers
In het primair (basis- en speciaal) onderwijs is er per acht leerlingen één computer beschikbaar. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. In het voortgezet onderwijs doen ruim twaalf leerlingen met één pc, tegen dertien vorig jaar. Leraren in het primair onderwijs vinden dat de beschikbare educatieve software niet altijd aansluit bij hun onderwijsmethoden. Daar wordt hard aan gewerkt door de ontwikkeling van nieuwe educatieve programmatuur. Educatieve uitgeverijen zetten sites op met praktijkvoorbeelden waaruit leraren kunnen putten.

Aansluiting Kennisnet
Minister Hermans stelt in zijn brief aan de Tweede Kamer dat negatieve marktontwikkelingen in de kabel- en telecomsector ertoe leiden dat met name het aansluiten van scholen in Friesland, Groningen, Gelderland en Limburg achterblijft. In die gebieden is te weinig in het netwerk geïnvesteerd. De satelliet biedt een goed alternatief voor dat netwerk, maar daar heeft nl.tree (de bouwer van Kennisnet) meer tijd voor nodig. Minister Hermans spreekt hierover binnenkort met nl.tree. Als gevolg hiervan treedt er een vertraging op bij de aansluiting van de scholen in het primair onderwijs. De volledige aansluiting wordt zo snel mogelijk na de kerstvakantie gerealiseerd. Daarover vindt ook nog overleg plaats met nl.tree. In de andere onderwijssectoren zijn wel vrijwel alle scholen aangesloten op Kennisnet. Daarmee behoort Nederland zowel wat de kwaliteit van de aansluitingen als het aantal tot de koplopers in de wereld.

Deskundigheid
De meeste docenten in het primair onderwijs hebben de afgelopen jaren leren werken met de computer. Dat geldt ook voor het voortgezet onderwijs, hoewel 16 procent van de leraren zich werkelijk deskundig acht op dat terrein. In de beroeps- en volwasseneneducatie voelt een derde van de docenten zich mans genoeg om ict in de les te gebruiken. Leraren geven aan dat de beste methode om hun computerdeskundigheid te vergroten is 'het gewoon te doen'. Bij die opvatting sluiten de zogenoemde 'grassroots' projecten aan, die naar voorbeeld van Canada in het Nederlandse onderwijs worden ontwikkeld. Daarbij zijn verspreid over Nederland 30 projecten groepjes leerlingen met een docent aan de slag om uit te vinden hoe de computer in hun geval het beste kan worden ingezet. Hun ervaringen beschrijven ze op Kennisnet, zodat ook anderen ervan kunnen profiteren.


Zie ook:
brief aan de Tweede Kamer: voortgangsrapportage brief aan de Tweede Kamer: aansluiting Kennisnet

07-11-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl