Meer computergebruik op school
Het aantal computers op school stijgt gestaag. In het primair (basis-
en speciaal) onderwijs gebruiken alle docenten de computer in de klas.
In het voortgezet onderwijs zet driekwart van de leraren de computer
als hulpmiddel in. Ook de deskundigheid onder docenten neemt toe, maar
is nog voor verbetering vatbaar. Leraren vinden zelf dat de beste
manier om te leren de computer te gebruiken is 'het gewoon te doen'.
Daar wordt met (uit Canada afkomstige) kleinschalige projecten op
ingespeeld.
Dit blijkt uit de voortgangsrapportage 'Onderwijs On Line' die
minister Hermans van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen naar de
Tweede Kamer heeft gestuurd. De rapportage geeft de stand van zaken
weer op het gebied van ict in het onderwijs.
Meer geld
Scholen krijgen meer geld om het gebruik van computers in de lessen op
te nemen. Per leerling kunnen ze dit jaar rekenen op 161 gulden per
leerling. Daar komt eenmalig 20 gulden bij voor filtering en
beveiliging.
Gebruik computers
In het primair (basis- en speciaal) onderwijs is er per acht
leerlingen één computer beschikbaar. Dat is een verdubbeling ten
opzichte van vorig jaar. In het voortgezet onderwijs doen ruim twaalf
leerlingen met één pc, tegen dertien vorig jaar. Leraren in het
primair onderwijs vinden dat de beschikbare educatieve software niet
altijd aansluit bij hun onderwijsmethoden. Daar wordt hard aan gewerkt
door de ontwikkeling van nieuwe educatieve programmatuur. Educatieve
uitgeverijen zetten sites op met praktijkvoorbeelden waaruit leraren
kunnen putten.
Aansluiting Kennisnet
Minister Hermans stelt in zijn brief aan de Tweede Kamer dat negatieve
marktontwikkelingen in de kabel- en telecomsector ertoe leiden dat met
name het aansluiten van scholen in Friesland, Groningen, Gelderland en
Limburg achterblijft. In die gebieden is te weinig in het netwerk
geïnvesteerd. De satelliet biedt een goed alternatief voor dat
netwerk, maar daar heeft nl.tree (de bouwer van Kennisnet) meer tijd
voor nodig. Minister Hermans spreekt hierover binnenkort met nl.tree.
Als gevolg hiervan treedt er een vertraging op bij de aansluiting van
de scholen in het primair onderwijs. De volledige aansluiting wordt zo
snel mogelijk na de kerstvakantie gerealiseerd. Daarover vindt ook nog
overleg plaats met nl.tree. In de andere onderwijssectoren zijn wel
vrijwel alle scholen aangesloten op Kennisnet. Daarmee behoort
Nederland zowel wat de kwaliteit van de aansluitingen als het aantal
tot de koplopers in de wereld.
Deskundigheid
De meeste docenten in het primair onderwijs hebben de afgelopen jaren
leren werken met de computer. Dat geldt ook voor het voortgezet
onderwijs, hoewel 16 procent van de leraren zich werkelijk deskundig
acht op dat terrein. In de beroeps- en volwasseneneducatie voelt een
derde van de docenten zich mans genoeg om ict in de les te gebruiken.
Leraren geven aan dat de beste methode om hun computerdeskundigheid te
vergroten is 'het gewoon te doen'. Bij die opvatting sluiten de
zogenoemde 'grassroots' projecten aan, die naar voorbeeld van Canada
in het Nederlandse onderwijs worden ontwikkeld. Daarbij zijn verspreid
over Nederland 30 projecten groepjes leerlingen met een docent aan de
slag om uit te vinden hoe de computer in hun geval het beste kan
worden ingezet. Hun ervaringen beschrijven ze op Kennisnet, zodat ook
anderen ervan kunnen profiteren.
Zie ook:
brief aan de Tweede Kamer: voortgangsrapportage
brief aan de Tweede Kamer: aansluiting Kennisnet
07-11-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl