Eurlings: automobilsten eerst laten bewegen, dan pas beprijzen
Eerst bewegen dan pas beprijzen, is het devies van het CDA. Het heeft iets heel onvruchtbaars om het autorijden met spitstarieven duurder te maken terwijl er geen alternatieven zijn zoals een goed openbaar vervoer. Hoge spitstarieven leiden misschien wel tot minder verstopte wegen, maar niet doordat mensen andere keuzes maken maar doordat ze zich noodgedwongen minder gaan bewegen. Dit heeft alleen maar negatieve gevolgen voor de economische ontwikkeling en sociale contacten, stelt Camiel Eurlings namens de CDA-fractie bij de begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat.
concurrerend openbaar vervoer
Om mensen een echt alternatief te bieden moet allereerst gebouwd worden aan
een concurrerend openbaar vervoer. Het Rondje Randstad, de snelle verbinding
met het Noorden en de light-rail-diensten moeten met elan worden opgepakt.
De gelden die nu al worden gereserveerd voor dure heffingssystemen moeten
hiervoor worden ingezet.
Veiligheidstoets
Eurlings vindt dat bij kwaliteit ook de veiligheid van reizigers hoort. Het
is te gek voor woorden dat machinisten niet durven stoppen vanwege de
raddraaiers op een perron. De minister moet haar verantwoordelijkheid niet
wegvegen en duiken in vrijblijvendheid. Het CDA stelt voor voortaan bij
iedere aanbesteding in het openbaar vervoer een duidelijke veiligheidstoets
op te nemen teneinde de veiligheid te verbeteren. Eurlings noemt het
ongehoord dat tweederde van het personeel jaarlijks in gevaarlijke situaties
terechtkomt en een kwart van de reizigers lastig wordt gevallen.
Wegen verbreden
Naast het openbaar vervoer moet ook de capaciteit van de weg uitgebreid
worden. De CDA-fractie pleit voor een uitbreiding van de
achterlandverbindingen tussen de Randstad en de regio's van 2x2 naar 2x3
rijbanen.
Voorrang voor personentreinen
Ook op het spoor zitten treinen elkaar steeds meer in de weg. Eurlings vindt
dat personentreinen duidelijk voorrang moeten krijgen boven goederentreinen,
zeker in de spits. Het is onacceptabel dat reizigerstreinen steeds grotere
vertragingen oplopen, omdat goederentreinen voorgaan.
De hele bijdrage van Camiel Eurlings aan het plenair debat over de Begroting
Verkeer & Waterstaat 2002 kunt u downloaden door in de rechtermarge op het
diskette-icoontje te klikken.
Woordvoerder: Camiel Eurlings tel.06-518288384 en 070-3182551
Voor verdere informatie:
Marianne Fennema tel.070-3182512