CDA

Eurlings: automobilsten eerst laten bewegen, dan pas beprijzen

Eerst bewegen dan pas beprijzen, is het devies van het CDA. Het heeft iets heel onvruchtbaars om het autorijden met spitstarieven duurder te maken terwijl er geen alternatieven zijn zoals een goed openbaar vervoer. Hoge spitstarieven leiden misschien wel tot minder verstopte wegen, maar niet doordat mensen andere keuzes maken maar doordat ze zich noodgedwongen minder gaan bewegen. Dit heeft alleen maar negatieve gevolgen voor de economische ontwikkeling en sociale contacten, stelt Camiel Eurlings namens de CDA-fractie bij de begrotingsbehandeling Verkeer en Waterstaat.

concurrerend openbaar vervoer
Om mensen een echt alternatief te bieden moet allereerst gebouwd worden aan een concurrerend openbaar vervoer. Het Rondje Randstad, de snelle verbinding met het Noorden en de light-rail-diensten moeten met elan worden opgepakt. De gelden die nu al worden gereserveerd voor dure heffingssystemen moeten hiervoor worden ingezet.

Veiligheidstoets
Eurlings vindt dat bij kwaliteit ook de veiligheid van reizigers hoort. Het is te gek voor woorden dat machinisten niet durven stoppen vanwege de raddraaiers op een perron. De minister moet haar verantwoordelijkheid niet wegvegen en duiken in vrijblijvendheid. Het CDA stelt voor voortaan bij iedere aanbesteding in het openbaar vervoer een duidelijke veiligheidstoets op te nemen teneinde de veiligheid te verbeteren. Eurlings noemt het ongehoord dat tweederde van het personeel jaarlijks in gevaarlijke situaties terechtkomt en een kwart van de reizigers lastig wordt gevallen.

Wegen verbreden
Naast het openbaar vervoer moet ook de capaciteit van de weg uitgebreid worden. De CDA-fractie pleit voor een uitbreiding van de achterlandverbindingen tussen de Randstad en de regio's van 2x2 naar 2x3 rijbanen.

Voorrang voor personentreinen
Ook op het spoor zitten treinen elkaar steeds meer in de weg. Eurlings vindt dat personentreinen duidelijk voorrang moeten krijgen boven goederentreinen, zeker in de spits. Het is onacceptabel dat reizigerstreinen steeds grotere vertragingen oplopen, omdat goederentreinen voorgaan.

De hele bijdrage van Camiel Eurlings aan het plenair debat over de Begroting Verkeer & Waterstaat 2002 kunt u downloaden door in de rechtermarge op het diskette-icoontje te klikken.

Woordvoerder: Camiel Eurlings tel.06-518288384 en 070-3182551

Voor verdere informatie:
Marianne Fennema tel.070-3182512