Agenda / Studium Generale
Koffieshops en klompen
Het imago van Nederland
Euthanasie, homohuwelijk, koffieshops en abortus. Nederland staat in het buitenland vooral bekend om de losse levensmoraal. Dat is althans het algemene beeld. Maar hoe zit het nu echt met ons imago? Dat wilde het het Ministerie van Buitenlandse Zaken wel eens precies weten en daarom gaf het opdracht tot een kwalitatief onderzoek. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat Nederland zich in de beeldvorming vooral onderscheidt door de internationale oriëntatie van haar inwoners, haar liberale maatschappijvisie en scherpe handelsgeest. Mede daarom weet het zich als klein land goed te profileren ten opzichte van veel grotere naties. Het onderzoek bracht ook aan het licht dat Nederland geen architectonische trekpleister heeft (zoals Eiffeltoren of Buckingham Palace). Nederland heeft Amsterdam. Dat is weliswaar een mooie historische stad maar voor buitenlanders vooral bekend vanwege de liberale sfeer. Dat er behoefte bestaat aan zo'n symbool bleek uit de reacties in de pers, waarin het Nederlands Paviljoen op de wereldtentoonstelling in Hannover de 'Nederlandse Eiffeltoren' werd genoemd. Zo'n nieuw symbool zou de uitdrukking kunnen zijn van Nederland als vernieuwende en innovatieve maatschappij. Misschien kunnen we onszelf dan ook eindelijk bevrijden van die oubollige tulpen, klompen en molens.
Ir. Nora Toolens van Research International heeft het onderzoek mede uitgevoerd en geeft tekst en uitleg over de resultaten.
Het imago van Nederland
Ir. Nora Thoolens
Woensdag 7 november 11.45 - 13.00 uur
Blauwe Zaal Auditorium