06/11/01
Moderniseringswerken voor Brussel-Centraal
Het station Brussel-Centraal is het belangrijkste station van het
land, het ontvangt dagelijks meer dan 140.000 reizigers. Het werd
gebouwd naar de plannen van Horta en in 1952 in dienst genomen.
Vandaag wordt het station gemoderniseerd om de reizigers een zo goed
mogelijk onthaal te kunnen bieden. Deze werken zullen een betere
reizigersverloop, een goede signalisatie, een betere informatiestroom,
verhoogde veiligheid en een vereenvoudigd evacuatieplan in het station
mogelijk maken. Daarenboven wordt de waaier aan activiteiten in het
station - en in het bijzonder de commerciële - nog uitgebreid.
Brussel-Centraal is een deel van het gezicht van het Brusselse
stadscentrum. De werken moeten het gebouw integreren in een breder
project om het wegennet rond het station opnieuw aan te leggen, met
name om de verbinding tussen de bovenstad en de benedenstad te
verbeteren. Deze werken worden gerealiseerd in samenwerking met de
stad Brussel en de verschillende betrokken instanties. De
modernisering van het gebouw wordt eveneens van nabij gevolgd door de
Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen van het Brussels
Gewest. De lokettenzaal, de gevels en de structuur van het station
zijn immers beschermd sinds 1995.
Werken in verschillende fasen
De werken aan de buitenzijde, die momenteel al aan de gang zijn,
bestaan in het restaureren van de gevels. Dit moet eind dit jaar klaar
zijn. Om de reizigers zo weinig mogelijk te hinderen, worden de werken
in het station in opeenvolgende fasen uitgevoerd.
In de eerste fase, waarmee al werd begonnen, moet de lokettenzaal
gerestaureerd en opnieuw aangelegd worden. Deze ruimte zal volledig
gemoderniseerd worden om uiteindelijk plaats te bieden aan zeven
`gesloten' loketten voor het binnenlands reizigersverkeer. Om de
huidige loketten te kunnen moderniseren, worden in de vroegere
bagageruimte vijf voorlopige loketten geopend.
Wanneer volgende lente de werken aan de lokettenzaal klaar zijn, zal
in de oude bagageruimte een `Travel Center' komen. Daar komen dan vijf
`open' loketten voor het internationaal reizigersverkeer, voor NMBS-
en toeristische informatie. Tegelijk met deze werken zal het niveau
`lokettenzaal' helemaal gekuist worden, samen met het glaswerk. Dat
zal zodanig gereinigd worden dat de lichtintensiteit wordt versterkt.
Er komt eveneens een nieuwe signalisatie en een verbeterd
omroepsysteem. Tegen de herfst van 2002 moet deze fase van de werken
erop zitten.
De tweede fase, die momenteel wordt bestudeerd, betreft de
tussenverdieping en de perrons. Er moet een nieuwe verbinding gemaakt
worden tussen de uitgangen Madeleine en Kunstberg. Daarom moet de gang
die momenteel uitkomt bij Madeleine, opnieuw worden aangelegd, zodat
er naast deze uitgang ook een uitgang komt op de Keizerinlaan (bij het
Congrespaleis). Ter hoogte van deze nieuwe ingangen worden ook
roltrappen en liften naar de perrons gepland.
De perrons worden ook gemoderniseerd (de zuilen worden architecturaal
gemoderniseerd, nieuwe verlichting, de laterale muren worden opnieuw
verfraaid, nieuwe veiligheidsbanden op de vloeren, ...).
De toegang `Putterie' (kant Brussel-Noord) wordt eveneens opnieuw aangelegd met een nieuwe rechtstreekse toegang tot de lokettenzaal. Ook de tussenverdieping krijgt een opknapbeurt met het oog op een betere zichtbaarheid en een beter reizigersverloop.
Tenslotte wordt een definitieve signalisatie worden aangelegd, dat kan
al in het tweede semester van 2002. Ongeveer drie jaar later moeten
deze werken klaar zijn. De totale kostprijs van alle werken zal
ongeveer 30.000.000 euro bedragen.
© 2001 NMBS