INSPECTIE VAN HET ONDERWIJS

VMBO scholen klaar voor de start

VMBO scholen klaar voor de start
91 procent van de onderzochte scholen zonder problemen begonnen

Utrecht, dinsdag 6 november 2001 Scholen hebben afgelopen schooljaar veel tijd, geld en energie geïnvesteerd om op 1 augustus 2001 te kunnen starten met de invoering van de nieuwe leerwegen in leerjaar 3 en de inrichting van de leerlingenzorg in het VMBO. 91 procent van de 76 scholen voor voortgezet onderwijs die de inspectie van het onderwijs dit voorjaar in dit kader heeft bezocht, is daarin goed geslaagd. Slechts bij 9 procent moesten nog behoorlijke inspanningen gepleegd worden om op een verantwoorde wijze te kunnen starten. In de meeste gevallen ging het om zaken die oplosbaar waren en die de start niet in de weg stonden.

Het nieuwe VMBO is in augustus jl. van start gegaan en nog volop in ontwikkeling. De inspectie van het onderwijs ziet de invoering van de leerwegen als een voor leerlingen en scholen perspectiefrijke innovatie, die maatschappelijk van groot belang is. Met de invoering van de leerwegen volgen de leerlingen binnen een sector een programma met vaste- en keuze-onderdelen. Er zijn vier leerwegen: de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte, de gemengde en de theoretische.

In het inspectierapport Klaar voor de start!? Invoering van de leerwegen en de ondersteunende zorgstructuur in het VMBO. geeft de inspectie antwoord op de vraag: Hoe ver zijn de scholen voor voortgezet onderwijs gevorderd met de invoering van de leerwegen en de vorm en inhoud van de leerlingenzorg in het VMBO? Dit onderzoek vormt een vervolg op een onderzoek uit 2000 waarvan het inspectierapport Het VMBO in ontwikkeling. is verschenen.

In het nu verschenen rapport doet de inspectie ook aanbevelingen die voortvloeien uit een aantal bevindingen en beschouwingen. Niet alle scholen hebben beroepsgerichte afdelingen in alle sectoren. Als het bestaande aanbod uitgebreid kan worden, zal dat de doorstroming naar vervolgopleidingen bevorderen, meent de inspectie. Vervolgens pleit zij dringend voor extra investeringen om de kwaliteit van de fysieke leeromgeving (huisvesting, inventaris en leerwegen) van het VMBO te verbeteren, omdat de situatie op twee van de drie scholen sterke verbetering behoeft. Daarnaast stelt de inspectie voor te bezien onder welke condities deelexamens in de basisberoepsgerichte leerweg mogelijk zouden zijn. Graag wil de inspectie dat scholen toegang krijgen tot goede voorbeelden van programmas van toetsing en afsluiting via VMBO-websites. Tenslotte is er de zorg voor leerlingen. Werken met individuele handelingsplannen bij de leerlingbegeleiding blijft op de helft van de scholen nog achter. Er moet onderzoek gedaan worden naar de reden hiervan.

Om over enkele jaren vast te kunnen stellen of en in welke mate de doelstellingen van het vernieuwde VMBO worden gerealiseerd pleit de inspectie voor continuering van de huidige landelijke monitoring.