6-11-2001
Suzuki GSX R/4: motorfietstechniek in roadster
Suzuki combineert het beste uit twee werelden in de GSX R/4. De motor uit de Hayabusa motorfiets in een sportieve roadster.
De Japanse fabrikant produceert als een van de weinige merken zowel
autos als motorfietsen. De ongekende kennis en ervaring van Suzuki op
beide gebieden zijn nu verenigd in de unieke, sportieve roadster. De
spectaculaire conceptauto heeft de show gestolen op de Tokyo Motor
Show.
Met de Suzuki GSX R/4 wordt elk autoritje een sportief avontuur. Het
ultralichte model demonstreert de ervaring van het merk op het gebied
van motorsportvoertuigen. De motor van de GSX R/4 is vrijwel identiek
aan die van een GSX 1300 R Hayabusa s werelds eerste ultieme
sportmotorfiets, een van de snelste ter wereld. De 1,3-litermotor van
de concept-roadster is een aangepaste versie. De krachtige
viercilinder bereikt zijn maximum van 175 pk (129 kW) bij 9.800 toeren
per minuut. Hij levert een maximale trekkracht (138 Nm) bij 7.000
toeren per minuut.
De lichte, aluminium carrosserie van de GSX R/4 is eveneens een
staaltje van geavanceerde motorfietstechnologie. Luchtinlaten onder de
bumper en achter de hoofdsteunen van de stoelen zorgen voor de nodige
koeling en geven de tweezitter een stoer en haast agressief uiterlijk.
De grote wielen zijn zo geplaatst dat ze de GSX R/4 een nog sportiever
weggedrag meegeven. De Suzuki is sober maar uitdagend uitgevoerd in
een combinatie van de kleuren rood, zwart en zilver.