AutoRai

6-11-2001

Suzuki GSX R/4: motorfietstechniek in roadster

Suzuki combineert het beste uit twee werelden in de GSX R/4. De motor uit de Hayabusa motorfiets in een sportieve roadster.

De Japanse fabrikant produceert als een van de weinige merken zowel autos als motorfietsen. De ongekende kennis en ervaring van Suzuki op beide gebieden zijn nu verenigd in de unieke, sportieve roadster. De spectaculaire conceptauto heeft de show gestolen op de Tokyo Motor Show.

Met de Suzuki GSX R/4 wordt elk autoritje een sportief avontuur. Het ultralichte model demonstreert de ervaring van het merk op het gebied van motorsportvoertuigen. De motor van de GSX R/4 is vrijwel identiek aan die van een GSX 1300 R Hayabusa s werelds eerste ultieme sportmotorfiets, een van de snelste ter wereld. De 1,3-litermotor van de concept-roadster is een aangepaste versie. De krachtige viercilinder bereikt zijn maximum van 175 pk (129 kW) bij 9.800 toeren per minuut. Hij levert een maximale trekkracht (138 Nm) bij 7.000 toeren per minuut.

De lichte, aluminium carrosserie van de GSX R/4 is eveneens een staaltje van geavanceerde motorfietstechnologie. Luchtinlaten onder de bumper en achter de hoofdsteunen van de stoelen zorgen voor de nodige koeling en geven de tweezitter een stoer en haast agressief uiterlijk. De grote wielen zijn zo geplaatst dat ze de GSX R/4 een nog sportiever weggedrag meegeven. De Suzuki is sober maar uitdagend uitgevoerd in een combinatie van de kleuren rood, zwart en zilver.