Inspectie van het Onderwijs
VMBO scholen klaar voor de start
91 procent van de onderzochte scholen zonder problemen begonnen
Utrecht, 6 november 2001
Scholen hebben afgelopen schooljaar veel tijd, geld en energie geïnvesteerd om op 1 augustus 2001 te kunnen starten met de invoering van de nieuwe leerwegen in leerjaar 3 en de inrichting van de leerlingenzorg in het VMBO. 91 procent van de 76 scholen voor voortgezet onderwijs die de inspectie van het onderwijs dit voorjaar in dit kader heeft bezocht, is daarin goed geslaagd. Slechts bij 9 procent moesten nog behoorlijke inspanningen gepleegd worden om op een verantwoorde wijze te kunnen starten. In de meeste gevallen ging het om zaken die oplosbaar waren en die de start niet in de weg stonden.
Het nieuwe VMBO is in augustus jl. van start gegaan en nog volop in
ontwikkeling. De inspectie van het onderwijs ziet de invoering van de
leerwegen als een voor leerlingen en scholen perspectiefrijke
innovatie, die maatschappelijk van groot belang is. Met de invoering
van de leerwegen volgen de leerlingen binnen een sector een programma
met vaste- en keuze-onderdelen. Er zijn vier leerwegen: de
basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte, de gemengde en de
theoretische.
In het inspectierapport "Klaar voor de start!? Invoering van de
leerwegen en de ondersteunende zorgstructuur in het VMBO" geeft de
inspectie antwoord op de vraag: "Hoe ver zijn de scholen voor
voortgezet onderwijs gevorderd met de invoering van de leerwegen en de
vorm en inhoud van de leerlingenzorg in het VMBO?" Dit onderzoek vormt
een vervolg op een onderzoek uit 2000 waarvan het inspectierapport
"Het VMBO in ontwikkeling" is verschenen.
In het nu verschenen rapport doet de inspectie ook aanbevelingen die
voortvloeien uit een aantal bevindingen en beschouwingen. Niet alle
scholen hebben beroepsgerichte afdelingen in alle sectoren. Als het
bestaande aanbod uitgebreid kan worden, zal dat de doorstroming naar
vervolgopleidingen bevorderen, meent de inspectie. Vervolgens pleit
zij dringend voor extra investeringen om de kwaliteit van de fysieke
leeromgeving (huisvesting, inventaris en leerwegen) van het VMBO te
verbeteren, omdat de situatie op twee van de drie scholen sterke
verbetering behoeft. Daarnaast stelt de inspectie voor te bezien onder
welke condities deelexamens in de basisberoepsgerichte leerweg
mogelijk zouden zijn. Graag wil de inspectie dat scholen toegang
krijgen tot goede voorbeelden van programma's van toetsing en
afsluiting via VMBO-websites. Tenslotte is er de zorg voor leerlingen.
Werken met individuele handelingsplannen bij de leerlingbegeleiding
blijft op de helft van de scholen nog achter. Er moet onderzoek gedaan
worden naar de reden hiervan.
Om over enkele jaren vast te kunnen stellen of en in welke mate de
doelstellingen van het vernieuwde VMBO worden gerealiseerd pleit de
inspectie voor continuering van de huidige landelijke monitoring.
Voor nadere inlichtingen kunt u bellen naar Fabiola van der Schoot,
persvoorlichting Inspectie van het Onderwijs: (030) 666 98 31 of
Hanneke van Heijningen, persvoorlichting Inspectie van het Onderwijs:
(030) 666 98 52
Het rapport kunt u bestellen bij Imari de Haan, secretariaat afd.
Communicatie Inspectie van het Onderwijs: (030) 666 98 37