persbericht
Lichte stijging lerarentekort
Het lerarentekort in het primair (basis- en speciaal) onderwijs en in
het beroepsonderwijs is vergeleken met vorig jaar gelijk gebleven. In
het voortgezet onderwijs is het aantal vacatures gegroeid. In het
primair en voortgezet onderwijs zijn inmiddels zeker 400
zij-instromers aan de slag. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage
Maatwerk 3 die minister Hermans en staatssecretaris Adelmund van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vandaag naar de Tweede Kamer
hebben gestuurd.
Belronde
De gegevens over de vacatures zijn afkomstig uit een belronde van het
onderzoeksinstituut Regioplan over het aantal onvervulde uren dat ook,
samen met het inspectierapport Opleiden voor de school naar de Tweede
Kamer is gezonden. Net als voorgaande jaren heeft het ministerie van
OCenW na de zomervakantie een telefonische steekproef laten uitvoeren
onder scholen in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en
het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie. De enquête geeft een
globale indruk van het aantal vacatures op scholen bij het begin van
het schooljaar. Het doel van de belronde is te achterhalen of het
scholen lukt nieuw personeel aan te trekken. Het rapport Opleiden voor
de school schetst de vorderingen die worden gemaakt met de vernieuwing
van de lerarenopleidingen, onder de noemer Educatief Partnerschap.
Niet naar huis
Uit de belronde blijkt dat er aan het begin van het schooljaar in het
primair onderwijs 1400 fulltime banen niet worden opgevuld. Het
voortgezet onderwijs telt 750 vacatures, een stijging met 190 ten
opzichte van een jaar geleden. Het beroepsonderwijs en de
volwasseneneducatie kent één vacature per vestiging.
Basisscholen doen er alles aan om geen klassen naar huis te sturen.
Als er geen vervangende leerkracht is, neemt de directeur zelf waar of
worden klassen samengevoegd. In het voortgezet onderwijs is het
'gewoner' om leerlingen vrij te geven bij afwezigheid van de leraar.
Grote steden
De situatie is het meest nijpend in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en
Utrecht. Het afgelopen jaar zijn daar met steun van het ministerie 205
zij-instromers aangesteld. In het lopend schooljaar komen er in de
vier grote steden en Almere nog eens 250 zij-instromers bij. Vanaf 1
augustus krijgen alle scholen voor primair onderwijs extra geld in
verband met de groepsgrootteverkleining. Het ministerie stimuleert dat
scholen het extra geld inzetten om onderwijsassistenten aan te trekken
door de salariskosten in de periode van 1 januari tot 1 augustus 2002
te vergoeden. Voorwaarde daarbij is dat zij daarna een aanstelling
krijgen.
Educatief Partnerschap
Uit de rapportage Opleiden voor de School, een eerste evaluatie van
Educatief Partnerschap die op verzoek van het ministerie door de
Inspectie van het Onderwijs is opgesteld, blijkt dat de opleidingen
enthousiast aan de slag zijn gegaan met de verbetering van de
kwaliteit van de opleidingen. Toch stelt het totaalbeeld nog niet
gerust. Volgens de inspectie blijken opleidingen moeilijk los te komen
van het werken op de traditionele manier, waardoor er niet genoeg
vaart zit in de vernieuwing. Lerarenopleidingen zouden zich meer op
scholen moeten richten. Ook rusten ze aankomend docenten nog
onvoldoende toe om computers als onderwijsleermiddel doelgericht in te
zetten. Minister Hermans en staatssecretaris Adelmund vinden dat de
impuls voor de vernieuwing van scholen moet uitgaan. Daarom willen
zij vertegenwoordigers van scholen en lerarenopleidingen zowel op
landelijk als regionaal niveau structureel met elkaar in contact
brengen door middel van geregeld overleg.
Zie ook:
brief aan de Tweede Kamer
inspectierapport Opleiden voor school
rapport Regioplan
06-11-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl