Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Lichte stijging lerarentekort

Het lerarentekort in het primair (basis- en speciaal) onderwijs en in het beroepsonderwijs is vergeleken met vorig jaar gelijk gebleven. In het voortgezet onderwijs is het aantal vacatures gegroeid. In het primair en voortgezet onderwijs zijn inmiddels zeker 400 zij-instromers aan de slag. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage Maatwerk 3 die minister Hermans en staatssecretaris Adelmund van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen vandaag naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.
Belronde
De gegevens over de vacatures zijn afkomstig uit een belronde van het onderzoeksinstituut Regioplan over het aantal onvervulde uren dat ook, samen met het inspectierapport Opleiden voor de school naar de Tweede Kamer is gezonden. Net als voorgaande jaren heeft het ministerie van OCenW na de zomervakantie een telefonische steekproef laten uitvoeren onder scholen in het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie. De enquête geeft een globale indruk van het aantal vacatures op scholen bij het begin van het schooljaar. Het doel van de belronde is te achterhalen of het scholen lukt nieuw personeel aan te trekken. Het rapport Opleiden voor de school schetst de vorderingen die worden gemaakt met de vernieuwing van de lerarenopleidingen, onder de noemer Educatief Partnerschap.

Niet naar huis
Uit de belronde blijkt dat er aan het begin van het schooljaar in het primair onderwijs 1400 fulltime banen niet worden opgevuld. Het voortgezet onderwijs telt 750 vacatures, een stijging met 190 ten opzichte van een jaar geleden. Het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie kent één vacature per vestiging. Basisscholen doen er alles aan om geen klassen naar huis te sturen. Als er geen vervangende leerkracht is, neemt de directeur zelf waar of worden klassen samengevoegd. In het voortgezet onderwijs is het 'gewoner' om leerlingen vrij te geven bij afwezigheid van de leraar.

Grote steden
De situatie is het meest nijpend in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het afgelopen jaar zijn daar met steun van het ministerie 205 zij-instromers aangesteld. In het lopend schooljaar komen er in de vier grote steden en Almere nog eens 250 zij-instromers bij. Vanaf 1 augustus krijgen alle scholen voor primair onderwijs extra geld in verband met de groepsgrootteverkleining. Het ministerie stimuleert dat scholen het extra geld inzetten om onderwijsassistenten aan te trekken door de salariskosten in de periode van 1 januari tot 1 augustus 2002 te vergoeden. Voorwaarde daarbij is dat zij daarna een aanstelling krijgen.

Educatief Partnerschap
Uit de rapportage Opleiden voor de School, een eerste evaluatie van Educatief Partnerschap die op verzoek van het ministerie door de Inspectie van het Onderwijs is opgesteld, blijkt dat de opleidingen enthousiast aan de slag zijn gegaan met de verbetering van de kwaliteit van de opleidingen. Toch stelt het totaalbeeld nog niet gerust. Volgens de inspectie blijken opleidingen moeilijk los te komen van het werken op de traditionele manier, waardoor er niet genoeg vaart zit in de vernieuwing. Lerarenopleidingen zouden zich meer op scholen moeten richten. Ook rusten ze aankomend docenten nog onvoldoende toe om computers als onderwijsleermiddel doelgericht in te zetten. Minister Hermans en staatssecretaris Adelmund vinden dat de impuls voor de vernieuwing van scholen moet uitgaan. Daarom willen zij vertegenwoordigers van scholen en lerarenopleidingen zowel op landelijk als regionaal niveau structureel met elkaar in contact brengen door middel van geregeld overleg.


Zie ook:
brief aan de Tweede Kamer
inspectierapport Opleiden voor school
rapport Regioplan

06-11-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl