Nieuwe La Place-formule revolutie in horeca- en traiteurwereld
V&D opent in Utrecht grootste restaurant van Nederland
Utrecht, 5 november 2001
Vroom & Dreesmann introduceert morgen, 6 november, een belangrijke innovatie
op het gebied van grootschalige publieksrestaurants. In haar grootste
warenhuis te Utrecht Hoog-Catharijne wordt een aantal geheel nieuwe
restaurant- en traiteurformules geopend, die qua omvang en productaanbod
uniek zijn in Nederland en ook internationaal onderscheidend zijn.
Het meest spectaculaire onderdeel van deze nieuwe generatie horecaformules is te vinden op de vierde en vijfde etage van het warenhuis. Op een oppervlakte van ruim 2500 m² is een restaurant- en traiteurconcept ingericht dat de keuze biedt uit een zeer gevarieerd en multicultureel aanbod gerechten en dranken: onder meer Thais, Toscaans, Frans en Mexicaans. Ook kunnen de gasten maaltijden en traiteurproducten bestellen voor consumptie thuis. Er zijn voorts vergaderzalen en een kookschool.
Het restaurant, dat de naam krijgt La Place Marché du Monde, biedt plaats
aan liefst 800 gasten. Bij aangenaam weer komen daar nog eens 150
zitplaatsen bij op het dakterras met uitzicht over de historische binnenstad
van Utrecht. Er staan zo'n 300 medewerkers paraat om het de gasten naar de
zin te maken. Daarmee is La Place Marché du Monde het grootste restaurant-
en traiteurconcept in Nederland.
Traditioneel koken
In Utrecht introduceert V&D een groot aantal vernieuwingen op culinair
gebied. Het assortiment producten en maaltijden is aanzienlijk vergroot en
tevens is het aantal recepturen uitgebreid. In Utrecht wordt uitsluitend op
traditionele manier gekookt. Sommige bereidingsmethoden worden alleen nog
toegepast in internationale toprestaurants. Zo zal worden gekookt op
originele Molteni gasfornuizen, die onontbeerlijk zijn voor perfecte
stoofschotels. Wokgerechten zullen worden bereid in gietijzeren woks op
gasbranders. Pizza's worden gebakken in steenvloerovens en vlees en
gevogelte zal worden gegrild in traditionele gasgestookte rotisserieën.
Alle gerechten kunnen ook direct worden meegenomen voor consumptie thuis.
Gasten kunnen gerechten van te voren bestellen - onder meer via de website
www.laplace.nl - en kunnen op een van te voren afgesproken tijdstip hun
bestelling afhalen.
In het nieuwe concept zijn ook vergaderruimtes opgenomen (met een capaciteit
tot 175 personen) en een kookschool. Deze laatste zal gedurende werkdagen
gebruikt worden voor opleidingen en voor het ontwikkelen en uittesten van
nieuwe recepturen. In het weekeinde zullen cursussen worden gegeven aan
gasten, waarin productkennis en het klaarmaken van gerechten uit het eigen
restaurant centraal zullen staan.
Ontwikkeling in eigen huis
De restaurant- en traiteurformules van V&D hebben zich in de veertien jaar
van hun bestaan bewezen als buitengewoon innovatief en hebben zich
ontwikkeld tot een publiekstrekker van formaat. De concepten zijn alle in
eigen huis ontwikkeld en behoren tot de top van de publiekscatering in
Europa.
De restaurants, traiteurafdelingen en broodbakkerijen onderscheiden zich
doordat uitsluitend gewerkt wordt met verse ingrediënten, die in het zicht
van de gast worden bereid tot eindproduct. In de restaurants kunnen de
gasten kiezen uit een gevarieerd aanbod van dagverse producten, waaruit zij
zelf een maaltijd kunnen samenstellen voor een aantrekkelijke prijs.
Grondstoffen zorgvuldig geselecteerd
La Place stelt hoge eisen aan de gebruikte ingrediënten en grondstoffen. Zij
worden gekocht bij zorgvuldig geselecteerde leveranciers en waar mogelijk
worden bedrijven gekozen die exclusief voor La Place produceren.
Zo betrekt La Place zijn mozzarellakaas van een farm in Zuid-Limburg, waar
uit Zuid-Italië geïmporteerde waterbuffels de melk leveren die aan het
zachte kaasje de originele, specifieke smaak geven. De thee van la Place
komt uit hooggelegen biologische plantages in India. Voor verse zalm heeft
La Place een 'organic farm' op de Shetland-eilanden gecontracteerd, waar
zalm op een natuurlijke wijze wordt gekweekt. De boerenkaas komt
rechtstreeks van een biologische boerderij in Montfoort. Alle melkproducten
zijn van biologische oorsprong en komen van het Zuid-Limburgse land. De
appels voor appeltaarten en appelgebak worden geleverd door een ecologische
fruitteler in Houten en de huiswijnen zijn speciaal voor La Place in Italië
geselecteerd.
35 miljoen bezoekers
La Place en de andere horeca- en foodformules van V&D zijn belangrijke
publiekstrekkers. De La Place-restaurants trekken samen meer dan
vijfendertig miljoen bezoekers per jaar. V&D beschikt inmiddels over
zeventig La Place-restaurants. Vijftien daarvan zijn zelfstandige
vestigingen, zoals het bekende Brugrestaurant over de A4 nabij Schiphol en
de twee grote restaurants in de Utrechtse Jaarbeurs. Daarnaast exploiteert
V&D 38 kleinere Café Marché's, 20 Le Marché bakkerijen, 45 Le Marché
Paninishops en 41 chocolaterieafdelingen.
Noot van de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Peter van Bakkum, persvoorlichter van Vendex KBB
tel. 020 - 549 04 32 / E-mail: peter.van.bakkum@vendexkbb.nl