Vendex KBB NV


Nieuwe La Place-formule revolutie in horeca- en traiteurwereld

V&D opent in Utrecht grootste restaurant van Nederland

Utrecht, 5 november 2001

Vroom & Dreesmann introduceert morgen, 6 november, een belangrijke innovatie op het gebied van grootschalige publieksrestaurants. In haar grootste warenhuis te Utrecht Hoog-Catharijne wordt een aantal geheel nieuwe restaurant- en traiteurformules geopend, die qua omvang en productaanbod uniek zijn in Nederland en ook internationaal onderscheidend zijn.

Het meest spectaculaire onderdeel van deze nieuwe generatie horecaformules is te vinden op de vierde en vijfde etage van het warenhuis. Op een oppervlakte van ruim 2500 m² is een restaurant- en traiteurconcept ingericht dat de keuze biedt uit een zeer gevarieerd en multicultureel aanbod gerechten en dranken: onder meer Thais, Toscaans, Frans en Mexicaans. Ook kunnen de gasten maaltijden en traiteurproducten bestellen voor consumptie thuis. Er zijn voorts vergaderzalen en een kookschool.

Het restaurant, dat de naam krijgt La Place Marché du Monde, biedt plaats aan liefst 800 gasten. Bij aangenaam weer komen daar nog eens 150 zitplaatsen bij op het dakterras met uitzicht over de historische binnenstad van Utrecht. Er staan zo'n 300 medewerkers paraat om het de gasten naar de zin te maken. Daarmee is La Place Marché du Monde het grootste restaurant- en traiteurconcept in Nederland.

Traditioneel koken
In Utrecht introduceert V&D een groot aantal vernieuwingen op culinair gebied. Het assortiment producten en maaltijden is aanzienlijk vergroot en tevens is het aantal recepturen uitgebreid. In Utrecht wordt uitsluitend op traditionele manier gekookt. Sommige bereidingsmethoden worden alleen nog toegepast in internationale toprestaurants. Zo zal worden gekookt op originele Molteni gasfornuizen, die onontbeerlijk zijn voor perfecte stoofschotels. Wokgerechten zullen worden bereid in gietijzeren woks op gasbranders. Pizza's worden gebakken in steenvloerovens en vlees en gevogelte zal worden gegrild in traditionele gasgestookte rotisserieën.

Alle gerechten kunnen ook direct worden meegenomen voor consumptie thuis. Gasten kunnen gerechten van te voren bestellen - onder meer via de website www.laplace.nl - en kunnen op een van te voren afgesproken tijdstip hun bestelling afhalen.

In het nieuwe concept zijn ook vergaderruimtes opgenomen (met een capaciteit tot 175 personen) en een kookschool. Deze laatste zal gedurende werkdagen gebruikt worden voor opleidingen en voor het ontwikkelen en uittesten van nieuwe recepturen. In het weekeinde zullen cursussen worden gegeven aan gasten, waarin productkennis en het klaarmaken van gerechten uit het eigen restaurant centraal zullen staan.

Ontwikkeling in eigen huis
De restaurant- en traiteurformules van V&D hebben zich in de veertien jaar van hun bestaan bewezen als buitengewoon innovatief en hebben zich ontwikkeld tot een publiekstrekker van formaat. De concepten zijn alle in eigen huis ontwikkeld en behoren tot de top van de publiekscatering in Europa.

De restaurants, traiteurafdelingen en broodbakkerijen onderscheiden zich doordat uitsluitend gewerkt wordt met verse ingrediënten, die in het zicht van de gast worden bereid tot eindproduct. In de restaurants kunnen de gasten kiezen uit een gevarieerd aanbod van dagverse producten, waaruit zij zelf een maaltijd kunnen samenstellen voor een aantrekkelijke prijs.

Grondstoffen zorgvuldig geselecteerd
La Place stelt hoge eisen aan de gebruikte ingrediënten en grondstoffen. Zij worden gekocht bij zorgvuldig geselecteerde leveranciers en waar mogelijk worden bedrijven gekozen die exclusief voor La Place produceren.

Zo betrekt La Place zijn mozzarellakaas van een farm in Zuid-Limburg, waar uit Zuid-Italië geïmporteerde waterbuffels de melk leveren die aan het zachte kaasje de originele, specifieke smaak geven. De thee van la Place komt uit hooggelegen biologische plantages in India. Voor verse zalm heeft La Place een 'organic farm' op de Shetland-eilanden gecontracteerd, waar zalm op een natuurlijke wijze wordt gekweekt. De boerenkaas komt rechtstreeks van een biologische boerderij in Montfoort. Alle melkproducten zijn van biologische oorsprong en komen van het Zuid-Limburgse land. De appels voor appeltaarten en appelgebak worden geleverd door een ecologische fruitteler in Houten en de huiswijnen zijn speciaal voor La Place in Italië geselecteerd.

35 miljoen bezoekers
La Place en de andere horeca- en foodformules van V&D zijn belangrijke publiekstrekkers. De La Place-restaurants trekken samen meer dan vijfendertig miljoen bezoekers per jaar. V&D beschikt inmiddels over zeventig La Place-restaurants. Vijftien daarvan zijn zelfstandige vestigingen, zoals het bekende Brugrestaurant over de A4 nabij Schiphol en de twee grote restaurants in de Utrechtse Jaarbeurs. Daarnaast exploiteert V&D 38 kleinere Café Marché's, 20 Le Marché bakkerijen, 45 Le Marché Paninishops en 41 chocolaterieafdelingen.

Noot van de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Peter van Bakkum, persvoorlichter van Vendex KBB
tel. 020 - 549 04 32 / E-mail: peter.van.bakkum@vendexkbb.nl