VIANED


PERSBERICHT

Bereikbaarheidsoffensief dreigt te mislukken


1 november 2001

Ieder jaar verdampen er honderden miljoenen guldens

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is sinds 1999 bezig met een offensief om de bereikbaarheid in ons land grondig te verbeteren. Hiervoor is voor een periode van 10 jaar 10 miljard gulden extra ter beschikking gesteld. Een zo juist verschenen onderzoek van de VU-Amsterdam maakt echter duidelijk dat er ernstig getwijfeld mag worden aan de realisatie van de inspanningsverplichting die het ministerie is aangegaan.

Een groot aantal factoren zorgt voor zoveel extra kosten, dat een belangrijk deel van de projecten die in het bereikbaarheidsoffensief zijn vastgelegd, niet kunnen worden uitgevoerd. De VU-Amsterdam onderzocht vier van in totaal veertien factoren, die het bereikbaarheidsoffensief kunnen ondermijnen. Door de stijgingen van de bitumenprijzen, de loonontwikkelingen, de verhoging van het BTW-tarief en de gevolgen van de nog in te voeren belasting dan wel fonds Oppervlakte Delfstoffen zal er in één jaar tijd minimaal 153 en maximaal 427 miljoen gulden verdampen. VIANED, de opdrachtgever van het onderzoek heeft zelf onderzoek verricht naar de gevolgen van de stijgingen van de brandstofprijzen, vanuit de wetenschap dat het brandstofaandeel op een gww-werk gemiddeld 7 procent bedraagt. De grootste branchevereniging in de gww-sector komt tot de conclusie dat door de stijgingen met het jaar 1999 als basis in één jaar tijd 400 miljoen gulden verloren is gegaan.

Geconcludeerd mag worden dat vijf van de veertien volume beïnvloedende factoren in één jaar tijd zorgen voor een maximale verdamping van 826 miljoen gulden. De nog niet onderzochte factoren kunnen daar bovenop voor nog veel grotere aanslagen op het bereikbaarheidsbudget zorgen. Het betreft de gevolgen van het Bouwstoffenbesluit, de invloed van de afvalstoffenheffing en de asbestmaatregelen, de overschrijdingen op de in uitvoering zijnde projecten, de gevolgen van discontinuïteit in de opdrachtenstroom en de recessie, de rentestand, de grondschaarste en de dollarkoers.

De conclusie is dat de in kaart gebrachte kosten en de factoren die nog onderzocht moeten worden grote invloed zullen hebben op de inspanningsverplichting die het kabinet is aangegaan om de bereikbaarheid in ons land te verbeteren. De verwachting is gerechtvaardigd dat een belangrijk deel van de geplande projecten niet kan worden gerealiseerd, tenzij het kabinet besluit om de noodzakelijke compensatiemaatregelen te nemen.

Voor nadere informatie: VIANED, H. Dragt.
Tel. 0182 - 567 333.