PERSBERICHT
Bereikbaarheidsoffensief dreigt te mislukken
1 november 2001
Ieder jaar verdampen er honderden miljoenen guldens
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is sinds 1999 bezig met een
offensief om de bereikbaarheid in ons land grondig te verbeteren.
Hiervoor is voor een periode van 10 jaar 10 miljard gulden extra ter
beschikking gesteld. Een zo juist verschenen onderzoek van de
VU-Amsterdam maakt echter duidelijk dat er ernstig getwijfeld mag
worden aan de realisatie van de inspanningsverplichting die het
ministerie is aangegaan.
Een groot aantal factoren zorgt voor zoveel extra kosten, dat een
belangrijk deel van de projecten die in het bereikbaarheidsoffensief
zijn vastgelegd, niet kunnen worden uitgevoerd. De VU-Amsterdam
onderzocht vier van in totaal veertien factoren, die het
bereikbaarheidsoffensief kunnen ondermijnen. Door de stijgingen van de
bitumenprijzen, de loonontwikkelingen, de verhoging van het BTW-tarief
en de gevolgen van de nog in te voeren belasting dan wel fonds
Oppervlakte Delfstoffen zal er in één jaar tijd minimaal 153 en
maximaal 427 miljoen gulden verdampen. VIANED, de opdrachtgever van
het onderzoek heeft zelf onderzoek verricht naar de gevolgen van de
stijgingen van de brandstofprijzen, vanuit de wetenschap dat het
brandstofaandeel op een gww-werk gemiddeld 7 procent bedraagt. De
grootste branchevereniging in de gww-sector komt tot de conclusie dat
door de stijgingen met het jaar 1999 als basis in één jaar tijd 400
miljoen gulden verloren is gegaan.
Geconcludeerd mag worden dat vijf van de veertien volume beïnvloedende
factoren in één jaar tijd zorgen voor een maximale verdamping van 826
miljoen gulden. De nog niet onderzochte factoren kunnen daar bovenop
voor nog veel grotere aanslagen op het bereikbaarheidsbudget zorgen.
Het betreft de gevolgen van het Bouwstoffenbesluit, de invloed van de
afvalstoffenheffing en de asbestmaatregelen, de overschrijdingen op de
in uitvoering zijnde projecten, de gevolgen van discontinuïteit in de
opdrachtenstroom en de recessie, de rentestand, de grondschaarste en
de dollarkoers.
De conclusie is dat de in kaart gebrachte kosten en de factoren die
nog onderzocht moeten worden grote invloed zullen hebben op de
inspanningsverplichting die het kabinet is aangegaan om de
bereikbaarheid in ons land te verbeteren. De verwachting is
gerechtvaardigd dat een belangrijk deel van de geplande projecten niet
kan worden gerealiseerd, tenzij het kabinet besluit om de
noodzakelijke compensatiemaatregelen te nemen.
Voor nadere informatie: VIANED, H. Dragt.
Tel. 0182 - 567 333.