Consolidatie content management-markt op handen

Gartner Group: "Vraag naar modulaire oplossingen neemt toe"

Amsterdam, 1 november 2001 Ondanks de vraag naar alles in één oplossingen, ontwikkelt de markt voor content management toepassingen zich in de komende jaren ten gunste van modulaire 'best-of-breed' oplossingen. Dit onder meer als gevolg van de toegenomen acceptatie van XML als standaard voor de uitwisseling van gegevens. Tot deze conclusies kwam Nikos Drakos, Senior Analyst van Gartner Group, tijdens de internationale Tridion User Conference die maandag jongstleden plaatsvond in Amsterdam.

De Gartner-analist gaf verder aan te verwachten dat de leveranciers van producten met een volledig op XML-gebaseerde repository bij de consolidatie in het voordeel zullen zijn. "De vraag naar modulaire oplossingen op het gebied van content management heeft alles te maken met het feit dat veel bedrijven al grote delen van hun e-business infrastructuur geïmplementeerd hebben en liever aanvullingen nemen voor ontbrekende functionaliteit, dan alles vervangen door een complete suite. Dit geldt vooral voor de grotere ondernemingen. XML speelt hierbij een cruciale rol. Bedrijven met relatief beperkte behoeftes echter, zullen juist wel geneigd zijn om complete oplossingen te kiezen waarin, al dan niet beperkt, content management-functionaliteit geïntegreerd is."

Ter illustratie van de sterk toegenomen complexiteit van het beheer van websites, de zogeheten 'complexiteits-explosie', gaf Nikos Drakos het voorbeeld van de onderneming die informatie wil aanbieden aan 10 verschillende doelgroepen, in 10 verschillende landen, via 5 verschillende media: " Eén enkele wijziging van de informatie resulteert in dit voorbeeld dan feitelijk in 500 potentiële aanpassingen in de presentatie van die informatie. Dit is alleen nog bij te houden met een geautomatiseerd systeem."

Jouk Pleiter, President van Tridion, gaf tijdens de paneldiscussie aan dat het probleem bij globalisering en lokalisatie niet zo zeer ligt in het vertalen van de informatie als wel in de intern politieke beslissingen inzake de mate van lokale vrijheid versus centrale beslissingen: "Het is het vinden van de optimale balans tussen flexibiliteit en controle."

De internationale Tridion User Conference werd bijgewoond door klanten, partners en analisten. Het gaat hierbij om organisaties variërend van de Rijksoverheid en Port of Rotterdam tot en met multinationals als AXA, Akzo, ING, KLM, Scania en Carrefour.

Over Tridion
Tridion is een toonaangevende Europese leverancier van geavanceerde, op XML gebaseerde web content managementsoftware. Met Tridions belangrijkste product, Tridion DialogServer, kunnen ondernemingen op een efficiënte en consistente manier content beheren, updaten en hergebruiken over een veelheid van websites en andere on line kanalen en businessapplicaties.

Tridion DialogServer gaat uit van een platformonafhankelijke architectuur op basis van componenten, die gebruikmaakt van open internetstandaarden zoals XML, COM+ en Java. Dit maakt een naadloze integratie met aanvullende businessapplicaties mogelijk.

Veel bekende multinationals gebruiken Tridion DialogServer als de basis van hun internetactiviteiten, waaronder ADAC, Akzo Nobel, AXA, Blackwell Publishers, Carrefour, GE Access, ING Real Estate, Intergamma, KLM, KPN Telecom, Open University (UK), Puratos, Scania, Smurfit Communications en Wolters-Kluwer. Het hoofdkantoor van Tridion is gevestigd in Amsterdam; het bedrijf heeft daarnaast nog kantoren in Barcelona, Brussel, Londen, München, Parijs, Stockholm en Zürich. Meer informatie kunt u vinden op www.tridion.com

Voor meer informatie
Tridion
Njusja de Gier
Marketing Manager
020-2032006
njusja.degier@tridion.com

Whizpr
Willemijn Vader
Account Manager
0317-410 483
tridion@whizpr.nl