Persbericht, 30 oktober 2001
Nieuwe fietsbrug over Noordhollandsch Kanaal en parallelweg N504 voor
fietsverkeer van HAL-gebied naar kust
Ter verbetering van de fietsverbinding tussen het HAL-gebied en de
kust hebben
Gedeputeerde Staten besloten een nieuwe fietsbrug over het
Noordhollandsch Kanaal, nabij de Landman, aan te leggen. Ook een
parallelweg langs de N504 buiten de bebouwde kom in de gemeente
Harenkarspel moet een bijdrage leveren aan de verbeterde
fietsverbinding. Binnen de bebouwde kom wordt de weg heringericht met
een semi vrijliggend fietspad en wordt een bestaand pad langs het
kanaal opgewaardeerd tot fietspad.
Jaarlijks trekken ongeveer 6 miljoen bezoekers naar de plaatsen
Bergen, Egmond, Schoorl en Castricum. Tijdens de zomermaanden
ondervinden de kustgemeenten in de weekeinden veel overlast van het
autoverkeer naar strand en duinen. Uit onderzoek blijkt dat veel
recreanten uit de regio komen, met name uit het HAL-gebied
(Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk). Door de bouw van ongeveer 15.000
woningen in het HAL-gebied wordt de verkeersoverlast in het kustgebied
groter. Voor afstanden tot 10 kilometer is de fiets een belangrijk
alternatief voor de auto. Vandaar dat de provincie voorstander is van
een veilige en aantrekkelijke fietsverbinding tussen het HAL-gebied en
de kust. Onderdelen van deze fietsverbinding zijn de nieuwe fietsbrug
over het Noordhollandsch Kanaal nabij de Landman en een parallelweg
langs de N504 in de gemeente Harenkarspel.
Fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal
De fietsbrug is primair nodig voor het verbinden van het HAL-gebied en
het recreatiegebied Geestmerambacht met Bergen en het kustgebied. Op
basis van de vervoerwaarde, ruimtelijke inpassing en draagvlak spreekt
GS haar voorkeur uit voor een fietsverbinding in het verlengde van de
Landman (direct grenzend aan Alkmaar-noord). Een voorlopige raming van
het project is 10 miljoen gulden.
Parallelweg aan de N504
Een belangrijk onderdeel van de verbeterde fietsverbinding is de
aanleg van een fietspad langs de Kanaaldijk in Schoorldam. Aangezien
de N504 in het categoriseringsplan Duurzaam Veilig is aangewezen als
gebiedsontsluitingsweg, wat betekent dat er in de toekomst een
parallelweg moet worden aangelegd, hebben GS besloten nu al een
parallelweg aan te leggen in plaats van een fietspad. Voor het project
is een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk. Na het
vaststellen van het definitieve ontwerp worden grondverwerving- en
ruimtelijke ordeningprocedures gestart. De totale kosten voor het
project worden geschat op 5,5 miljoen gulden.
De commissie Wegen, Verkeer en Vervoer behandelt het voorstel van
Gedeputeerde Staten in haar vergadering van 7 december a.s.