Provincie Noord-Holland

Persbericht, 30 oktober 2001

Nieuwe fietsbrug over Noordhollandsch Kanaal en parallelweg N504 voor fietsverkeer van HAL-gebied naar kust
Ter verbetering van de fietsverbinding tussen het HAL-gebied en de kust hebben
Gedeputeerde Staten besloten een nieuwe fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal, nabij de Landman, aan te leggen. Ook een parallelweg langs de N504 buiten de bebouwde kom in de gemeente Harenkarspel moet een bijdrage leveren aan de verbeterde fietsverbinding. Binnen de bebouwde kom wordt de weg heringericht met een semi vrijliggend fietspad en wordt een bestaand pad langs het kanaal opgewaardeerd tot fietspad.

Jaarlijks trekken ongeveer 6 miljoen bezoekers naar de plaatsen Bergen, Egmond, Schoorl en Castricum. Tijdens de zomermaanden ondervinden de kustgemeenten in de weekeinden veel overlast van het autoverkeer naar strand en duinen. Uit onderzoek blijkt dat veel recreanten uit de regio komen, met name uit het HAL-gebied (Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk). Door de bouw van ongeveer 15.000 woningen in het HAL-gebied wordt de verkeersoverlast in het kustgebied groter. Voor afstanden tot 10 kilometer is de fiets een belangrijk alternatief voor de auto. Vandaar dat de provincie voorstander is van een veilige en aantrekkelijke fietsverbinding tussen het HAL-gebied en de kust. Onderdelen van deze fietsverbinding zijn de nieuwe fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal nabij de Landman en een parallelweg langs de N504 in de gemeente Harenkarspel.

Fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal
De fietsbrug is primair nodig voor het verbinden van het HAL-gebied en het recreatiegebied Geestmerambacht met Bergen en het kustgebied. Op basis van de vervoerwaarde, ruimtelijke inpassing en draagvlak spreekt GS haar voorkeur uit voor een fietsverbinding in het verlengde van de Landman (direct grenzend aan Alkmaar-noord). Een voorlopige raming van het project is 10 miljoen gulden.

Parallelweg aan de N504
Een belangrijk onderdeel van de verbeterde fietsverbinding is de aanleg van een fietspad langs de Kanaaldijk in Schoorldam. Aangezien de N504 in het categoriseringsplan Duurzaam Veilig is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg, wat betekent dat er in de toekomst een parallelweg moet worden aangelegd, hebben GS besloten nu al een parallelweg aan te leggen in plaats van een fietspad. Voor het project is een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk. Na het vaststellen van het definitieve ontwerp worden grondverwerving- en ruimtelijke ordeningprocedures gestart. De totale kosten voor het project worden geschat op 5,5 miljoen gulden.

De commissie Wegen, Verkeer en Vervoer behandelt het voorstel van Gedeputeerde Staten in haar vergadering van 7 december a.s.