Aanval op Internet reëel gevaar

NIPO Interactive onderzoek op eBusiness Event van Reed Elsevier

Utrecht, 1 november 2001 - Meer dan de helft van de bezoekers van het eBusiness Event is van mening dat terroristische aanslagen op internet in de toekomst een reëel gevaar vormen. 20 procent acht de kans dat bijvoorbeeld belangrijke infrastructuren en systemen worden platgelegd, bestanden en bankgegevens worden gewist zelfs zeer groot.

Dit blijkt uit een onderzoek onder de bezoekers van het eBusiness Event in de Jaarbeurs in Utrecht dat NIPO Interactive op 31 oktober en 1 november uitvoerde in opdracht van Reed Exhibitions Nederland. Via draadloze notebooks werden bezoekers ondervraagd over actuele onderwerpen over en rond e-business en internet. Andere uitkomsten waren:

eBusiness or out of business
Hoewel het onderwerp e-business op dit moment veel van zijn glamour lijkt te hebben ingeleverd, wordt het thema van de beurs eBusiness or out of business door een ruime meerderheid onderschreven. Bijna driekwart van de ondervraagden is het eens met stelling dat internet voor hun bedrijf onmisbaar is om te overleven. Slechts 12 procent is het met de stelling oneens*. Als redenen voor de huidige crisis onder de internetbedrijven worden vooral slecht management en te hoge uitgaven en investeringen als oorzaken aangewezen. Slechts 4 procent is van mening dat de algehele recessie in de wereldeconomie de reden is van het ineenstorten van de dot.com-business. 16 procent ziet wel de tegenvallende potentie van de internetmarkt aan de vraagzijde als belangrijkste oorzaak.

Spamming meest irritant
e-Business heeft de toekomst, maar wat betreft e-marketing moet nog een hoop worden geleerd. Spamming kan bij het overgrote deel van de ondervraagden op grote weerstand rekenen. Ook het aanschrijven van personen op basis van ingekochte klantenbestanden wordt niet gewaardeerd. E-mail-nieuwsbrieven worden als de meest sympathieke vorm van e-mail-marketing gezien; 90 procent heeft hier geen duidelijk bezwaar tegen. Wel denkt ruim 67 procent dat deze nieuwsbrieven niet of nauwelijks gelezen worden. Ook in Duitsland waren bezoekers van de Online Marketing Düsseldorf in ruime meerderheid van mening dat de e-mail-nieuwsbrieven nauwelijks gelezen worden.

Toekomst
Ruim de helft van de bezoekers ziet de toekomst van e-commerce bij traditionele retailbedrijven liggen. 34 procent schat in dat in 2003 face-to-face de belangrijkste manier zal zijn voor opdrachtverlening. Op dit moment geniet het gebruik de creditcard voor privé aankopen via het internet de ruime voorkeur; vier op de tien ondervraagden kiest voor de card, gevolgd door de overschrijving via bank/giro (19%). Bezoekers van de eBbusiness Event zijn hiermee toeschietelijker dan de gemiddelde online shopper. Uit een eerder onderzoek van NIPO Interactive, gehouden in maart van dit jaar, lagen de voorkeuren bij de gemiddelde koper op internet andersom. Toen gaf bijna een kwart (24%) de voorkeur aan de creditcard en koos ruim eenderde (35%) voor overschrijving via bank of giro.


* Dit alles blijkt uit een onderzoek dat NIPO Interactive in opdracht van Reed Exhibitions uitvoerde onder bezoekers van de eBusiness Event op 31 oktober en 1 november in de Jaarbeurs in Utrecht. In totaal werden 111 bezoekers ondervraagd met behulp van draadloze notebooks. Bij publicatie of verspreiding gelieve de bron NIPO Interactive te vermelden. Voor eventuele vragen of het volledige rapport kunt u contact opnemen met Anco van t Hof, projectleider NIPO Interactive, tel: 020-5225 755.
Over eBusinessExpo
Na introductie van de eBusiness Expo in oktober 2000 is deze beurs uitgegroeid tot een professioneel business-to-business evenement met een sterk inhoudelijk programma. Dit jaar werd het evenement toegespitst op een viertal branches: Retail, Financiële Dienstverlening, Transport en Logistiek, Overheid. Het evenement richt zich op diegenen binnen deze branches die beslissingsbevoegd en verantwoordelijk zijn voor de e-business activiteiten binnen hun organisatie. Meer informatie op: www.eBusinessExpo.nl

Over Reed Exhibitions Nederland
Reed Exhibition Companies is een 100% dochter van het uitgeef- en mediaconcern Reed Elsevier. Reed Exhibition Companies is de grootste beursorganisator ter wereld, met een portfolio van meer dan 440 evenementen in 49 verschillende industrieën, en met een kantoren- en agentennetwerk in 21 landen. Reed Exhibition Companies brengt jaarlijks meer dan 160.000 leveranciers in direct persoonlijk contact met ruim negen miljoen relaties en hun inkopers.

Over NIPO Interactive
NIPO Interactive is een zelfstandige business unit binnen NIPO, het marktonderzoekinstituut. Sinds enkele jaren houdt zij zich bezig met marktonderzoek op het gebied van internet en nieuwe media. NIPO Interactive beweegt zich in alle denkbare onderzoekbranches en voert zowel on- als offline marktonderzoek uit. In veel gevallen werken zij samen met een van de gespecialiseerde business units binnen het NIPO. Door specifieke marktkennis te combineren met de laatste internet onderzoekstechnieken, kan zij hun klanten up-to-date marktanalyses, inzicht en innovatieve oplossingen bieden. Meer informatie op: www.nipo-interactive.nl