---
Opgeven vrijwilligersorganisaties voor Prijs Actief Burgerschap
do 01 november 2001
Vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage aan de lokale
samenleving. Het gemeentebestuur heeft hier veel waardering voor en
wil dit graag duidelijk laten blijken. Daarom heeft de gemeente de
Prijs Actief Burgerschap in het leven geroepen. Deze prijs zal
voortaan jaarlijks worden uitgereikt aan een vrijwilligersorganisatie
die zich dat jaar bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt. De prijs
bestaat uit een bedrag van 2.300,- (ruim 5.000 gulden).
De vrijwilligers van de winnende organisatie mogen zelf bepalen waar
het geld aan wordt besteed. De winnende vrijwilligersorganisatie
krijgt als herinnering een aandenken.
Wethouder Eugster,
die het vrijwilligersbeleid in haar portefeuille heeft, zal de Prijs
Actief Burgerschap voor het eerst uitreiken. Dit gebeurt tijdens de
vrijwilligersmanifestatie die op zaterdag 12 januari 2002 plaatsvindt
in het Theater aan de Parade. Deze manifestatie wordt georganiseerd
als blijk van waardering voor de inzet van alle vrijwilligers in de
gemeente en is tevens de feestelijke afsluiting van het Internationaal
Jaar van de Vrijwilligers. Vrijwilligers ontvangen hiervoor later dit
jaar nog een uitnodiging via de organisatie waar zij actief zijn.
Iedereen kan een vrijwilligersorganisatie voordragen voor de Prijs
Actief Burgerschap. Legt u dan in een brief uit waarom juist díe
vrijwilligersorganisatie, volgens u, in het zonnetje moet worden
gezet. U kunt uw brief tot uiterlijk 1 december 2001 sturen aan de
Gemeente s-Hertogenbosch, ter attentie van mw. van Os, afdeling
Welzijn, Postbus 12345, 5200 GZ. Een jury selecteert uit de
voordrachten de vrijwilligersorganisatie van het jaar. De jury is
samengesteld op voordracht van de werkgroep vrijwilligers en bestaat
uit een aantal mensen die in onze gemeente actief zijn, namelijk: mw.
Buys (St. Janscollege), dhr. Eijsermans (directeur Muzerije), dhr.
Hoofs (ondernemer), dhr. Huliselan (directeur Islamitische
basisschool), mw. van Iersel (directeur Stichting Hoek) en dhr.
Raadschelders (notaris).
---
Landelijke Erkenning ontwikkelingsplan vestingwerken
do 01 november 2001
In het kader van het InnovatieProgramma Stedelijke Vernieuwing hebben
de ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
(VROM), Economische Zaken (EZ) en Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
(LNV) de gemeente s-Hertogenbosch via een beginselbeschikking laten
weten dat het ontwikkelingsplan Vestingwerken (Versterkt Den Bosch)
landelijk tot de tien beste grotere, complexe uitvoeringsprojecten
behoort die als voorbeeld dienen voor een hoogwaardige
omgevingskwaliteit in relatie tot innovatieve ontwikkeling in
stedelijk gebied.
Na de vorig jaar ontvangen landelijke waardering van het
Stimuleringsprogramma Intensief Ruimtegebruik van het Ministerie van
VROM met het predikaat Voorbeeldproject StIR 2001, is dit jaar het
innovatieve karakter van het omvattende Ontwikkelingsplan Versterkt
Den Bosch op buitengewone wijze gewaardeerd. Op 19 november aanstaande
zal aan de gemeente s-Hertogenbosch, tijdens de landelijke
IPSV-manifestatie, de bijbehorende beschikking met een
uitvoeringsprotocol worden overhandigd, waarbij een subsidie van maar
liefst 22.237.000,- ( 10.090.710,67) in het vooruitzicht wordt
gesteld. De in het vooruitzicht gestelde subsidie, bedoeld als
bijdrage in de kosten, wordt definitief zodra voor de
subsidieverstrekkers duidelijk is dat alle partijen in het
Ontwikkelingsplan "Versterkt Den Bosch" de uiteenlopende prestaties
zoals beschreven in de aanvraag hebben gerealiseerd. Een bijzondere
stimulans die zal prikkelen om de komend jaren voortvarend te
investeren in de brede en integrale doelstellingen van "Versterkt Den
Bosch"
IPSV: Innovatief!
Het door de drie ministeries in het leven geroepen InnovatieProgramma
Stedelijke Vernieuwing (IPSV) bevordert innovatieve ontwikkelingen in
steden. De meest aansprekende, vernieuwende ideeën, plannen en
projecten worden gehonoreerd met een financiële subsidie. Het
Ontwikkelingsplan "Versterkt Den Bosch", ingezonden voor twee themas,
namelijk Fysieke condities voor economische versterking en
Omgevingskwaliteit, onderscheidt zich op het gebied van
architectonische aandacht voor de openbare ruimte, integrale aanpak
van de openbare ruimte met bijzondere aandacht voor groen en
samenwerkingsvormen tussen gemeente, bevolking, organisaties en
bedrijfsleven. Daarnaast is het Ontwikkelingsplan gericht op het
toepassen van nieuwe technologie, eigentijdse ontwerpen en op het
verbeteren van het woon- en verblijfklimaat van stadscentrum en
buitenwijken. Het ontwikkelingsplan heeft de waardering tevens
gekregen vanwege onder meer de volgende innovatieve elementen:
- In plaats van zich te bepreken tot restauratie en behoud voegt het
plan nieuwe elementen toe, die de attractiviteit van de stad
bevorderen en het bezoek aan de binnenstad beter spreiden;
- het plan voorziet in verbindingen met andere, voor de stad
belangrijke projecten, zoals het Paleiskwartier en de Kop van het
Zand;
- het plan bevat een groot aantal ideeën voor de integratie van stad
en natuur. Daarbij gaat het om behoud en herstel van plekken waar
bijzondere planten en dieren leven;
- plannen rondom de vesting worden zoveel mogelijk geïntegreerd met de
restauratieplannen, waardoor zeer bijzondere oplossingen ontstaan.
Voorbeelden zijn een parkeergarage onder een vestinggracht en de
bouwplannen voor museum het kruithuis, waarin de middeleeuwse
vestingmuur is opgenomen;
- voorafgaand aan het maken van plannen wordt bouwhistorisch en
archeologisch onderzoek gedaan. Historische elementen worden zoveel
mogelijk gebruikt en waar die verdwenen zijn, wordt kennis van de
historie gebruikt als inspiratiebron om tot bijzondere moderne
architectuur te komen.
Subsidie: van "voorlopig" naar definitief!
De waardering van de ministeries gaat gepaard met een
beginselverklaring waaraan maar liefst 22 miljoen gulden is verbonden
over de periode 2002 tot en met 2006. Dit is 20% van de investeringen
op het gebied van brede integrale aanpak. De investeringen voor de
restauratie van de muren vallen hierbuiten. Begin 2001 werd voor de
eerste fase van de restauratie een zgn. Kanjerpotsubsidie verkregen
van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg dat valt onder het
ministerie van WVC.
De subsidie voor het Ontwikkelingsplan "Versterkt Den Bosch " wordt
vooraf toegekend en achteraf, mede aan de hand van een
accountantsverklaring, beoordeeld. Vanzelfsprekend zijn de betrokkenen
rond om het Ontwikkelingsplan "Versterkt Den Bosch" met deze
landelijke waardering en toekenning extra gestimuleerd de prestaties
waar te maken die in het beschreven Ontwikkelingsplan staan
beschreven. Immers, indien de projecten gerealiseerd worden en de
subsidie besteed is aan nu vooraf aangegeven innovatieve onderdelen,
wordt een definitieve beschikking afgegeven, waarmee de nu door de
ministeries verstrekte subsidie een feit is.
In een notendop: "Versterkt Den Bosch"
Versterkt Den Bosch speelt prachtig in op de rijkdom van de
cultuurhistorische vestingwerken: voor het grootste deel nog in tact,
maar wat verscholen. Ze zullen in ere hersteld worden en met hun
middeleeuwse sfeer en ambiance de uitstraling van de stad met zijn
Sint-Janskathedraal en de Binnendieze vergroten.
De aanleiding van het Ontwikkelingsplan "Versterkt Den Bosch" (1999)
vormde de noodzaak van herstel en onderhoud van grote delen van de
vestingwerken. De vestingwerken vormen nog altijd de grens van het
historisch centrum. Ze zijn uniek en bovendien vrij compleet, wat
uitzonderlijk is voor een middelgrote stad. Het rapport "Versterkt Den
Bosch" ontvouwt een samenhangende visie over de mogelijkheden van
herstel, cultuurhistorische betekenis, de kwaliteit en beleving, maar
ook de stedelijke inrichting en de waarde van flora en fauna. Daarmee
garandeert dit plan, dat zich uitstrekt over een periode van 15 jaar,
een verdere verbetering en vernieuwing van de binnenstad van
s-Hertogenbosch. Het ontwikkelingsplan Vestingwerken sluit nauw aan
bij de onlangs vastgestelde stadsvisie. De stad streeft ernaar
cultuur, natuur, recreatie en toerisme met elkaar te verbinden. Het
ontwikkelingsplan wordt geplaatst in het totaalkader van verbetering
en vernieuwing van de binnenstad van s-Hertogenbosch: een integrale
aanpak van de restauratie van de Vestingwerken en de herinrichting van
de omliggende openbare ruimte. Behoud en (be)leefbaarheid zullen de
Vesting een nieuwe betekenis en functie geven in s-Hertogenbosch. De
Bossche Vestingwerken zullen uitgroeien tot een cultuurhistorische,
toeristische trekpleister.
Graag nodigt de gemeente de media uit aanwezig te zijn bij de
landelijke IPSV-manifestatie,waar de bijbehorende beschikking met het
uitvoeringsprotocol worden overhandigd aan de gemeente
s-Hertogenbosch. U kunt hiervoor contact opnemen met de afdeling
Communicatie.
---
Arbeidsmarktmonitor
do 01 november 2001
De gemeente s-Hertogenbosch is de eerste gemeente in Nederland die een
arbeidsmarktmonitor op lokaal niveau heeft laten ontwikkelen. Daarmee
beschikt ze over een uniek lokaal arbeidsmarktinstrument. Het betreft
een methodiek waarmee structureel en op periodieke basis een beeld kan
worden geschetst van de vraag naar arbeidskrachten in s-Hertogenbosch,
zowel qua omvang als qua kenmerken. De monitor is in het kader van het
Grotestedenbeleid ontwikkeld door bureau Ernst & Young ILAS. Als
opdrachtgevers fungeerden de afdelingen Economische Zaken en Regie
Arbeidsmarktbeleid.
Periodieke informatie
Door de groei van de werkgelegenheid is er op dit moment nog steeds
sprake van een krapte op de arbeidsmarkt. Deze situatie maakt dat
werkgevers steeds meer belang(stelling) krijgen bij (voor) de
toeleiding van (langdurig) werkzoekenden en herintreders op de
arbeidsmarkt. De gemeente beoogt, daar waar vraag en aanbod op de
arbeidsmarkt elkaar niet zelfstandig vinden, deze match te bevorderen
door trajecten in te kopen bij gespecialiseerde organisaties. Het gaat
om trajecten op het gebied van arbeidstoeleiding, variërend van
voortrajecten, training/scholing, werkervaring tot de concrete
bemiddeling van werkzoekenden naar een passende baan. Daarvoor is
periodieke informatie nodig over de arbeidsmarkt en de monitor levert
daaraan een belangrijke bijdrage. Natuurlijk is het zo dat de
arbeidsmarkt zich niet tot s-Hertogenbosch beperkt. Toch is voor een
lokale monitor gekozen, omdat de bemiddeling naar een baan "dicht bij
huis" bij werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt de
meeste kans van slagen heeft.
Veel aanknopingspunten
Ernst & Young heeft allereerst een algemeen beeld gevormd van de
Bossche arbeidsmarkt en op basis van die informatie stelde Ernst &
Young vervolgens een enquête op die bij 2.500 ondernemingen in
s-Hertogenbosch op de deurmat viel. De uit de monitor verkregen data
bieden veel aanknopingspunten. Er ontstond inzicht in de structuur,
aard en de ontwikkelingen van de lokale arbeidsmarkt. De resultaten
zijn besproken met een aantal eerder in het onderzoek geïnterviewde
ondernemers. De gegevens zijn vervolgens opgenomen in een
gemeentelijke database. Over twee jaar wordt het onderzoek herhaald.
Maatregelen
Op basis van de resultaten heeft de gemeente reeds een aantal
activiteiten in gang gezet. Daarnaast zullen nog een aantal specifieke
maatregelen nader worden uitgewerkt:
* De afdeling Regie Arbeidsmarktbeleid zal haar contractpartners die
de bemiddeling van werkzoekenden doen, uitdrukkelijk vragen om bij
de acquisitie van passend werk voor de werkzoekenden vooral ook de
sectoren te benaderen die blijkens de arbeidsmarktmonitor de
grootste knelpunten ondervinden bij het vinden van personeel. Dat
zijn de sectoren zorg, welzijn en industrie;
* Werkgevers hebben aangegeven uit te zien naar meer herintreders,
vanuit de "stille reserve". De gemeente wordt per 1 januari 2002
verantwoordelijk voor de reïntegratie van deze zogenoemde Niet
Uitkeringsgerechtigden. Nog dit jaar zal de gemeente aangeven hoe
zij de arbeidstoeleiding van deze mensen gaat organiseren;
* Met het onlangs gestarte project Work First, een experimenteel
project voor de nieuwe instroom in de bijstand, worden nieuwe
stappen gezet in de ontwikkeling van een effectief
reïntegratiebeleid. Kern van het project is dat
bijstandsontvangers, die beschikbaar zijn voor werk vanaf de
aanvraag van een uitkering direct een vorm van intensieve
bemiddeling en een sluitend activiteitenaanbod krijgen aangeboden.
Het is dus niet meer mogelijk om een uitkering te ontvangen zonder
enige tegenprestatie. In de trajecten zal zoveel mogelijk de
relatie werkgever-werknemer worden nagebootst om de werkzoekenden
voor te bereiden op een reguliere baan;
* Teneinde werkgevers goed te informeren over het gemeentelijk
dienstenpakket en de mogelijkheden die lokaal werkzame
organisaties op dit gebied bieden, is de informatiemap De Nieuw
Kracht op internet opgenomen. Daarnaast zal worden gewerkt aan een
speciale uitgave van die map voor werkgevers (ook in het Engels),
met daarin alleen die informatie die voor hen interessant is. De
werkgevers hebben aangegeven dat zij graag nadrukkelijker overleg
willen, bijvoorbeeld in de vorm van werkgeverslunches, waar
ondernemers, beleidsmakers en bemiddelaars elkaar kunnen ontmoeten
en ervaringen kunnen uitwisselen. Het initiatief daartoe wordt
door de gemeente van harte ondersteund.
---
Gemeente gaat glasvezelnet op bedrijventerreinen faciliteren
do 01 november 2001
Als het aan het Bossche college van burgemeester en wethouders ligt,
worden in de toekomst alle nieuwe bedrijvenlocaties in s-Hertogenbosch
standaard uitgerust met glasvezelaansluitingen. Het college wil zich
actief met de aanleg ervan gaan bemoeien door bij het bouwrijp maken
van bedrijvenlocaties zogenaamde mantelbuizen in de grond te leggen:
holle buizen, waar doorheen op het moment dat bedrijven die vraag
hebben, glasvezelkabels kunnen worden geblazen. De mantelbuizen moeten
ruimte bieden voor meerdere glasvezelkabels naast elkaar, om eerlijke
concurrentie tussen aanbieders mogelijk te maken. Het College wil in
de komende jaren experimenteren met deze werkwijze op de aan te leggen
bedrijventerreinen De Groote Wielen en Treurenburg.
Bossche ICT-sector
Door de gemeente is de Bossche ICT-sector, die uit een kleine 9.000
arbeidsplaatsen bestaat, in kaart gebracht en is geanalyseerd welke
kansen en bedreigingen zich voor deze sector voordoen. De sector
bestaat uit producenten van ICT-apparatuur, dienstverleners en
groothandel en vormt ongeveer 9% van de Bossche werkgelegenheid.
Vooral tussen 1996 en 1998 is de sector in s-Hertogenbosch sterk
gegroeid, met name in de adviesbranche. Een belangrijke reden hiervoor
is dat in de regio de bedrijvigheid met een grote vraag naar ICT sterk
groeit. Het gaat dan om het bankwezen, de onderwijssector en zakelijke
diensten.
ICT-infrastructuur
Glasvezel wordt alom gezien als dé toekomstige drager van
datatransport, gezien de zeer grote groeicapaciteit van glasvezel, ook
vergeleken met draadloze technieken. Deze groeicapaciteit is nodig,
omdat bedrijven steeds meer digitale informatie naar elkaar
uitwisselen. Was enkele jaren geleden de koperdraad nog voldoende,
inmiddels is zon 40% van de datacommunicatie hiervoor al te zwaar en
gaat over glasvezelkabels. Ook in s-Hertogenbosch liggen inmiddels
enkele glasvezelnetten, onder andere in het Paleiskwartier.
Gemeentelijke rol
De afgelopen jaren is intensief contact op gang gekomen tussen
gemeente, Bossche ICT-bedrijven en opleidingsorganisaties over de
vraag hoe de ICT-sector in s-Hertogenbosch verder kan worden
versterkt. Uit deze contacten komt naar voren dat ICT-infrastructuur
een steeds grotere rol speelt voor deze bedrijven. De vraag is in
hoeverre de gemeente zich hiermee kan en moet bemoeien. Nu er op de
markt voor ICT-infrastructuur steeds meer spelers komen, ziet het
College het als haar verantwoordelijkheid dat die spelers via
concurrentie het Bossche bedrijfsleven zo goed en goedkoop mogelijk de
ICT-infrastructuur van morgen kunnen leveren: breedbandverbindingen
over glasvezel. Het College wil via de aanleg van mantelbuizen de
voorwaarden voor een dergelijke concurrentie creëren.
Voordelen nieuwe aanpak
De door het College voorgestelde aanpak kost de gemeente nauwelijks
geld: de gemeente legt de mantelbuizen op eigen kosten aan op de
bedrijvenlocaties, bij het bouwrijp maken. Vervolgens worden de
mantelbuizen "meeverkocht" aan het bedrijfsleven bij de uitgifte van
de bedrijvenlocatie, zodat de gemeente de kosten weer terugverdient.
Als de bedrijven operationeel zijn, werft een nader te bepalen
organisatie providers, om de glasvezel door de mantelbuizen aan te
leggen. De precieze organisatievorm moet nog nader worden bepaald.
Aan de nieuwe werkwijze, nog nauwelijks toegepast op Nederlandse
bedrijvenlocaties, zit voor het bedrijfsleven een aantal grote
voordelen: zo hoeven na het bouwrijp maken van de bedrijvenlocatie
geen sleuven meer te worden gegraven, de glasvezel kan direct door de
mantelbuizen worden geblazen. De kwaliteit van de openbare ruimte zal
hierdoor langer intact blijven. Ook zullen de tarieven voor de
gebruikers lager worden: de providers hebben immers lagere kosten
doordat geen sleuven hoeven worden gegraven. Bovendien kunnen
gebruikers kiezen uit meerdere providers
Vervolg
Als de raadscommissie Financiën en Economische Zaken instemt met het
voorstel van het College, wordt de aanleg van de ondergrondse
faciliteiten op de locaties Groote Wielen en Treurenburg nader
uitgewerkt op technisch, organisatorisch en juridisch gebied. Op het
moment dat de uiteindelijke vormgeving bekend is, wordt de
raadscommissie FEZ opnieuw geïnformeerd.