1
NOV
11.20
Persbericht
Gemeente start energiecampagne Groningen Unplugged
31-10-2001
Op 1 november geeft milieuwethouder René Paas om 18.00 uur het
startsein voor de energiecampagne Groningen Unplugged. De campagne
loopt precies een jaar, tot 01/11/02. Dit initiatief van de gemeente
Groningen heeft als doel om energiebesparing en het gebruik van
duurzame energiebronnen een jaar lang op de agenda te zetten bij
zoveel mogelijk Stadjers. Dat kunnen consumenten zijn, maar ook
bedrijven of instellingen. De campagne moet een basis leggen voor een
herkenbaar en stevig lokaal energiebeleid voor de komende jaren.
Lokale samenwerking en groeien zijn sleutelwoorden in de aanpak. Door
onder meer resultaten aansprekelijk zichtbaar te maken wordt
geprobeerd zoveel mogelijk mensen te stimuleren en uit te nodigen om
mee te doen. Het karakter van Groningen Unplugged is dat het een
groeicampagne moet worden. Hoe meer mensen, bedrijven en instellingen
ideeën aandragen, tips hebben of projecten starten op energiegebied,
des te geslaagder de campagne op 1 november 2002 afgesloten kan
worden.
In Groningen zijn al vele energie-initiatieven. We noemen
BioBuurtkracht in de Oranjewijk. Buurtbewoners zoeken prijzen,
kwaliteit en mogelijkheden uit van zonnepanelen en zonneboilers. Zij
wonnen daar onlangs al de Groningse Toekomstprijs mee. Een andere is
het GAP (Global Action Plan) dat 70 huishoudens wil interesseren voor
het Ecoteam-programma.
De Badstratenbuurt wil dé Eco-buurt van Groningen worden. Essent start
de actie Zonzeker. Of nog een mooie voor het brede publiek: Het
project De Uitdaging. Hier kunnen Stadjers met de gemeente de
uitdaging aangaan om 10% minder energie te verstoken komende winter.
Deelnemers krijgen tijdens het campagnejaar tips en ideeën om energie
te besparen. De wedstrijd loopt van 15 november tot 15 mei volgend
jaar. In het startpakket zit behalve besparingstips ook een handige
meterkaart. Elke maand geef je als deelnemer dan je meterstanden door
aan het projectbureau van Groningen Unplugged. Aan de hand van het
verbruik van vorig jaar en een correctie op graaddagen berekent het
Ecoteamcentrum vervolgens hoeveel de besparing is. Bovendien krijgen
deelnemers elke maand een informatiepakket met een nieuw thema. De
hoofdprijs voor de grootste bespaarder bestaat uit zonnepanelen van
Shell Solar. De tweede prijs is een fiets van Herman van der Meulen
Fietsen en de derde een opwindradio van Essent.De gemeente werkt in
Groningen Unplugged samen met nu al 22 partners.
De start van Groningen Unplugged is op het plein in de Herestraat.
Centraal ontmoetingspunt in de campagne wordt de website
www.groningenunplugged.nl.