Opel Omega 2.5 DTI 24V
Geavanceerde techniek voor de nieuwste generatie 6-cilinder turbodieselmotor
(01 november 2001)
De Omega met de nieuwe 2.5 DTI 24V krijgt - zoals de naam al aangeeft
- de allernieuwste motortechnieken mee: common-rail directe
dieselinspuiting, elektronische regeling, vier kleppen per cilinder en
een intercooler. Naast de nieuwe krachtbron is er nog een andere
belangrijke noviteit te melden: de Omega 2.5 DTI 24V is naar keuze te
leveren met een handmatig geschakelde versnellingsbak of een
5-versnellingsautomaat. Een primeur.
Het resultaat is zo verfijnd en dynamisch dat de nieuwe Omega
dieseluitvoering zelfs de meest veeleisende zakelijke rijders zal
aanspreken. De krachtbron doet niet alleen opmerkelijk soepel, rustig
en economisch zijn werk, maar levert ook imposante prestaties. De
direct ingespoten 6-cilinder lijnmotor levert 110 kW (150 pk) en een
maximale trekkracht van maar liefst 300 Nm. Die laatste waarde blijft
tussen 1.750 en ruim 3.000 toeren gelijk. Kortom: het signalement van
een zeer soepel motor.
Uiteraard krijgt de nieuwe dieseluitvoering ook alle andere
verbeteringen mee die in modeljaar 2002 binnen de Omega-lijn worden
doorgevoerd. Uiterlijke details als de opvallende honingraat grille,
maar ook technische verfijningen als de montage van een nog beter
infotainment systeem. In landen waar RDS-TMC verkeersinformatie
beschikbaar is (zoals ons land) speelt het navigatiesysteem nu
dynamisch in op het verkeersbeeld.
Een ander opvallend hightech snufje: op de Omega Stationwagen is vanaf
het voorjaar een DVD-systeem met monitor leverbaar, zodat de
achterpassagiers onderweg een film kunnen kijken of bijvoorbeeld een
spel kunnen spelen of naar een CD kunnen luisteren. Ook een camcorder
kan op het systeem worden aangesloten.
Zes cilinders: sterker, soepeler en zuiniger
De nieuwe dieselkrachtbron betekent op alle gebieden een stap vooruit.
De direct ingespoten 2.5-liter DTI levert 15 procent meer vermogen en
heeft maar liefst 20 procent meer trekkracht in huis dan zijn
voorganger met dezelfde cilinderinhoud. Toch is zijn brandstofverbruik
beduidend lager. Zelfs in combinatie met de automaat is het voordeel
nog altijd 3 procent, terwijl de handgeschakelde Omega 2.5 DTI 24V een
fikse 5 procent minder verbruikt dan zijn voorganger.
Overigens wordt de 6-cilinderkrachtbron geleverd door BMW Motoren GmbH
in Steyr, Oostenrijk. Deze krachtbron is speciaal voor de Omega
aangepast. De 5-versnellings-automaat komt uit eigen huis: de
GM-fabriek in Straatsburg, Frankrijk. De voortreffelijke
rijeigenschappen van de 6-cilinder zijn onder andere terug te voeren
op de directe inspuiting, in dit geval een common-rail systeem dat met
een maximale druk van 1.350 bar kan werken en de brandstofinspuiting
bijzonder exact regelt. Bovendien wordt de dieselbrandstof via de
centraal geplaatste injectoren extreem fijn en gelijkmatig in de zes
verbrandingskamers verneveld. Een zogenaamde pilot inspuiting - een
minuscule hoeveelheid brandstof die kort voor de hoofdinspuiting wordt
verneveld - brengt de verbranding gelijkmatig op gang. Dat verlaagt de
geluidsproductie en laat de motor vooral in de startfase merkbaar
gelijkmatiger lopen. Overigens heeft ook de relatief lage
compressieverhouding (17,5 op 1) en een uitgebreide isolatie aangename
effecten. De 2.5 DTI 24V is van zijn injectoren tot de oliepan op
business class prestaties afgestemd.
Hydraulische motorsteunen, lichtmetalen cilinderkop
De zeer gelijkmatige loop van de 2.5 DTI 24V is bijvoorbeeld ook terug
te voeren op constructiedetails als de sterke gietijzeren motor,
waarbinnen de cilinderbussen ver omlaag doorlopen om een nog stabieler
geheel te creëren. Een trilling demper op de krukas en (in de
handgeschakelde versie) een speciaal dubbel gebalanceerd vliegwiel
verfijnen dat nog eens. De allerlaatste vibraties worden weggedempt
door variabel werkende hydraulisch motorsteunen. Die zijn extra soepel
wanneer de motor stationair loopt, maar worden steviger wanneer de
grens van 950 toeren per minuut wordt overschreden.
In de lichtmetalen cilinderkop zijn twee bovenliggende nokkenassen te
vinden, die telkens vier kleppen per cilinder bedienen. Overigens
heeft die oplossing vooral grote voordelen voor het rendement en de
emissie van de 6-cilinder. In benzineversies zal zon 24-kleppenversie
vanwege een betere lucht- en uitlaatgasstroming doorgaans resulteren
in grotere prestaties, maar in dit geval is voor de vier kleppen
oplossing om een andere reden gekozen. Nu kunnen de injectoren perfect
centraal worden geplaatst en hebben de verbrandingskamers een zeer
gunstige vorm. Bovendien zijn de beide inlaatkanalen zodanig
geconstrueerd dat een ervan een wervelingseffect aan de toestromende
lucht meegeeft.
Optimale werking
De afmetingen van de motor zijn vrijwel gelijk aan de BMW-uitvoering.
Dat neemt niet weg dat letterlijk alles eromheen speciaal voor de
Omega is ontwikkeld. Inclusief het elektronische motormanagement.
Nog enkele voorbeelden van Opel-specifieke onderdelen aan deze motor:
een door Opel ontwikkelde luchtmeter in de inlaat (met hete film
techniek), de oliepan en de brandstofkoeler. Die laatste bestaat uit
een opvallend uitgebreid systeem dat over ongeveer een halve meter
onder de auto te vinden is. Warme lucht van motor en uitlaat wordt van
die plek weggevoerd, zodat het systeem optimaal gebruik kan maken van
de koelende lucht onder de auto. Het geheel voorkomt dat de brandstof
kan gaan schuimen en garandeert dus steeds een optimale werking van
inspuiting en krachtbron.
Een elektro-pneumatische eenheid zorgt voor de verstelling van de
turbo. De stand van de geleideschotjes beïnvloedt de hoek waaronder de
gassen tegen het schoepenwiel aankomen. Die variabele geometrie zorgt
ervoor dat de turbo ook bij lage snelheden alert op gasgeven reageert.
Bovendien is de efficiency van de turbo - in samenwerking met de
intercooler - in de hogere toerengebieden flink verbeterd.
De nieuwe DTI levert 110 kW (150 pk) bij 4.000 toeren. Een aspect dat
in de praktijk nog veel belangrijker is: de maximale trekkracht van
300 Nm wordt over een zeer breed gebied geleverd, van 1.750 tot ruim
3.000 toeren. De Omega 2.5 DTI 24V komt daarmee heel vlot uit de
startblokken en heeft eigenlijk altijd trekkracht beschikbaar. Zo
realiseert hij de inhaalsprint van 80 naar 120 kilometer per uur in de
vijfde versnelling binnen 12,5 seconden. Een dikke drie seconden
sneller dan zijn ook al niet bepaald trage voorganger. Hoe vlot de
Omega rijdt, illustreert ook de sprinttijd naar 100 kilometer per uur:
10,5 seconden. Bovendien laat hij een topsnelheid van 208 kilometer
per uur noteren.
Laag verbruik
Des te opvallender is het dat de gemiddelde waarde (MVEG) van het
brandstofverbruik een opvallend economische 7.6 liter op 100 kilometer
bedraagt (1 op 13,2). Zeer gunstig voor een grote auto uit de
representatieve klasse. Hij voldoet aan de strenge Euro 3
milieunormen.
De Omega 2.5 DTI 24V kent als gezegd uitstekende milieutechnische
eigenschappen. Daarvoor tekenen een primaire katalysator kort op de
motor, een hoofdkatalysator onder de vloer en een
uitlaatgasrecirculatie om de uitstoot van NOx terug te dringen. Op de
Stationwagen en automaat versies worden die gerecirculeerde gassen
extra gekoeld, wat nog eens betere waarden oplevert.
Uiteraard heeft de nieuwe Omega ook een stringent testprogramma
doorstaan in extreem hete en zeer koude gebieden. Wat onder andere is
terug te vinden in een zeer efficiënte verwarming, ook voor het
brandstofsysteem. Ook rijden bij pool-temperaturen is dus geen
probleem.
Nieuw: 5-versnellingsautomaat
Opel biedt op de Omega voor het eerst een 5-traps-versnellingsautomaat
aan. De extra overbrengingsverhouding op de 2.5 DTI 24V zorgt voor een
flink toegenomen dynamiek en biedt tegelijkertijd zeer comfortabele en
ontspannen rijeigenschappen.
De automaat wordt elektronisch geregeld. Het brein kiest naar
aanleiding van een groot aantal variabelen - zoals de stand van het
gas, het toerental, de beschikbare trekkracht en de snelheid - de
meest geschikte versnelling.
Om brandstof te sparen en trillingen tegen te gaan is de automaat
verder uitgerust met een elektronisch aangestuurde lock-up converter
op de derde, vierde en vijfde versnelling. Zodat ze op dat moment
virtueel als vaste versnelling werken, zonder slip in de converter. De
communicatie tussen al die geavanceerde componenten verloopt overigens
over een zeer snel netwerk met een zogenaamde CAN-bus. Het doet denken
aan een computer netwerk.
De rijder kan uit drie voorgeprogrammeerde standen kiezen: economy,
sport en winter. De eerste wordt bij de start automatisch gekozen. In
de sport-stand houdt de elektronica de versnellingen wat langer vast,
zodat de motor verder doortrekt en dynamischer prestaties levert. In
de winter-stand voorkomt de techniek zo veel mogelijk dat de wielen
bij optrekken doorspinnen. De auto trekt dan in de derde versnelling,
heel gelijkmatig, op. Deze stand kan tot 50 kilometer per uur worden
ingeschakeld, maar schakelt boven de 80 kilometer per uur automatisch
uit.
Uiteraard bewaakt de elektronica nog veel meer details aan het
schakelkarakter. Ook met het oog op de veiligheid. Zo wordt
terugschakelen bij te hoge toerentallen geblokkeerd en houdt de
automaat wanneer nodig ook de actuele versnelling vast wanneer de
tractieregeling actief is. Boven 8 kilometer per uur is het onmogelijk
de achteruitversnelling in te schakelen. Nog zon detail: de
contactsleutel kan alleen worden uitgenomen wanneer de automaat in de
parkeer-stand staat.
DSA en verbeterde ESP
Een onderwerp dat inmiddels bijna vanzelf spreekt is de toepassing van
een zelf stabiliserend DSA onderstel onder de Omega. Die Dynamic
Safety wielophanging werkt met elasto-kinematische techniek die de
wielstanden bij remmen aanpast aan verschillen in de grip.
Net als alle 6-cilinder Omega modellen krijgt de 2.5 DTI 24V standaard
de nieuwe en verbeterde ESP (elektronisch stabiliteit programma) mee.
Wat de dynamische stabiliteit naar een indien mogelijk nog
indrukwekkender niveau brengt. Het systeem wordt gecombineerd met TC
Plus tractiecontrole. Met andere woorden: onder vrijwel alle
omstandigheden garandeert de techniek de best mogelijk tractie en
stabiliteit.
Technische gegevens Omega 2.5 DTI 24V
Zescilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 2497 cc,
compressieverhouding 17.5 op 1, 110 kW (150 pk) bij 4.000 tpm, 300 Nm
bij 1.750 tot 3.000 tpm, topsnelheid Sedan 208 kilometer per uur
(automaatversie 206 en Stationwagen 200 handgeschakeld en 200
automaat), acceleratie 0 naar 100 kilometer per uur in 10,5 (automaat
11) seconden, acceleratie 0 naar 100 kilometer per uur Stationwagen 11
seconden (11,5 automaat), brandstofverbruik Sedan 7.6 liter op 100
kilometer (automaat 8.6), brandstofverbruik Stationwagen 7.8 liter op
100 kilometer (automaat 8.7). Alle verbruiksmetingen gecombineerd
volgens MVEG. De Omega 2.5 DTI 24V voldoet aan Euro 3.