LTO Nederland

Maatregelen na MKZ-crisis leiden tot veel knelpunten

LTO: Bijladen van vee langs de weg is levensgevaarlijk

Woensdag 31 oktober 2001 - Het langs de openbare weg bijladen van dieren in veewagens leidt tot levensgevaarlijke situaties. De verplichting vloeit voort uit de mond- en klauwzeercrisis en is een preventieve maatregel om verspreiding van besmettelijke veeziektes tegen de gaan. Volgens LTO-Nederland moet deze maatregel zo spoedig mogelijk worden aangepast om ernstige ongevallen in de praktijk te voorkomen. Met het oog daarop wordt in sommige gevallen nu al assistentie van de politie gevraagd.
Vooral op doorgaande provinciale wegen met veel verkeer houden weggebruikers vaak onvoldoende rekening met stilstaande veewagens. De verkeersveiligheid is in het geding, zegt de landbouworganisatie die deze problematiek onlangs nog bij het ministerie van LNV heeft aangekaart. Als het aan LTO ligt worden tegelijkertijd echter nog meer maatregelen aangepast.
De maatregelen in de nasleep van de MKZ-crisis, leiden in de praktijk namelijk tot meer knelpunten. Niet alleen veehouders, maar ook transporteurs en handelaren worstelen met regels waar ze niet of heel moeilijk mee uit de voeten kunnen. Bovendien is over veel regels te weinig bij hen bekend. LTO-Nederland vindt, dat de overheid een inhaalslag moet maken om alle direct betrokkenen op de hoogte te houden van de geldende regels en allerlei beperkingen. LTO-Nederland houdt deze week een viertal bijeenkomsten voor veehouders om alle knelpunten uit de praktijk en mogelijke oplossingen op een rij te krijgen. Direct aansluitend zal met andere (keten)partijen overleg worden gevoerd, zodat het ministerie van LNV te maken krijgt met één pakket knelpunten en voorgestelde alternatieven. De oplossingen moeten volgens LTO niet alleen praktisch, maar ook veterinair verantwoord zijn. Op het gebied van onder meer reiniging en ontsmetting, bedrijfsbezoek en registratie van dieren blijven ook volgens LTO strenge regels nodig om risicos tot een minimum te beperken.
Al enkele maanden geleden stelde LTO vast, dat het ministerie met sommige regels te ver is doorgeschoten. Zo stuit de zgn. 30-dagenregeling in meerdere sectoren op problemen; na aanvoer van dieren op het bedrijf mogen gedurende een maand geen dieren worden afgevoerd. Uitgezonderd zijn kalveren van melkveehouders, maar die van boeren met zoogkoeien zijn dat weer niet. Ook de compartimentering, waarbij het land wordt ingedeeld in vier regios, moet van tafel. LTO meent dat deze indeling handelsverstorend werkt en leidt tot ongewenste monopolies bij zowel de handel als de industrie (slachterijen).

Nadere informatie: Afdeling Communicatie (tel. 070-3382721)

Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl

(Auteur: LTO-Nederland)