Maatregelen na MKZ-crisis leiden tot veel knelpunten
LTO: Bijladen van vee langs de weg is levensgevaarlijk
Woensdag 31 oktober 2001 - Het langs de openbare weg bijladen van
dieren in veewagens leidt tot levensgevaarlijke situaties. De
verplichting vloeit voort uit de mond- en klauwzeercrisis en is een
preventieve maatregel om verspreiding van besmettelijke veeziektes
tegen de gaan. Volgens LTO-Nederland moet deze maatregel zo spoedig
mogelijk worden aangepast om ernstige ongevallen in de praktijk te
voorkomen. Met het oog daarop wordt in sommige gevallen nu al
assistentie van de politie gevraagd.
Vooral op doorgaande provinciale wegen met veel verkeer houden
weggebruikers vaak onvoldoende rekening met stilstaande veewagens. De
verkeersveiligheid is in het geding, zegt de landbouworganisatie die
deze problematiek onlangs nog bij het ministerie van LNV heeft
aangekaart. Als het aan LTO ligt worden tegelijkertijd echter nog meer
maatregelen aangepast.
De maatregelen in de nasleep van de MKZ-crisis, leiden in de praktijk
namelijk tot meer knelpunten. Niet alleen veehouders, maar ook
transporteurs en handelaren worstelen met regels waar ze niet of heel
moeilijk mee uit de voeten kunnen. Bovendien is over veel regels te
weinig bij hen bekend. LTO-Nederland vindt, dat de overheid een
inhaalslag moet maken om alle direct betrokkenen op de hoogte te
houden van de geldende regels en allerlei beperkingen.
LTO-Nederland houdt deze week een viertal bijeenkomsten voor
veehouders om alle knelpunten uit de praktijk en mogelijke oplossingen
op een rij te krijgen. Direct aansluitend zal met andere
(keten)partijen overleg worden gevoerd, zodat het ministerie van LNV
te maken krijgt met één pakket knelpunten en voorgestelde
alternatieven. De oplossingen moeten volgens LTO niet alleen
praktisch, maar ook veterinair verantwoord zijn. Op het gebied van
onder meer reiniging en ontsmetting, bedrijfsbezoek en registratie van
dieren blijven ook volgens LTO strenge regels nodig om risicos tot een
minimum te beperken.
Al enkele maanden geleden stelde LTO vast, dat het ministerie met
sommige regels te ver is doorgeschoten. Zo stuit de zgn.
30-dagenregeling in meerdere sectoren op problemen; na aanvoer van
dieren op het bedrijf mogen gedurende een maand geen dieren worden
afgevoerd. Uitgezonderd zijn kalveren van melkveehouders, maar die van
boeren met zoogkoeien zijn dat weer niet. Ook de compartimentering,
waarbij het land wordt ingedeeld in vier regios, moet van tafel. LTO
meent dat deze indeling handelsverstorend werkt en leidt tot
ongewenste monopolies bij zowel de handel als de industrie
(slachterijen).
Nadere informatie: Afdeling Communicatie (tel. 070-3382721)
Wilt u hierop reageren? Stuur dan uw e-mail naar: info@lto.nl
(Auteur: LTO-Nederland)