Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam.
18/10/2001
---
Basisschool brengt levensbeschouwing over, maar welke?
Woensdag 31 oktober
organiseren de Hendrik Piersonleerstoel en de Onderzoeksgroep
Ontmoeting van Tradities van de Faculteit der Godgeleerdheid een
studiedag getiteld Alle basisonderwijs is bijzonder
Levensbeschouwelijke waarden in het onderwijs.
Onderwijs is meer dan kennisoverdracht: het benadrukt waarden en
draagt die over, en op de achtergrond staat een visie op het leven.
Als kinderen worden voorbereid op "de maatschappij", gaat het altijd
om een manier van leven, een manier van in de samenleving staan. In
feite draagt het basisonderwijs dus een levensbeschouwing over. Op de
studiedag houden de deelnemers zich bezig met de vraag hoe mensen uit
verschillende levensbeschouwelijke en religieuze tradities de waarden
overdragen die in hun traditie belangrijk zijn.
In de ochtenduren wordt de genoemde vraag voorgelegd aan vier directeuren van basisscholen: een islamitische school, een protestants-christelijke school, een algemeen-bijzondere school en een openbare school, en verder een leraar uit het hindoe-onderwijs. De volgende vraag die men zich tijdens de studiedag stelt, is of we kunnen opsporen welke waarden deze verschillende scholen delen en waarin er verschillen bestaan. Hoe verhouden de mensbeelden die we overdragen in het onderwijs zich tot elkaar? Weerspreken ze elkaar, overlappen ze zo ja, waarin of komen ze op hetzelfde neer?
´s Middags spreken vervolgens eerst twee (godsdienst)pedagogen, dr. C. Bakker en dr. S. Miedema, over waarden in het onderwijs en de identiteit van de school. Daarna gaan twee theologen, dr. W. Stoker en dr. H. Vroom, in op "waarden en levensbeschouwing" en levensbeschouwelijk pluralisme. Tot slot vindt een plenaire discussie plaats, ingeleid door de directeur van de Besturenraad PC.