31 oktober 2001, 10:30 uur
Promotie: Orthographic knowledge and orthographic skill: A study on
reading development.
Drs. P.P.N.A. Knuijt, Sociale Wetenschappen 10:30 uur
Promotores: prof.dr. E.H.F. de Haan, prof.dr. R. Schreuder (KUN)
In vergelijking tot zich normaal ontwikkelende lezers hebben zwakke
lezers niet minder kennis van de wijze waarop woorden worden gespeld.
Het probleem van de zwakke lezer ligt in het geautomatiseerd en
foutloos toepassen van de aanwezige kennis. Dikwijls kijkt de zwakke
lezer naar een woord zonder daarbij de afzonderlijke letters te lezen.
Door onder andere tijdgebrek raadt hij de betekenis van het hele woord
op basis van oppervlakkige kenmerken, zoals uitstekende letters (bv.h,
j, g, l, b,) of dt aan het einde. Ook omliggende woorden kunnen helpen
bij het identificeren van het woord in kwestie. Zwakke lezers hebben
niet zozeer moeite met het beoordelen en herkennen van de
regelmatigheden in de Nederlandse spelling; zij beheersen deze
vaardigheid onvoldoende om haar snel en accuraat tijdens het lezen toe
te kunnen passen. Door dit 'gebrek' tijdens het lezen te compenseren
met bijvoorbeeld radend lezen, lijkt het dikwijls alsof er niets aan
de hand is.
Gewijzigd:Friday, September 28, 2001
Johan Vlasblom