Universiteit van Utrecht

31 oktober 2001, 10:30 uur

Promotie: Orthographic knowledge and orthographic skill: A study on reading development.

Drs. P.P.N.A. Knuijt, Sociale Wetenschappen 10:30 uur

Promotores: prof.dr. E.H.F. de Haan, prof.dr. R. Schreuder (KUN)

In vergelijking tot zich normaal ontwikkelende lezers hebben zwakke lezers niet minder kennis van de wijze waarop woorden worden gespeld. Het probleem van de zwakke lezer ligt in het geautomatiseerd en foutloos toepassen van de aanwezige kennis. Dikwijls kijkt de zwakke lezer naar een woord zonder daarbij de afzonderlijke letters te lezen. Door onder andere tijdgebrek raadt hij de betekenis van het hele woord op basis van oppervlakkige kenmerken, zoals uitstekende letters (bv.h, j, g, l, b,) of dt aan het einde. Ook omliggende woorden kunnen helpen bij het identificeren van het woord in kwestie. Zwakke lezers hebben niet zozeer moeite met het beoordelen en herkennen van de regelmatigheden in de Nederlandse spelling; zij beheersen deze vaardigheid onvoldoende om haar snel en accuraat tijdens het lezen toe te kunnen passen. Door dit 'gebrek' tijdens het lezen te compenseren met bijvoorbeeld radend lezen, lijkt het dikwijls alsof er niets aan de hand is.

Gewijzigd:Friday, September 28, 2001 Johan Vlasblom