SGR
SGR schrapt garantie op luchtvaarttickets
Rotterdam, 31 oktober 2001
Garantiefonds Reisgelden (SGR)
SGR schrapt consumentengarantie op luchtvaarttickets
In zijn vergadering van gisteren heeft de raad van toezicht van SGR
goedkeuring verleend aan het besluit van het bestuur om met ingang van
5 november a.s. voor overeenkomsten van luchtvervoer
(luchtvaarttickets die geen onderdeel uitmaken van pakketreizen) geen
garantie meer aan consumenten te verlenen.
De recente ontwikkelingen in de reiswereld en in de luchtvaart hebben
het bestuur doen besluiten de dekking van het luchtvaartrisico zoals
dat voortvloeit uit de regelingen van SGR in te trekken.
Omdat luchtvaartmaatschappijen geen deelnemer van SGR zijn, rustte het
risico van deconfiture van een luchtvaartmaatschappij tot nu toe op de
deelnemende reisagent en op het garantiefonds.
Als gevolg van de huidige slechte financiële positie van vele
luchtvaartmaatschappijen is dat risico in zodanige mate toegenomen dat
de reisbranche het niet langer verantwoord acht dat risico voor
rekening van de reisagent te laten komen. Het bestuur van SGR
onderschrijft dat en is bovendien van mening dat ook het garantiefonds
die risico s niet meer kan dragen.
Einde bericht
---
---
---