3e Praktijkdag Milieu
Kunnen we handhaven?

31 oktober 2001 't Spant te Bussum


Kunnen we handhaven?
Een veelgehoorde klacht uit de praktijk van de milieuwethandhaving luidt: "De milieuwetgeving is te ingewikkeld om milieuvergunningen zodanig op te stellen, dat ze ook te handhaven zijn". Naast het feit dat de regelgeving ondoorzichtig is, wordt plaatselijk in het milieubeleid te veel bestuurlijk afgewogen en worden uitzonderingen op de regelgeving structureel toegestaan. Geen wonder dat handhavers door de bomen het bos niet meer zien.

In de discussienota 'Met recht verantwoordelijk', die in juni in de 2e kamer is besproken houdt minister Pronk van het ministerie van VROM een pleidooi voor vereenvoudiging van de Wet milieubeheer, die ook ten goede zal komen aan de handhaving. Een goed voornemen, maar hoe weerbarstig is de praktijk?

Tijdens de 3e Praktijkdag Milieu staat de vraag centraal: 'Kunnen we handhaven?'.
In een plenaire sessie wordt aandacht besteed aan de organisatie van de milieuwethandhaving. Moet handhaving nog wel een taak zijn van met name de kleinere gemeenten of komen er regionale milieudiensten die deze taak gaan overnemen?

In de parallelsessies wordt specifieke regelgeving besproken. U kunt daarbij twee maal een keuze maken uit:

1. Opslag gevaarlijke stoffen: CPR 15-richtlijnen
2. Het bouwstoffenbesluit

3. Het opnemen van de Verruimde Reikwijdte in de milieuvergunning en handhaving

4. De vergunning op hoofdzaken

De dag wordt afgesloten met een plenaire discussie waarbij diverse sprekers de vraag zal worden gesteld: 'Is het huidige milieubeleid te handhaven?'

Voor dit congres zijn 4 punten van de Nederlandse Orde van Advocaten te behalen.

De initiatiefnemers van de 3e Praktijkdag Milieu zijn de volgende uitgaven van Kluwer:

* Milieuvergunningen Online

* Eco cd (milieurecht)

* Tijdschrift voor Milieu & Recht

* Zakboek Handhaving Milieuwetgeving


Programma
9.30 Ontvangst

10.00 Welkom door dagvoorzitter
prof.mr. P.C. Gilhuis, hoogleraar staats-, bestuurs- en milieurecht, KUB
en lid van de redactie van het Tijdschrift voor Milieu en Recht

10.10 Discussie over de organisatie van de milieuwethandhaving in relatie met de complexiteit van de milieuwetgeving Hoe kan de complexe milieuwetgeving het best worden gehandhaafd? J.H. Klein Molekamp, lid Tweede Kamer namens de VVD, woordvoerder Milieu
J.J. Feenstra, lid Tweede Kamer namens de PvdA
W.J. Bolkestein, hoofd afdeling milieu, gemeente Deventer

(over organisatie, kennis en beloning)

11.00 Koffiepauze

11.20 1e ronde parallelsessies A, B, C, D

A. De milieuvergunningverlening en handhaving bij opslag van gevaarlijke stoffen, conform CPR 15-1 en CPR 15-2 Discussieleider en inleider:

* ing. J.A.L. van Engelen, directeur Tritium Advies en tevens redactielid van het Handboek integrale Milieuzorg.

Overige inleiders:

* M. van Driel, hoofd Vergunningverlening Haven, DCMR
* L.J.C.M. Govaert, K.A.M. Manager, Te Winkel & Oomes, chemical warehousing and distribution

B. Handhaving van het bouwstoffenbesluit
Discussieleider en inleider:

* ir. Th. Edelman, directeur Stichting Bodemsanering NS en tevens voorzitter redactie Tijdschrift Bodem.

Overige inleiders:

* mr. B. Veldhoven, advocaat en partner Steins Bisschop Meijburg & Co

* ing. J. Hulsenboom, lid adviescommissie VROM, docent Bouwstoffenbesluit, beleidsmedewerker milieu, Politie Zuid-Holland-Zuid, tevens redactielid Zakboek Handhaving Milieuwetgeving

C. Het opnemen van de Verruimde Reikwijdte in de milieuvergunning en handhaving
Discussieleider en inleider:

* prof.mr. P.C. Gilhuis, hoogleraar staats- en bestuurs- en milieurecht, KUB en lid van de redactie van het Tijdschrift voor Milieu en Recht

Overige inleiders:

* M. du Maine, projectadviseur Afval- en emissiepreventie, InfoMil
* S. Herms, projectadviseur Landelijk Informatiepunt Milieuwethandhaving, InfoMil

* Gemeente

D. Handhaving van de vergunning op hoofdzaken
Discussieleider en inleider:

* drs. G. Wijnsma, adviseur Consulmij MilieuBV, regio Oost
Overige inleiders:

* mr. R.A.J. van Gestel, senior onderzoeker Faculteit der Rechtswetenschappen, KUB

* mw. mr. R. Uylenburg, hoofdonderzoeker en algemeen coördinator Centrum voor Milieurecht, tevens co-auteur "Toegang tot het Milieurecht, een inleiding voor niet-juristen"

12.30 Lunchpauze/milieumarkt

13.40 2e ronde parallelsessies
Herhaling van de sessies A tot en met D

14.50 Koffiepauze

15.10 Discussie over de handhaafbaarheid van de milieuwetgeving Discussieleider:
prof.mr. P.C. Gilhuis, hoogleraar staats- en bestuurs- en milieurecht, KUB en lid van de redactie van het Tijdschrift voor Milieu en Recht

16.10 Afsluiting en borrel op de informatiemarkt



Datum en plaats
Woensdag 31 oktober 2001 in 't Spant te Bussum.

Aanmelding
U kunt zich aanmelden door het daarvoor bestemde aanmeldingsformulier in te vullen en te e-mailen. Twee weken voor aanvang van het de 3e Praktijkdag Milieu ontvangt u van ons een bewijs van inschrijving en een routebeschrijving.

Kosten
De kosten voor deelname aan dit congres bedragen Hfl. 695,- per persoon. Voor elke volgende deelnemer van dezelfde organisatie zijn de kosten Hfl. 595,-. Bent u abonnee van Tijdschrift Milieu en Recht, Handboek Milieuvergunning, Handleiding Milieuwetgeving of van het Zakboek Handhaving Milieuwetgeving, dan betaalt u Hfl. 495,- ; uw collega (van dezelfde organisatie) betaalt Hfl. 395,-. Deze bedragen zijn exclusief B.T.W. en bij deze prijs zijn koffie/thee en lunch inbegrepen.

Verhinderd?
Als u zich reeds heeft ingeschreven en u bent door omstandigheden alsnog verhinderd, dan is uw eventuele vervanger van harte welkom. Tot twee weken voor datum kunt u kosteloos annuleren. Bij annulering binnen twee weken voor aanvang van het congres, wordt het volledige bedrag in rekening gebracht. De documentatie wordt u dan automatisch toegezonden.

Informatiemarkt
Naast het congres is er een kleine informatiemarkt waarop bedrijven en instanties die diensten aanbieden op het gebied van milieuwetgeving en handhaving zich kunnen presenteren. Voor meer informatie over de mogelijkheid een stand in te richten op deze informatiemarkt, kunt u contact opnemen met Aukje Bovend'eerdt van het CKC (tel.: 040 - 212 94 99).

Wenst u meer informatie, of heeft u interesse in een stand op de informatiemarkt?
Centrum voor Kennis Communicatie
Aukje Bovend'eerdt
Postbus 984
5600 AZ Eindhoven
Telefoon 040 - 212 94 99
Fax 040 - 212 94 07
E-mail aukje@ckc-seminars.nl



Aanmeldingsformulier

Wij verzoeken u het formulier zo volledig mogelijk in te vullen.

Aanmelding voor:



de heer/mevrouw: ____________________________________ functie: ____________________________________
afdeling:


Organisatie: ____________________________________ straat: ____________________________________
postcode: ____________________________________
plaats ____________________________________
telefoon: ____________________________________
fax:


postbusnummer: ____________________________________ postbus-postcode: ____________________________________ postbus-plaats: ____________________________________ E-mail:

factuur
factuur-adres: ____________________________________ factuur-postcode: ____________________________________ factuur-plaats: ____________________________________

Voor welke twee parallelsessies kiest u?

A
B
C
D

Ik ben abonnee van Tijdschrift Milieu en Recht, Handboek Milieuvergunning, Handleiding Milieuwetgeving of van het Zakboek Handhaving Milieuwetgeving en betaal derhalve Hfl. 495,-

Ja, dit is van toepassing

Ik ben geen abonnee van een van bovengenoemde Kluwer-uitgaven en betaal derhalve Hfl. 695,-

Ja, dit is van toepassing

Mijn collega heeft zich al ingeschreven, waardoor ik Hfl. 100,- korting krijg. Ja, dit is van toepassing

Vragen/opmerkingen:









Versturen Wissen

Onze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Oost-Brabant te Eindhoven onder dossiernummer 17080331



info@ckc-seminars.nl
www.ckc-seminars.nl