Groei home-entertainment software markt 15%

Groei met name veroorzaakt door stijging gamemarkt`

De totale omzet van de home-entertainment software markt (CD-rom, Nintendo 64, PlayStation en PlayStation 2) bedraagt in de eerste zes maanden van 2001 153 miljoen gulden, een stijging van 15% ten opzichte van de eerste helft van 2000, zo blijkt uit de onlangs afgeronde Home Entertainment Software Monitor 2001-2 uitgevoerd door het Rotterdamse onderzoeksbureau Blauw New Media. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door de introductie van de PlayStation 2. Daarnaast stijgen ook de andere dragers licht in omzet. Dit komt bij de meeste dragers voort uit prijsdalingen, die grotere verkochte aantallen tot gevolg hebben.

Tegen de verwachting in heeft het Intenet als vervangende drager minder invloed gehad op de omvang van de de home entertainment CD-rom markt; in de eerste helft van 2001 is sprake van een lichte stijging van 3% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2000. De totale omzet van home-entertainment CD-rom titels (consumentenverkopen incl. BTW) bedraagt in de eerste zes maanden van dit jaar fl. 96 miljoen gulden. Belangrijke oorzaak voor de stabilisatie van de home entertainment CD-rom markt is het nagenoeg gelijk gebleven aantal actieve home entertainment consumenten, consumenten die regelmatig gebruik maken van home entertainment CD-roms. Deze actieve home entertainment consumenten hebben in de eerste helft van 2001 gemiddeld 5% meer besteed aan home entertainment CD-rom software. Binnen de CD-rom markt deden met name de marktsegmenten games en thuisproductiviteit het goed. Beide segmenten stegen sterk ten opzichte van de vorige meting. Respectievelijk kindertitels en naslagwerken/infotainment zijn de belangrijkste dalende segmenten.

De omzet van titels voor de nieuwe generatie spelcomputers (Nintendo 64, PlayStation en PlayStation 2) is in de eerste zes maanden van 2001 met 44% gestegen naar 57 miljoen gulden, voor een groot deel veroorzaakt door Playstation 2. Het aandeel van het CD-rom platform in de gamemarkt is zoals verwacht gedaald tot onder de 50%. Naar verwachting zal dit aandeel nog verder dalen met de nog komende introducties van de X-box en de Gamecube.

Aan het onderzoek hebben de belangrijkste Nederlandse home-entertainment software retailers meegewerkt (zij vertegenwoordigen ruim 600 winkels in Nederland). Daarnaast is online en telefonisch consumentenonderzoek uitgevoerd onder 930 home-entertainment consumenten. Door deze unieke vorm van multilevel research wordt de totale home-entertainment software markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

In de rapportage staat gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende segmenten, prijsontwikkelingen en omzet via retailkanalen van home-entertainment software. Tevens is een Consumentenonderzoek beschikbaar met informatie over gebruik en aanschaf van home-entertainment software, gebruik van Internet en kopieergedrag en bekendheid en waardering van retailers en uitgevers/labels.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Pieter van Ginkel
pieterg@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001