Groei home-entertainment software markt 15%
Groei met name veroorzaakt door stijging gamemarkt`
De totale omzet van de home-entertainment software markt (CD-rom,
Nintendo 64, PlayStation en PlayStation 2) bedraagt in de eerste zes
maanden van 2001 153 miljoen gulden, een stijging van 15% ten opzichte
van de eerste helft van 2000, zo blijkt uit de onlangs afgeronde Home
Entertainment Software Monitor 2001-2 uitgevoerd door het Rotterdamse
onderzoeksbureau Blauw New Media. Deze stijging wordt vooral
veroorzaakt door de introductie van de PlayStation 2. Daarnaast
stijgen ook de andere dragers licht in omzet. Dit komt bij de meeste
dragers voort uit prijsdalingen, die grotere verkochte aantallen tot
gevolg hebben.
Tegen de verwachting in heeft het Intenet als vervangende drager
minder invloed gehad op de omvang van de de home entertainment CD-rom
markt; in de eerste helft van 2001 is sprake van een lichte stijging
van 3% ten opzichte van de eerste zes maanden van 2000. De totale
omzet van home-entertainment CD-rom titels (consumentenverkopen incl.
BTW) bedraagt in de eerste zes maanden van dit jaar fl. 96 miljoen
gulden. Belangrijke oorzaak voor de stabilisatie van de home
entertainment CD-rom markt is het nagenoeg gelijk gebleven aantal
actieve home entertainment consumenten, consumenten die regelmatig
gebruik maken van home entertainment CD-roms. Deze actieve home
entertainment consumenten hebben in de eerste helft van 2001 gemiddeld
5% meer besteed aan home entertainment CD-rom software. Binnen de
CD-rom markt deden met name de marktsegmenten games en
thuisproductiviteit het goed. Beide segmenten stegen sterk ten
opzichte van de vorige meting. Respectievelijk kindertitels en
naslagwerken/infotainment zijn de belangrijkste dalende segmenten.
De omzet van titels voor de nieuwe generatie spelcomputers (Nintendo
64, PlayStation en PlayStation 2) is in de eerste zes maanden van 2001
met 44% gestegen naar 57 miljoen gulden, voor een groot deel
veroorzaakt door Playstation 2. Het aandeel van het CD-rom platform in
de gamemarkt is zoals verwacht gedaald tot onder de 50%. Naar
verwachting zal dit aandeel nog verder dalen met de nog komende
introducties van de X-box en de Gamecube.
Aan het onderzoek hebben de belangrijkste Nederlandse
home-entertainment software retailers meegewerkt (zij
vertegenwoordigen ruim 600 winkels in Nederland). Daarnaast is online
en telefonisch consumentenonderzoek uitgevoerd onder 930
home-entertainment consumenten. Door deze unieke vorm van multilevel
research wordt de totale home-entertainment software markt op
betrouwbare wijze in kaart gebracht.
In de rapportage staat gedetailleerde informatie over o.a. de
ontwikkelingen in de markt, de verschillende segmenten,
prijsontwikkelingen en omzet via retailkanalen van home-entertainment
software. Tevens is een Consumentenonderzoek beschikbaar met
informatie over gebruik en aanschaf van home-entertainment software,
gebruik van Internet en kopieergedrag en bekendheid en waardering van
retailers en uitgevers/labels.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Pieter van Ginkel
pieterg@blauw.com
0031-10-4000900
Blauw Research BV
Over Blauw: Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in
Nederland met 90 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet
staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service
onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties,
corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media.
Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële
services en e-business.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2001