31-10-2001
Nog jaren werk aan hoofdwegen Reeshof
Verkeersstudie brengt afbouw wegen in beeld; knelpunten aangepakt
Duidelijk is geworden in welke volgorde de Noordwesttangent (de
westelijke rondweg om Tilburg) zal worden aangelegd. Daarnaast is
vastgesteld hoe belangrijke hoofdwegen als Bredaseweg, burgemeester
Baron van Voorst tot Voorstweg en Dongenseweg in de komende jaren
worden aangepakt.
Het college heeft dit besloten op basis van een uitgebreide
verkeersstudie, Auto-ontsluiting Reeshof en omgeving periode
2001-2010.
De ontsluiting van de woonwijk Reeshof en naastgelegen
bedrijventerreinen Vossenberg, Albionstraat en Kraaiven vormen
belangrijk punten van aandacht voor het gemeentebestuur. Bij de
begrotingsbehandeling 2001 heeft de gemeenteraad aandacht gevraagd
voor maatregelen om de bereikbaarheid van dit stadsdeel per auto te
verbeteren. Het toen gevraagde overzicht van maatregelen voor de
periode 2000-2010 is nu beschikbaar. In een uitgebreide studie en een
'verkeersmodel', zijn voor het maatgevende spitsuur de knelpunten voor
de komende jaren in beeld gebracht. Rekening is gehouden met de
openstelling van de eerste delen van de Noordwesttangent (zie ook
bijgaand kaartje). De aanleg van deel I-A, Dalem-Zuid-Bredaseweg start
volgens planning in 2002; deel I-B, Midden-Brabantweg - verlengde Van
Voorst tot Voorstweg in 2003. Door telkens delen van de
Noordwesttangent toe te voegen, konden de effecten en de meest
gunstige volgorde worden bepaald. Maar zaken als grondverwerving,
financiering en juridische procedures hebben ook een rol gespeeld in
de afwegingen.
Conclusies
De resultaten zijn diverse malen besproken met de
bedrijventerreincommissies Kraaiven en Vossenberg/ Albionstraat van
het BORT en de bewoners via de Wijkraad Reeshof. Verder is overlegd
met de randgemeenten Gilze en Rijen en Dongen en Provincie
Noord-Brabant. Men deelt de nu getrokken conclusies.
Voor de fasering van de Noordwesttangent betekent dit dat, na aanleg
van de eerste twee delen, eerst de oost-westverbinding 'bovenin' wordt
afgebouwd (deel II tussen verlengde Van Voorst tot Voorstweg en
Dongenseweg; start aanleg 2003/ 2004). Daarna volgt de zuidelijke
verbinding van Bredaseweg en rijksweg A58 (III, aansluiting op afslag
Gilze en Rijen; start aanleg 2005). Tenslotte wordt als laatste de
verbindingsboog Dalem-Zuid - Dongenseweg afgerond met een nieuwe brug
over het Wilhelminakanaal (IV, start 2007).
Financiering
Alleen voor de eerste delen Noordwesttangent is de (voor)financiering
verzekerd. De aanleg van de overige delen is sterk afhankelijk van
subsidie van Rijk en Provincie. De onderhandelingen hierover zijn
gaande. Verder kunnen grondverwerving en verplicht te doorlopen
ruimtelijke procedures altijd nog onverwachte vertragingen
veroorzaken.
Van de overige hoofdwegen eerst de Bredaseweg. De
capaciteitsverruiming van het deel Van Voorst tot Voorstweg -
Reeshofweg zal snel worden aangepakt. Er is hier minder ruimte voor
uitbreiding dan op het stuk dat al verruimd is. Daarom kan de
voorbereiding wat langer vergen als gevolg van ruimtelijke procedures.
Maatregelen zijn ook nodig op het noordelijk deel Van Voorst tot
Voorstweg (tussen Moersedreef en Dongenseweg). Het kruispunt Brakman
(Hornbach) krijgt verkeerslichten (start aanleg 2002). Daarbij wordt
vooruit gelopen op een verdubbeling van dit wegvak. De Van Voorst tot
Voorstweg zal worden doorgetrokken aansluitend op de aanleg van de
Noordwesttangent (start aanleg 2003). De verdubbeling van het deel
Brakman-Moersedreef volgt later (start 2004).
De Dongenseweg vormt nu ook een knelpunt. Als het noordelijk deel van
de Noordwesttangent klaar is krijgt de Dongenseweg minder autoverkeer
te verwerken. Toch blijft de verkeersdruk er hoog, met name op het
deel tussen Van Voorst tot Voorstweg en Swaardvenstraat. Eenvoudige
maatregelen voldoen hier niet meer. Zo zijn meer rijstroken en
opstelvakken nodig bij de kruising Dongenseweg-Swaardvenstraat.
Praktisch is het echter niet werkbaar om deze kruising tegelijk af te
sluiten met de Dongenseweg - Van Voorst tot Voorstweg. Het college
heeft daarom besloten om in beginsel te wachten met de reconstructie
van de kruising Swaardvenstraat totdat de andere klaar is. Maar nader
onderzoek moet nog uitwijzen of de kruising Swaardvenstraat misschien
toch open kan blijven voor verkeer tijdens het werk.
De verschillende delen van de Noordwesttangent zijn aangegeven op
bijgaand kaartje. Voor belangstellenden ligt de notitie ter inzage in
de stadswinkels. Het voorstel van het college zal voor advies worden
behandeld in raadscommissie voor Ruimtelijke ordening, Openbare werken
en Verkeer & vervoer op 12 november.