Gemeente Tilburg

31-10-2001
Nog jaren werk aan hoofdwegen Reeshof
Verkeersstudie brengt afbouw wegen in beeld; knelpunten aangepakt

Duidelijk is geworden in welke volgorde de Noordwesttangent (de westelijke rondweg om Tilburg) zal worden aangelegd. Daarnaast is vastgesteld hoe belangrijke hoofdwegen als Bredaseweg, burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg en Dongenseweg in de komende jaren worden aangepakt.

Het college heeft dit besloten op basis van een uitgebreide verkeersstudie, Auto-ontsluiting Reeshof en omgeving periode 2001-2010.

De ontsluiting van de woonwijk Reeshof en naastgelegen bedrijventerreinen Vossenberg, Albionstraat en Kraaiven vormen belangrijk punten van aandacht voor het gemeentebestuur. Bij de begrotingsbehandeling 2001 heeft de gemeenteraad aandacht gevraagd voor maatregelen om de bereikbaarheid van dit stadsdeel per auto te verbeteren. Het toen gevraagde overzicht van maatregelen voor de periode 2000-2010 is nu beschikbaar. In een uitgebreide studie en een 'verkeersmodel', zijn voor het maatgevende spitsuur de knelpunten voor de komende jaren in beeld gebracht. Rekening is gehouden met de openstelling van de eerste delen van de Noordwesttangent (zie ook bijgaand kaartje). De aanleg van deel I-A, Dalem-Zuid-Bredaseweg start volgens planning in 2002; deel I-B, Midden-Brabantweg - verlengde Van Voorst tot Voorstweg in 2003. Door telkens delen van de Noordwesttangent toe te voegen, konden de effecten en de meest gunstige volgorde worden bepaald. Maar zaken als grondverwerving, financiering en juridische procedures hebben ook een rol gespeeld in de afwegingen.

Conclusies
De resultaten zijn diverse malen besproken met de bedrijventerreincommissies Kraaiven en Vossenberg/ Albionstraat van het BORT en de bewoners via de Wijkraad Reeshof. Verder is overlegd met de randgemeenten Gilze en Rijen en Dongen en Provincie Noord-Brabant. Men deelt de nu getrokken conclusies.

Voor de fasering van de Noordwesttangent betekent dit dat, na aanleg van de eerste twee delen, eerst de oost-westverbinding 'bovenin' wordt afgebouwd (deel II tussen verlengde Van Voorst tot Voorstweg en Dongenseweg; start aanleg 2003/ 2004). Daarna volgt de zuidelijke verbinding van Bredaseweg en rijksweg A58 (III, aansluiting op afslag Gilze en Rijen; start aanleg 2005). Tenslotte wordt als laatste de verbindingsboog Dalem-Zuid - Dongenseweg afgerond met een nieuwe brug over het Wilhelminakanaal (IV, start 2007).

Financiering
Alleen voor de eerste delen Noordwesttangent is de (voor)financiering verzekerd. De aanleg van de overige delen is sterk afhankelijk van subsidie van Rijk en Provincie. De onderhandelingen hierover zijn gaande. Verder kunnen grondverwerving en verplicht te doorlopen ruimtelijke procedures altijd nog onverwachte vertragingen veroorzaken.

Van de overige hoofdwegen eerst de Bredaseweg. De capaciteitsverruiming van het deel Van Voorst tot Voorstweg - Reeshofweg zal snel worden aangepakt. Er is hier minder ruimte voor uitbreiding dan op het stuk dat al verruimd is. Daarom kan de voorbereiding wat langer vergen als gevolg van ruimtelijke procedures. Maatregelen zijn ook nodig op het noordelijk deel Van Voorst tot Voorstweg (tussen Moersedreef en Dongenseweg). Het kruispunt Brakman (Hornbach) krijgt verkeerslichten (start aanleg 2002). Daarbij wordt vooruit gelopen op een verdubbeling van dit wegvak. De Van Voorst tot Voorstweg zal worden doorgetrokken aansluitend op de aanleg van de Noordwesttangent (start aanleg 2003). De verdubbeling van het deel Brakman-Moersedreef volgt later (start 2004).
De Dongenseweg vormt nu ook een knelpunt. Als het noordelijk deel van de Noordwesttangent klaar is krijgt de Dongenseweg minder autoverkeer te verwerken. Toch blijft de verkeersdruk er hoog, met name op het deel tussen Van Voorst tot Voorstweg en Swaardvenstraat. Eenvoudige maatregelen voldoen hier niet meer. Zo zijn meer rijstroken en opstelvakken nodig bij de kruising Dongenseweg-Swaardvenstraat. Praktisch is het echter niet werkbaar om deze kruising tegelijk af te sluiten met de Dongenseweg - Van Voorst tot Voorstweg. Het college heeft daarom besloten om in beginsel te wachten met de reconstructie van de kruising Swaardvenstraat totdat de andere klaar is. Maar nader onderzoek moet nog uitwijzen of de kruising Swaardvenstraat misschien toch open kan blijven voor verkeer tijdens het werk.

De verschillende delen van de Noordwesttangent zijn aangegeven op bijgaand kaartje. Voor belangstellenden ligt de notitie ter inzage in de stadswinkels. Het voorstel van het college zal voor advies worden behandeld in raadscommissie voor Ruimtelijke ordening, Openbare werken en Verkeer & vervoer op 12 november.