FNV

Lingeriebranche weert Triumph
mondiaal - marjan.brunner@vc.fnv.nl

De actie die maandag 22 oktober tijdens de Nacht van de Lingerie werd gevoerd onder leiding van Rotterdamse columniste Carrie heeft effect gehad. Bodyfashion Nederland, de brancheorganisatie voor de ingeriesector, heeft besloten om Triumph, te schrappen uit alle promotie-uitingen in het kader van de Week van de Lingerie. De brancheorganisatie kwam tot deze beslissing na overleg met actievoerders van, onder andere, de Schone Kleren Kampagne en de FNV. Triumph is producent van het bekende merk Sloggi.

De actie die maandag 22 oktober tijdens de Nacht van de Lingerie werd gevoerd onder leiding van Rotterdamse columniste Carrie heeft effect gehad. Bodyfashion Nederland, de brancheorganisatie voor de ingeriesector, heeft besloten om Triumph, te schrappen uit alle promotie-uitingen in het kader van de Week van de Lingerie. De brancheorganisatie kwam tot deze beslissing na overleg met actievoerders van, onder andere, de Schone Kleren Kampagne en de FNV. Triumph is producent van het bekende merk Sloggi.]

Alle collectieve activiteiten van de branche in het kader van de Week van de Lingerie zijn niet meer toegankelijk voor Triumph. Vertegenwoordigers van de FNV en de Schone Kleren Kampagne zijn uitgenodigd voor een buitengewone ledenvergadering van Bodyfashion Nederland om te praten over de aanwezigheid van Triumph in Birma. In afwachting van de uitkomst van deze vergadering is Triumph uitgesloten van de promotieactiviteiten van de branche.

In ruil voor de stellingname van de brancheorganisatie tegen Triumph hebben de FNV en de Schone Kleren Kampagne besloten om eerder geplande activiteiten tijdens de Week van de Lingerie op te schorten. Wel zullen in overleg met Bodyfashion Nederland op kleinere schaal acties gevoerd worden. De leden van de brancheorganisatie zijn per brief op de hoogte gesteld van stappen die tegen Triumph zijn genomen.

Birma kent een van de meest repressieve regimes ter wereld. Mensen verdwijnen, worden gemarteld en ingezet als dwangarbeider. Buitenlandse investeringen komen ten goede aan het militaire regime. De Birmese oppositie en de onafhankelijke vakbond in ballingschap roepen alle buitenlandse investeerders op geen zaken te doen met de militaire junta. De campagne is een gezamenlijke actie van de Schone Kleren Kampagne, de FNV, NOVIB, het X-Y solidariteitsfonds en het Burma Centrum Nederland.

31 oktober 2001