persbericht
Nummer:
148
Directie:
voorlichting
31-10-2001
Status:
informatie
Duaal onderwijs reguliere leerroute in het wo
Ook in het wetenschappelijk onderwijs werkend leren
Studenten in het wetenschappelijk onderwijs (wo) kunnen voortaan naast
voltijd- en deeltijdopleidingen, ook opleidingen volgen die studie
combineren met werk mits de universiteit zo'n programma aanbiedt. Na
een driejarig experiment met deze duale opleidingen in het wo, krijgt
de nieuwe onderwijsroute een vaste wettelijke status. Dat staat in de
brief die minister Hermans (OCenW) vandaag aan de Tweede Kamer heeft
gestuurd.
De laatste drie jaar experimenteerden zo'n 30 wetenschappelijke
opleidingen met duaal leren. Afgelopen zomer evalueerde de inspectie
van het onderwijs deze experimenten. De inspectie noemt duaal
wetenschappelijk onderwijs een belangrijke ontwikkeling in het kader
van het bachelor-master stelsel. Vooral de masterfase geeft goede
mogelijkheden voor duale trajecten.
De klankbordgroep duaal academisch onderwijs, onder voorzitterschap
van dr.ir. B. Veltman, onderschrijft in haar advies aan Hermans de
conclusies van de inspectie. De commissie Veltman benadrukt de
positieve betekenis van duale opleidingen voor de contacten tussen de
instellingen en werkgevers. Ook de student heeft belang bij deze
contacten; het verbetert de aansluiting tussen onderwijs en
arbeidsmarkt. Minister Hermans ziet in aanvulling daarop duaal
wetenschappelijk onderwijs als een verrijking van het universitair
onderwijsaanbod. Duale opleidingen kunnen een rol spelen in de
vernieuwing en verbreding van het wo.
De inspectie benadrukt in haar rapport twee punten. Ten eerste blijkt
dat er in veel gevallen geen expliciete criteria voor de kwaliteit van
de werkplek en de begeleiding van de student zijn. Ten tweede is de
werkperiode vaak toegevoegd aan het bestaande curriculum van de
student. In de toekomst moet dit een meer intergraal onderdeel
uitmaken van het curriculum. Daarom vraagt de minister de inspectie
straks opnieuw de duale leerroutes in het wo te onderzoeken. Het in
2002 in te stellen accreditatieorgaan zal een belangrijke rol moeten
gaan spelen in de kwaliteitsborging van de duale opleidingen. Verder
verwacht de minister dat het Landelijk Overleg Duaal Academisch
Onderwijs (LODA), waarin de academische duale opleidingen zijn
georganiseerd, een belangrijke rol zal spelen in de verdere
ontwikkeling van de duale opleidingstrajecten (zoals het vernieuwen
van het curriculum).
Zie ook:
Brief aan de Tweede Kamer
31-10-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl