Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
148

Directie:
voorlichting

31-10-2001

Status:
informatie

Duaal onderwijs reguliere leerroute in het wo

Ook in het wetenschappelijk onderwijs werkend leren

Studenten in het wetenschappelijk onderwijs (wo) kunnen voortaan naast voltijd- en deeltijdopleidingen, ook opleidingen volgen die studie combineren met werk mits de universiteit zo'n programma aanbiedt. Na een driejarig experiment met deze duale opleidingen in het wo, krijgt de nieuwe onderwijsroute een vaste wettelijke status. Dat staat in de brief die minister Hermans (OCenW) vandaag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De laatste drie jaar experimenteerden zo'n 30 wetenschappelijke opleidingen met duaal leren. Afgelopen zomer evalueerde de inspectie van het onderwijs deze experimenten. De inspectie noemt duaal wetenschappelijk onderwijs een belangrijke ontwikkeling in het kader van het bachelor-master stelsel. Vooral de masterfase geeft goede mogelijkheden voor duale trajecten.
De klankbordgroep duaal academisch onderwijs, onder voorzitterschap van dr.ir. B. Veltman, onderschrijft in haar advies aan Hermans de conclusies van de inspectie. De commissie Veltman benadrukt de positieve betekenis van duale opleidingen voor de contacten tussen de instellingen en werkgevers. Ook de student heeft belang bij deze contacten; het verbetert de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Minister Hermans ziet in aanvulling daarop duaal wetenschappelijk onderwijs als een verrijking van het universitair onderwijsaanbod. Duale opleidingen kunnen een rol spelen in de vernieuwing en verbreding van het wo.

De inspectie benadrukt in haar rapport twee punten. Ten eerste blijkt dat er in veel gevallen geen expliciete criteria voor de kwaliteit van de werkplek en de begeleiding van de student zijn. Ten tweede is de werkperiode vaak toegevoegd aan het bestaande curriculum van de student. In de toekomst moet dit een meer intergraal onderdeel uitmaken van het curriculum. Daarom vraagt de minister de inspectie straks opnieuw de duale leerroutes in het wo te onderzoeken. Het in 2002 in te stellen accreditatieorgaan zal een belangrijke rol moeten gaan spelen in de kwaliteitsborging van de duale opleidingen. Verder verwacht de minister dat het Landelijk Overleg Duaal Academisch Onderwijs (LODA), waarin de academische duale opleidingen zijn georganiseerd, een belangrijke rol zal spelen in de verdere ontwikkeling van de duale opleidingstrajecten (zoals het vernieuwen van het curriculum).


Zie ook:
Brief aan de Tweede Kamer

31-10-2001
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl