AutoRai

31-10-2001

Honda introduceert nieuw brandstofcel-model: FCX-V4

Met de FCX-V4 introduceert Honda een nieuw, door een brandstofcel aangedreven model. De FCX-V4 onderscheidt zich door zijn prestatieniveau, dat meer overeenkomt met dat van conventionele productiemodellen dan bij eerdere autos met brandstofcel.

Verbeteringen zijn gerealiseerd bij zowel de pure prestaties, zoals topsnelheid en acceleratie, als bij de grotere actieradius. In de FCX-V4 zijn eveneens nieuwe botsveiligheidsdetails geïntegreerd.

Het vorige experimentele model, de FCX-V3, stond hoog aangeschreven vanwege de startkarakteristieken van de motor, het lage geluidsniveau en de acceleratie. In verhouding is de maximum snelheid van de FCX-V4 toegenomen van 130 km/h naar 140 km/h en is ook de acceleratie verder verbeterd.

Elk onderdeel van de brandstofcel in de FCX-V4 is geheel nieuw ontworpen, waardoor onder meer zeer compacte afmetingen zijn gerealiseerd. De toepassing van nieuw ontwikkelde hogedruk (350 bar) brandstoftanks voor de waterstof levert een belangrijke bijdrage aan de enorme toename van de actieradius deze is toegenomen van 180 km bij de FCX-V3 naar 300 km voor het huidige model. Door de integratie van de waterstoftanks onder de vloer van het inzittendencompartiment hebben de ontwerpers bovendien extra bagageruimte gecreëerd. Voor extra veiligheid zijn in de voor- en achterzijde van de auto speciale kreukelzones geïntegreerd. Verder heeft de FCX-V4 een grotere radiateur voor een betere koeling. In het interieur valt direct het nieuwe digitale instrumentenpaneel op. Door het nieuwe design kan de bestuurder in één oogopslag de energiestatus van de brandstofcellen en de ultra-condensatoren aflezen.