31-10-2001
Honda introduceert nieuw brandstofcel-model: FCX-V4
Met de FCX-V4 introduceert Honda een nieuw, door een brandstofcel aangedreven model. De FCX-V4 onderscheidt zich door zijn prestatieniveau, dat meer overeenkomt met dat van conventionele productiemodellen dan bij eerdere autos met brandstofcel.
Verbeteringen zijn gerealiseerd bij zowel de pure prestaties, zoals topsnelheid en acceleratie, als bij de grotere actieradius. In de FCX-V4 zijn eveneens nieuwe botsveiligheidsdetails geïntegreerd.
Het vorige experimentele model, de FCX-V3, stond hoog aangeschreven
vanwege de startkarakteristieken van de motor, het lage geluidsniveau
en de acceleratie. In verhouding is de maximum snelheid van de FCX-V4
toegenomen van 130 km/h naar 140 km/h en is ook de acceleratie verder
verbeterd.
Elk onderdeel van de brandstofcel in de FCX-V4 is geheel nieuw
ontworpen, waardoor onder meer zeer compacte afmetingen zijn
gerealiseerd. De toepassing van nieuw ontwikkelde hogedruk (350 bar)
brandstoftanks voor de waterstof levert een belangrijke bijdrage aan
de enorme toename van de actieradius deze is toegenomen van 180 km bij
de FCX-V3 naar 300 km voor het huidige model. Door de integratie van
de waterstoftanks onder de vloer van het inzittendencompartiment
hebben de ontwerpers bovendien extra bagageruimte gecreëerd. Voor
extra veiligheid zijn in de voor- en achterzijde van de auto speciale
kreukelzones geïntegreerd. Verder heeft de FCX-V4 een grotere
radiateur voor een betere koeling. In het interieur valt direct het
nieuwe digitale instrumentenpaneel op. Door het nieuwe design kan de
bestuurder in één oogopslag de energiestatus van de brandstofcellen en
de ultra-condensatoren aflezen.