31
OKT
12.55
B&W wil dialoog met gemeenteraad over Duurzaam Veilig
30-10-2001
Het college van B&W wil een dialoog met de gemeenteraad aangaan over
Duurzaam Veilig. Het college wil graag de mening van de raad horen
waar het gaat om zaken als de herinrichting van 30-kilometerzones, de
aanpak van 50-kilometerwegen, het wijzigen van de voorrang en
snelheidsgedrag op gebiedsontsluitende wegen en het toepassen van
dynamische verkeersdrempels. In het startconvenant hebben alle
overheden immers afgesproken te streven naar een duurzaam veilige
inrichting van het wegennet.
Herinrichting 30 kilometer-zones
Volgens het convenant moeten overheden versneld komen tot de
herinrichting van 30 kilometer-zones. Voor het normbedrag lukt het
echter niet om het wegbeeld zodanig aan te passen dat het er ook echt
uitziet als een verblijfsgebied in plaats van een verkeersweg. Het is
de vraag of een ruimer budget wenselijk en mogelijk zou zijn. Vanuit
het oogpunt van effectiviteit is het college van mening dat extra
middelen primair aangewend zouden moeten worden voor
gebiedsontsluitende wegen, op plaatsen waar daadwerkelijk sprake is
van ongevallenconcentraties.
De aanpak van de 50-kilometerwegen
Er zal ook meer eenheid moeten komen in de kenmerken van
50-kilometerwegen met een zogeheten gebiedsontsluitende functie. Zo
behoren deze wegen fietsvoorzieningen te hebben. Daarnaast is speciale
aandacht nodig voor het beheersen van de snelheid en voor het
verbeteren van de mogelijkheden voor met name fietsers en voetgangers
om deze wegen veilig te kruisen. Het valt te verwachten dat het hier
deels om forse en dus dure ingrepen zal gaan, waarvan nog onduidelijk
is in hoeverre deze door het Rijk medegefinancierd zullen worden.
Voorrang en snelheid op gebiedsontsluitende wegen
Op de overgang van een gebiedsontsluitende weg (50 km.) naar een
erftoegangsweg (30 km.) moet de voorrang duidelijk geregeld zijn. Dat
kan met een inritconstructie of met wegmarkeringen en borden. De
voorrang op deze wegen heeft geleid tot de vraag of dit niet zou
leiden tot snelheidsverhoging op deze wegen. Voorstel is om de
snelheid te meten op wegen waar de voorrang gewijzigd is, waarna
afspraken gemaakt kunnen worden over bijvoorbeeld extra
handhavingsinspanningen. Overigens zijn recent afspraken gemaakt met
de Regiopolitie Groningen dat zij het accent van hun
handhavingsactiviteiten verschuiven van de ringwegen naar de 50- en
30-kilometerwegen.
De dynamische verkeersdrempel
Recentelijk is in de gemeente Eemsmond een proef gedaan met dynamische
verkeersdrempels. Toepassing van deze drempels in Groningen zou
overwogen kunnen worden in situaties waarin het zonder drempel
kennelijk niet kan en waarin een statische drempel vanwege bus- of
vrachtverkeer niet toepasbaar is.