Gemeente Groningen

31
OKT
12.55

B&W wil dialoog met gemeenteraad over Duurzaam Veilig 30-10-2001

Het college van B&W wil een dialoog met de gemeenteraad aangaan over Duurzaam Veilig. Het college wil graag de mening van de raad horen waar het gaat om zaken als de herinrichting van 30-kilometerzones, de aanpak van 50-kilometerwegen, het wijzigen van de voorrang en snelheidsgedrag op gebiedsontsluitende wegen en het toepassen van dynamische verkeersdrempels. In het startconvenant hebben alle overheden immers afgesproken te streven naar een duurzaam veilige inrichting van het wegennet.

Herinrichting 30 kilometer-zones
Volgens het convenant moeten overheden versneld komen tot de herinrichting van 30 kilometer-zones. Voor het normbedrag lukt het echter niet om het wegbeeld zodanig aan te passen dat het er ook echt uitziet als een verblijfsgebied in plaats van een verkeersweg. Het is de vraag of een ruimer budget wenselijk en mogelijk zou zijn. Vanuit het oogpunt van effectiviteit is het college van mening dat extra middelen primair aangewend zouden moeten worden voor gebiedsontsluitende wegen, op plaatsen waar daadwerkelijk sprake is van ongevallenconcentraties.

De aanpak van de 50-kilometerwegen
Er zal ook meer eenheid moeten komen in de kenmerken van 50-kilometerwegen met een zogeheten gebiedsontsluitende functie. Zo behoren deze wegen fietsvoorzieningen te hebben. Daarnaast is speciale aandacht nodig voor het beheersen van de snelheid en voor het verbeteren van de mogelijkheden voor met name fietsers en voetgangers om deze wegen veilig te kruisen. Het valt te verwachten dat het hier deels om forse en dus dure ingrepen zal gaan, waarvan nog onduidelijk is in hoeverre deze door het Rijk medegefinancierd zullen worden.

Voorrang en snelheid op gebiedsontsluitende wegen Op de overgang van een gebiedsontsluitende weg (50 km.) naar een erftoegangsweg (30 km.) moet de voorrang duidelijk geregeld zijn. Dat kan met een inritconstructie of met wegmarkeringen en borden. De voorrang op deze wegen heeft geleid tot de vraag of dit niet zou leiden tot snelheidsverhoging op deze wegen. Voorstel is om de snelheid te meten op wegen waar de voorrang gewijzigd is, waarna afspraken gemaakt kunnen worden over bijvoorbeeld extra handhavingsinspanningen. Overigens zijn recent afspraken gemaakt met de Regiopolitie Groningen dat zij het accent van hun handhavingsactiviteiten verschuiven van de ringwegen naar de 50- en 30-kilometerwegen.

De dynamische verkeersdrempel
Recentelijk is in de gemeente Eemsmond een proef gedaan met dynamische verkeersdrempels. Toepassing van deze drempels in Groningen zou overwogen kunnen worden in situaties waarin het zonder drempel kennelijk niet kan en waarin een statische drempel vanwege bus- of vrachtverkeer niet toepasbaar is.