Gemeente Groningen

31
OKT
12.55

Persbericht

Aantal klachten van Stadjers stabiel
30-10-2001

De inwoners van de gemeente Groningen hebben in 2000 in totaal 784 klachten ingediend bij de gemeente. De klachten gaan voor een groot deel over de behandeling door bestuursorganen en/of medewerkers van de gemeente. Een ander belangrijk deel van de klachten heeft betrekking op mileuhinder, veroorzaakt door burgers en bedrijven. Deze klachten komen bij de Milieudienst terecht.

Ten opzichte van 1999 is het aantal klachten gelijk gebleven. Wel zijn er over het jaar 2000 100 klachten meer geteld, maar dat komt omdat Markt- en milieutoezicht van de Milieudienst tot en met vorig jaar niet werd meegeteld.

Klachtenregeling
De klachten worden geregistreerd en behandeld volgens de richtlijnen van de Interne Klachtenregeling van de gemeente Groningen. Volgens deze regeling moeten klachten binnen vier weken worden afgehandeld. Deze termijn werd in 2000 in 60 procent van de gevallen gehaald. De afhandeling van 40 procent van de klachten vergde meer tijd. De overschrijdingen komen onder andere door de complexiteit van de klachten, de tijdrovende afhandeling en de werkdruk bij de klachtenfunctionarissen. Als gevolg van nieuwe wetgeving is de termijn per 25 december 2001 verlengd tot zes weken.

Plannen
De klachtenfunctionarissen zullen in 2001 aandacht besteden aan de goede invoering van de nieuwe klachtenregeling. In verband daarmee willen ze ook een nieuwe folder en een nieuw klachtenformulier ontwikkelen.

De klachtenfunctionarissen zijn tevreden over de samenwerking met de Gemeentelijke Ombudsvrouw en willen het overleg met haar graag op dezelfde wijze voortzetten.