31
OKT
12.55
Persbericht
Aantal klachten van Stadjers stabiel
30-10-2001
De inwoners van de gemeente Groningen hebben in 2000 in totaal 784
klachten ingediend bij de gemeente. De klachten gaan voor een groot
deel over de behandeling door bestuursorganen en/of medewerkers van de
gemeente. Een ander belangrijk deel van de klachten heeft betrekking
op mileuhinder, veroorzaakt door burgers en bedrijven. Deze klachten
komen bij de Milieudienst terecht.
Ten opzichte van 1999 is het aantal klachten gelijk gebleven. Wel zijn
er over het jaar 2000 100 klachten meer geteld, maar dat komt omdat
Markt- en milieutoezicht van de Milieudienst tot en met vorig jaar
niet werd meegeteld.
Klachtenregeling
De klachten worden geregistreerd en behandeld volgens de richtlijnen
van de Interne Klachtenregeling van de gemeente Groningen. Volgens
deze regeling moeten klachten binnen vier weken worden afgehandeld.
Deze termijn werd in 2000 in 60 procent van de gevallen gehaald. De
afhandeling van 40 procent van de klachten vergde meer tijd. De
overschrijdingen komen onder andere door de complexiteit van de
klachten, de tijdrovende afhandeling en de werkdruk bij de
klachtenfunctionarissen. Als gevolg van nieuwe wetgeving is de termijn
per 25 december 2001 verlengd tot zes weken.
Plannen
De klachtenfunctionarissen zullen in 2001 aandacht besteden aan de
goede invoering van de nieuwe klachtenregeling. In verband daarmee
willen ze ook een nieuwe folder en een nieuw klachtenformulier
ontwikkelen.
De klachtenfunctionarissen zijn tevreden over de samenwerking met de
Gemeentelijke Ombudsvrouw en willen het overleg met haar graag op
dezelfde wijze voortzetten.
Gemeente Groningen