persbericht / nr. 1668
30-oktober-2001
Vertrouwen in voedsel gebaat bij open overleg
Het vertrouwen van de consument in de veiligheid van zijn voedsel
wordt versterkt als de overheid hem directer betrekt bij de
voorbereiding van het voedselveiligheidsbeleid. Dat stelt het LEI in
het rapport Voedselveiligheid: communiceren met beleid. Door een open
en communicatieve opstelling neemt ook het vertrouwen in de overheid
zelf toe. Het belang daarvan blijkt vooral in crisissituaties.
Interactieve communicatie lijkt, zeker bij gevoelige kwesties als
voedselveiligheid, steeds belangrijker te worden voor het
maatschappelijke draagvlak onder het beleid. Het gaat dan vooral om de
vraag hoe de consument directer betrokken kan worden bij het vormgeven
van het beleid om er zo ook meer invloed op te krijgen (de zogenaamde
interactieve beleidsvorming). Het verdient aanbeveling de
mogelijkheden op dit gebied nader te onderzoeken en er mee te
experimenteren.
De communicatie tussen overheid en consument over voedselveiligheid
gaat niet alleen over de ontwikkeling van nieuw beleid. De overheid
moet er ook voor zorgen dat de consument weet wat het bestaande beleid
is en dat hij voldoende feitelijke en betrouwbare informatie krijgt
over zijn voedsel. Het gaat daarbij niet alleen om de veiligheid van
producten en over eventuele risico's, maar ook over de vraag wie die
veiligheid bewaakt en hoe de consument de weg daar naar toe vindt. De
overheid zou bijvoorbeeld waarschuwingen aan bedrijven of het
terugroepen van producten openbaar kunnen maken, zoals dat in de
Verenigde Staten gebruikelijk is. Permanente, veelzijdige informatie
in stabiele situaties verkleint de kans op plotselinge paniek of
wantrouwen als er echt iets aan de hand is. Het is daarbij belangrijk
dat er één duidelijke centrale en onafhankelijke informatiebron is
waar iedereen terecht kan. In Nederland kan het Voedingscentrum die
rol vervullen. Om een breed publiek te bereiken kan daarbij meer dan
tot nu toe gebruik worden gemaakt van het internet.
---
Voedselveiligheid: communiceren met beleid. Bekijk het rapport:
6.01.10.
LEI