Verbond van verzekeraars

Een directe verzekering voor beroepsziekten
Beroepsziekten staan volop in de aandacht, zowel bij politici en organisaties van werkgevers en werknemers als bij het grote publiek. Indien een beroepsziekte leidt tot (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid, komt de vraag hoe de financiering van het verlies van inkomen wordt geregeld. In gevallen waar een werkgever aansprakelijk wordt gesteld, geldt een dekking op de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB). Vanwege een samenspel van factoren zal dit risico op termijn niet meer adequaat verzekerbaar zijn op de AVB. Verzekeraars pleiten daarom voor een alternatieve particuliere verzekering, die werkgevers verplicht moeten afsluiten voor hun werknemers. De discussie over de schuld en aansprakelijkheid is daarmee niet langer aan de orde. Werknemers krijgen bovendien de garantie dat er een adequate verzekering is afgesloten. Dit Dossier gaat in op de gevolgen van een alternatieve particuliere verzekering zowel voor verzekeraars als voor werkgevers en werknemers.

Een directe verzekering voor beroepsziekten


* Wat betekent de ziekte voor de werksituatie?
* De definitie

* De financiering

* Werkgeversaansprakelijkheid

* Een alternatief

* Uitsluiting van werkgeversaansprakelijkheid
* Politiek en wetenschap

* De directe verzekering voor beroepsziekten: een alternatief voor de huidige dekking via de aansprakelijkheidsverzekering
* Is de werkgever tekortgeschoten in zijn zorgplicht?
* Meer informatie beschikbaar

De financiering van beroepsziekten loopt momenteel via de sociale zekerheid en de particuliere verzekeringen (arbeidsongeschiktheids- en aansprakelijkheidsverzekeringen). In gevallen waar een werkgever aansprakelijk wordt gesteld, geldt een dekking op de AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven). Door een aantal, elkaar versterkende, factoren zal dit risico op termijn niet meer adequaat verzekerbaar zijn op de AVB. Verzekeraars pleiten daarom voor een alternatieve particuliere verzekering in de vorm van een directe verzekering voor beroepsziekten, met genormeerde schadebedragen. Die verzekering zou wettelijk verplicht moeten zijn voor werkgevers, en zou een eigen recht moeten bieden voor de werknemers. In de politiek en de wetenschap wordt het signaal van verzekeraars zeer serieus genomen. De commissie-Donner pleit, in het kader van de reorganisatie van de WAO, ook voor een wettelijke verzekering voor erkende beroepsziekten, met daaraan gekoppeld de uitsluiting van de werkgeversaansprakelijkheid voor dat risico.
Wat betekent de ziekte voor de werksituatie?
Het onderwerp beroepsziekten krijgt tegenwoordig veel aandacht; van de politiek, van organisaties van werkgevers en werknemers, en ook van het grote publiek. Die aandacht richt zich natuurlijk allereerst op de beroepsziekten zelf. Wat is de aandoening en wat is er tegen te doen? Kortom, wat zijn de medische verschijnselen, de fysieke of psychische beperkingen? Direct daaraan verbonden is de vraag wat de ziekte betekent voor de werksituatie, voor de baan die iemand heeft. Leidt de ziekte tot arbeidsongeschiktheid, en zo ja in welke mate? Daarna komt de vraag hoe het zit met verlies van inkomen. Wordt dat verlies vergoed door de sociale verzekeringen? Wat is de rol van particuliere verzekeringen? Wie moet zich verzekeren: de werknemer? Die loopt immers het echte risico van de beroepsziekte. Of de werkgever? Want die is misschien verantwoordelijk voor dat risico, en kan daarom ook aansprakelijk worden gesteld.
Ten slotte: gaat het dan om arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, of om aansprakelijkheidsverzekeringen?

De definitie
Het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten, het toonaangevende instituut waar Arbo-diensten sinds enkele jaren alle beroepsziekten moeten aanmelden, definieert een beroepsziekte als een klinisch waarneembare aandoening die geheel of gedeeltelijk is ontstaan door het verrichten van beroepsmatige arbeid. De belasting in het werk moet hoog genoeg zijn om als oorzakelijke factor te worden aangeduid. Het is moeilijk om die definitie in de praktijk toe te passen. Althans wanneer het gaat om een vergoeding via de verzekering, en zeker wanneer het gaat om verhaal van schade vanwege de werkgeversaansprakelijkheid. Dat komt omdat het begrip tweeledig is: enerzijds heeft het een medische inhoud en anderzijds een juridische. Essentieel is of de ziekte het directe en te verwachten gevolg is van een bepaald beroep. In de meeste landen wordt daartoe een lijst van erkende beroepsziekten gehanteerd. Nederland hanteert zon lijst niet. Tot 1967 was dat wél het geval: de Ongevallenwet hanteerde een limitatieve lijst van beroepsziekten en bedrijfsongevallen. Als iemand leed aan een ziekte of een ongeval had gehad die op de lijst voorkwam, dan had hij op grond van de Ongevallenwet recht op een van tevoren vastgestelde uitkering. De lijst gaf inzicht in de gevaren die aan bepaalde beroepen waren verbonden, het zogenaamde risque professionel. Daartegenover stond het risque social, de gevaren waaraan iedereen is blootgesteld en die niet noodzakelijk verbonden zijn aan bepaalde beroepen. In 1967 kwam de WAO in de plaats van de Ongevallenwet en werd het verschil opgeheven in rechten tussen arbeidsongeschiktheid op basis van risque professionel en risque social. Iedereen die vanaf dat moment arbeidsongeschikt was, kreeg recht op een WAO-uitkering.

De financiering
De inkomensschade ten gevolge van beroepsziekten en arbeidsongevallen wordt voor het overgrote deel gefinancierd via de sociale zekerheid. Bij blijvende arbeidsongeschiktheid is dat de WAO. En wanneer de werkgever verantwoordelijk kan worden gehouden voor het oplopen van een beroepsziekte, kan hij op grond van werkgeversaansprakelijkheid worden aangesproken. Dat kan gebeuren op grond van verschillende bepalingen in het recht: op grond van Arbo-voorschriften of van goed werkgeverschap in het algemeen. Het aansprakelijkheidsrecht vervult dan een aanvullende rol op de uitkeringen uit sociale zekerheid, via claims op de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (op het dekkingsonderdeel werkgeversaansprakelijkheid). Als de werkgever daadwerkelijk aansprakelijk is voor de schade kunnen ook andere schadeposten worden verhaald, zoals smartengeld en toekomstschade vanwege gemiste carrièrekansen (immateriële schade).

Werkgeversaansprakelijkheid
De rol van aansprakelijkheidsverzekeringen als financieringsinstrument wordt problematischer vanwege een samenstel van factoren:
* de toenemende verantwoordelijkheid die werkgevers door de Arbo-regelgeving en de jurisprudentie wordt toegerekend;
* de verschraling van de sociale zekerheid door de aanscherping van de voorwaarden voor de toetreding, de hoogte en de duur van voorzieningen uit de WAO, waardoor compensatie wordt gezocht via de AVB;

*

het grote aantal claims ineens, in het geval er zich nieuwe risicos openbaren. Die situatie doet zich met name voor bij de categorie long-tailrisicos (risicos met een lange latentie- of incubatietijd).

De dekkingsbedragen van AVBs zijn beperkt door maximumbedragen per gebeurtenis en/of per jaar. Dat levert extra problemen op indien er massaclaims ineens worden ingediend, omdat:

* het aansprakelijkheidsrecht een openeindfinanciering kent en de aansprakelijkheidsverzekering niet. Dat betekent dat wanneer een werkgever aansprakelijk is en de schade groter is dan het totale verzekerde bedrag, die werkgever bovenop de uitkering uit de verzekering zelf voor het meerdere zal worden aangesproken. Bij massaclaims kan dat zeker het geval zijn. Het gevaar is niet denkbeeldig dat niet alle, maar slechts de eerstkomende claimanten (volledige) schadevergoeding kunnen krijgen. Daardoor worden alle verzekerden - werkgevers én werknemers - gefrustreerd in hun verwachtingen;

*

voor de categorie nieuwe risicos geen premie is ontvangen. Juist omdat zij zich vaak pas na een (lange) latentie- of incubatietijd manifesteren, is het niet mogelijk daarvoor een reële en effectieve schadereservering aan te leggen. In feite is nauwelijks iets te zeggen over de omvang - in aantallen en qua hoogte - van claims op het gebied van beroepsziekten (dat geldt met name voor de nieuwe beroepsziekten).

Een alternatief
Aansprakelijkheidsverzekeraars pleiten bij de verzekering van het risico van beroepsziekten voor alternatieve constructies en dus om af te stappen van aansprakelijkheid als financieringsinstrument. Die vorm van financiering zal namelijk op termijn niet meer effectief kunnen functioneren. De verzekerden raken gefrustreerd, omdat er mogelijk onvoldoende verzekeringsdekking is. De werkgevers, omdat zij bovenop de afgesloten verzekering zelf nog verder kunnen worden aangesproken, en de werknemers, omdat zij geen zekerheid hebben dat hun werkgever daadwerkelijk een adequate verzekering heeft afgesloten. Het alternatief dat verzekeraars voorstaan is een directe verzekering
- met genormeerde verzekerde schadebedragen - die werkgevers wettelijk verplicht dienen af te sluiten ten behoeve van hun werknemers. Een dergelijk nieuw verzekeringsproduct biedt goede garanties voor verzekerden, dus voor werkgevers en werknemers, immers:
* werknemers krijgen daarmee de garantie dat er een adequate verzekering is afgesloten, omdat hun werkgever daartoe wettelijk verplicht is;

* discussie over schuld en aansprakelijkheid, of over de hoogte van de schade, is niet meer aan de orde. Er zijn immers van tevoren genormeerde schadebedragen vastgesteld. Alleen de causaliteitsvraag speelt: het verband van ziekte en het beroep dient te worden aangetoond. Dat gebeurt dan aan de hand van een lijst van beroepsziekten, die door de overheid zal worden gemaakt en bijgehouden. In de meeste ons omringende landen is dat nu ook al het geval en tot 1967 gebeurde dat overigens in ons land ook;
* werkgevers zijn gediend bij verantwoord risk-management als basis voor adequate verzekeringsdekking en premiestelling;
*

verzekeraars kunnen de concretere risicos veel beter calculeren.

Uitsluiting van werkgeversaansprakelijkheid
Essentieel voor de effectiviteit van een directe verzekering voor beroepsziekten, een nieuw verzekeringsproduct, is dat het niet náást, maar in plaats van de AVB verzekeringsdekking biedt. Het moet niet zo zijn dat er naast een schaderegeling van beroepsziekten via de directe verzekeringsdekking ook een aansprakelijkheidsprocedure openstaat. Werkgevers zouden in zon dubbele constructie immers nauwelijks baat hebben bij het afsluiten van de directe verzekering, terwijl werknemers naast de uitkering uit de directe verzekering een aansprakelijkheidsprocedure zouden kunnen beproeven. Een en ander zou onvermijdelijk leiden tot een claimcultuur. Alle juridische discussie die daarvan te verwachten is, resulteert bovendien in rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid.

Politiek en wetenschap
In de politiek en de wetenschap worden de zorgen van de verzekeringsbedrijfstak over de verzekerbaarheid van beroepsziekten via het aansprakelijkheidsrecht als belangrijk signaal gezien. Herhaaldelijk is uit onderzoeken gebleken dat er maatschappelijke problemen te duchten zijn wanneer er uitsluitingen in de dekking van de AVB zouden komen, of anderszins beperkingen in de dekking zouden worden geïntroduceerd.
In die onderzoeken wordt het alternatief van een directe verzekering dan ook als serieus alternatief beschouwd. Daarbij staat ter discussie in hoeverre de werkgeversaansprakelijkheid wettelijk zou moeten worden uitgesloten, en er een systeem zou moeten worden geïntroduceerd zoals dat in de meeste ons omringende landen geldt, en zoals Nederland dat tot 1967 ook kende in de Ongevallenwet.

Donner
De maatschappelijke discussie over de WAO loopt al jaren hoog op. De commissie-Donner heeft diepgaand onderzoek verricht en zeer doorwrochte en allesomvattende voorstellen aan de regering gedaan. Een onderdeel daarvan is specifiek gericht op arbeidsongeschiktheid door erkende beroepsziekten en arbeidsongevallen. Donner adviseert voor deze categorie een wettelijk verplichte verzekering in te voeren, met daaraan gekoppeld de wettelijke uitsluiting van werkgeversaansprakelijkheid.

De directe verzekering voor beroepsziekten: een alternatief voor de huidige dekking via de aansprakelijkheidsverzekering Verzekeraars pleiten voor de ontwikkeling van een directe verzekering voor beroepsziekten, als alternatief voor de huidige dekking van dat risico via de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven. Om een dergelijk product effectief te laten zijn, geldt een viertal randvoorwaarden:


1. een wettelijke plicht voor werkgevers om de verzekering af te sluiten ten behoeve van hun werknemers;

2. een wettelijke uitsluiting van aansprakelijkheid van de werkgever voor arbeidsongeschiktheid van de werknemer;
3. een verzekeringsdekking op basis van een lijst van erkende beroepsziekten;

4. genormeerde schadebedragen.

Een directe verzekering, waarin het specifieke risico is bepaald en genormeerde schadebedragen worden gehanteerd, biedt voor alle partijen adequate zekerheden. Werknemers krijgen een eigen vorderingsrecht en hoeven geen schuld of aansprakelijkheid van de werkgever te bewijzen. Alleen de causaliteit moet worden aangetoond, en dat gebeurt via een lijst van beroepsziekten.
Werkgevers zullen specifiek omschreven risicos beter kunnen herkennen in hun onderneming en daar een passende verzekeringsdekking voor kunnen afsluiten. Verzekeraars kunnen adequate premies berekenen, gebaseerd op die specifieke risicos.

Om de werking van de directe verzekering voor alle beroepsziekten niet te frustreren, is uitsluiting van aansprakelijkheid essentieel. Anders ontstaat er een claimcultuur waarin aansprakelijkheidsclaims concurreren met de genormeerde beroepsziektedekking. Indien claims op aansprakelijkheid - anders dan in gevallen van opzet van de werkgever
- naast de genormeerde garantie van een specifieke dekking beroepsziekten openstaan, resulteert dat in een onbeheersbare claimcultuur. Werkgevers en verzekeraars missen aanknopingspunten om daarop in te spelen; voor de werknemer leidt dit tot rechtsongelijkheid en rechtsonzekerheid.
Aansprakelijkheid is geen adequaat financieringsinstrument voor beroepsziekten. Het biedt onvoldoende zekerheden voor werknemers, voor werkgevers, en voor verzekeraars. Het aansprakelijkheidsrecht schept een situatie van alles of niets. Indien schuld en aansprakelijkheid worden bewezen, belooft het recht volledige schadevergoeding, die in principe niet wordt begrensd.

Is de werkgever tekortgeschoten in zijn zorgplicht? Het gaat erom of de werkgever tekort is geschoten in zijn zorgplicht; in dat geval is hij aansprakelijk. Dit kan de actuele werkgever betreffen, maar ook één of meer vroegere werkgevers. Daarbij komt dat dit soort zaken vaak in een ver verleden spelen. Bovendien moet het causaal verband vaststaan tussen het gepretendeerde tekortschieten en de schade. Overigens is de werkgever niet verplicht een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Het staat dus niet op voorhand vast of er een verzekeringsdekking is. Ten slotte gelden maximale dekkingsbedragen die ingeval van massaschaden, vooral met long-tailkarakter, onvoldoende dekking bieden.
Werknemers hebben feitelijk dus geen garantie dat er (voldoende) verzekeringsdekking is. Werkgevers hebben onvoldoende aanknopingspunten om te bepalen wat een adequate verzekeringsdekking is. Vanwege het openeindkarakter van het aansprakelijkheidsrecht kan die situatie de continuïteit van de onderneming in gevaar brengen. Verzekeraars kunnen vanwege het openeindkarakter van het aansprakelijkheidsrecht moeilijk vóóraf een specifieke aansprakelijkheidsdekking bepalen, respectievelijk een adequate premie berekenen.

Meer informatie
Over het thema beroepsziekten is een zee aan informatie beschikbaar. Zo is er bij het Verbond een syllabus verschenen naar aanleiding van een themamiddag, waarin onder meer de medische aspecten van beroepsziekten, de juridische en verzekeringsaspecten en de ontwikkelingen op langere en korte termijn worden beschreven. Daarnaast is er een scala aan juridische literatuur en rechterlijke uitspraken beschikbaar. En ten slotte is er op websites van maatschappelijke en belangenorganisaties veel informatie terug te vinden. Bij de afdeling Algemene Aansprakelijkheid van het Verbond kan de syllabus worden opgevraagd, maar de afdeling helpt ook graag bij het zoeken naar de juiste informatie. e-mail: hmuld@verzekeraars.nl

Top-5 Europese meldingen beroepsziekten

1. Huidaandoeningen

2. Aandoeningen van houding-bewegingsapparaat
3. Beroeps slechthorendheid

4. Aandoeningen van de luchtwegen

5. Asbestgerelateerde aandoeningen


Nadere informatie over dit Bondig Dossier Een directe verzekering voor beroepsziekten: Herman Mulder, e-mail: hmuld@verzekeraars.nl

November 2001