Renault en Nissan beogen een versnelling in de ontwikkeling van de alliantie
Wederzijds aandeelhouderschap en de oprichting van Renault-Nissan BV
(30 oktober 2001)
Renault en Nissan hebben vandaag een plan aangekondigd waarmee ze de
ontwikkeling van de binationale Renault-Nissan Groep willen
versnellen, conform de bepalingen in het akkoord van de Alliantie en
het handvest van de Alliantie die beide in maart 1999 werden
ondertekend. Deze nieuwe fase is het logische gevolg van het snelle en
grote succes van het saneringsprogramma voor Nissan (Nissan Revival
Plan) en van de talrijke samenwerkingsverbanden die het nodige succes
hebben geoogst. Het voorstel voorziet in een uitwisseling van aandelen
waarbij Renault haar bestaande warrants zal inzetten om haar aandeel
in Nissan te verhogen tot 44,4% en waarbij Nissan 15% van het kapitaal
van Renault zal overnemen. Anderzijds omvat het voorstel de oprichting
van een gemeenschappelijke managementstructuur waarmee het
middellange- en lange termijn beleid van de Alliantie kan worden
versterkt zodat beide ondernemingen zich binnen een evenwichtige
relatie kunnen richten op betere prestaties. Vol vertrouwen in het
beleid dat wordt gevoerd door de Alliantie Renault-Nissan, heeft de
Franse overheid besloten deze dynamische ontwikkeling te steunen en
haar aandeel in het kapitaal van Renault te beperken tot 25%. De
planning voor het openbare verkoopaanbod zal afhangen van de
omstandigheden op de financiële markt.
Conform de bepalingen in het voorstel dat ondertekend zal worden door
Louis Schweitzer namens Renault, en door Yoshikazu Hanawa en Carlos
Ghosn namens Nissan, zal Renault vanaf nu de warrants kunnen inzetten
die ze reeds in haar bezit heeft vanaf de ondertekening van het
akkoord in maart 1999. Hiermee kan het aandeel van Renault in het
kapitaal van Nissan stijgen van 36,8% naar 44,4 %, voor het
afgesproken bedrag van 400 yen per aandeel, voor een totaal van 2
miljard euro. Nissan zal overgaan tot de uitgifte van de betreffende
540 miljoen aandelen.
Daarnaast zal Nissan 15% van het kapitaal van Renault overnemen door
middel van een gereserveerde kapitaalsverhoging. Deze transactie zal
niet van invloed zijn op de schuldenaflossing van Nissan in het kader
van het Nissan Revival Plan.
Nissan zal gewone aandelen met stemrecht kopen van Renault. De Franse
wet betreffende zelfcontrole schrijft echter voor dat het stemrecht
dat is verbonden aan deze aandelen niet uitvoerbaar zal zijn als de
aandelen in handen van Nissan zijn.
Renault zal haar Raad van Beheer en aandeelhouders voorstellen om een
extra representant van Nissan toe te laten treden als lid op afstand.
Op zijn beurt zal Nissan zijn Raad van Beheer voorstellen een extra
representant van Renault toe te laten treden als lid op afstand.
Nissan wil Carlos Ghosn in die functie bij Renault en Renault stelt
Shemaya Levy voor de bestuursfunctie bij Nissan voor.
De geplande wederzijdse aandeelhouderschappen illustreren het
evenwicht binnen de Alliantie en garanderen het belang dat beide
ondernemingen zullen hebben bij de verhoogde prestaties van hun
partner.
Het projectakkoord plant tevens de oprichting van Renault-Nissan BV,
een managementorganisatie die onder Nederlands recht valt en waarin
Renault en Nissan een even groot aandeel hebben. De organisatie heeft
kantoren in Parijs en in Tokio. Renault-Nissan BV zal het beleid van
de Alliantie sturen en de gemeenschappelijke activiteiten op
wereldniveau superviseren, zonder zich te mengen in het operationeel
beleid en met respect voor de identiteit en de cultuur van iedere
onderneming.
Renault-Nissan BV is als enige verantwoordelijk voor de middellange en
lange termijn planningen (planning voor 3, 5 en 10 jaar), de
gemeenschappelijke projecten voor wat betreft de autos en de motoren,
alsook voor het financiële beleid. Het zal de plannen met betrekking
tot producten en motoren van Renault en Nissan goedkeuren. De
onderneming is enige aandeelhouder en verantwoordelijk voor het beheer
van de bestaande (Renault-Nissan Purchasing Organization) en
toekomstige gemeenschappelijke ondernemingen, die met Renault en
Nissan exclusieve samenwerkingsakkoorden zullen afsluiten.
Anderzijds zal Renault-Nissan BV aan Renault en aan Nissan voorstellen doen voor projecten betreffende de oprichting van gemeenschappelijke ondernemingen, belangrijke ontwikkelingen op het gebied van marktdekking of productaanbod, belangrijke investeringen en strategische samenwerkingsverbanden met derden. De gemeenschappelijke werkgroepen (Cross Company Teams), die sinds tweeëneenhalf jaar werkzaam zijn binnen de Alliantie, zullen worden gekoppeld aan Renault-Nissan BV, die de plaats zal innemen van het Global Alliance Committee (GAC), de huidige bestuursgroep van de Alliantie.
De algemeen directeur van Renault zal directeur worden van
Renault-Nissan BV. De algemeen directeur van Nissan zal
adjunct-directeur worden. Het Dagelijks Bestuur bestaat in totaal uit
acht leden en zal worden aangevuld met zes directieleden waarvan drie
van Renault en drie van Nissan. Het Dagelijks Bestuur zal gevormd
worden door:
Louis Schweitzer, Directeur (Renault),
Carlos Ghosn, Onderdirecteur (Nissan),
Leden (in alfabetische volgorde):
Pierre-Alain de Smedt
Georges Douin
François Hinfray
Hisayoshi Kojima
Norio Matsumura
Nobuo Okubo
Om de belangen van de Alliantie en haar aandeelhouders te beschermen
zal een Stichting worden opgericht die verbonden is aan Renault-Nissan
BV. Deze Stichting heeft een optie voor preferente en
controle-aandelen, zoals gebruikelijk onder de Nederlandse wet. Mocht
een derde trachten aandelen te verwerven in Renault of Nissan, is het
de taak van de Stichting om te zorgen voor een redelijke prijs.
De algemene directies van Renault en Nissan zullen hun eigen
onderneming blijven controleren en verantwoording moeten afleggen aan
hun Raad van Beheer. Renault en Nissan zullen hun activiteiten
voortzetten als twee verschillende ondernemingen die ieder hun eigen
hoofdkantoor, management, werknemersorganisaties en onafhankelijke
beursnotering hebben.
Om juridische redenen wil Renault een nieuw filiaal oprichten dat voor
100% in handen is van Renault. Deze nieuwe operationele onderneming
zal alle activiteiten op het gebied van autos verenigen. De
onderneming zal alle aandelen van Renault in handen hebben, met
uitzondering van het aandeel van Renault in Nissan. Deze reorganisatie
zal geen invloed hebben op het statuut van de medewerkers van Renault.
Het aandeel van Franse overheid in het kapitaal van Renault bedraagt momenteel 44,2 % en zal teruggebracht worden tot 37,6% door middel van de kapitaalsverhoging die gereserveerd is voor Nissan, na goedkeuring van de Franse Commissie voor Aandeelhouderschappen en Transfer (Commission des Participations et des Transferts). Overtuigd door het voorstel en vol vertrouwen in de toekomst van Renault binnen de binationale groep Renault-Nissan, heeft de Franse overheid besloten deze gelegenheid te gebruiken voor een verlaging van haar aandeel in Renault volgens een nog te bepalen planning en rekening houdend met de omstandigheden op de financiële markt. Na het openbare verkoopaanbod voor de markt en voor het personeel van de onderneming zal de Franse overheid nog slechts voor 25% aandeelhouder zijn van Renault.
In maart 1999 ondertekenden Louis Schweitzer en Yoshikazu Hanawa het
akkoord waarmee de Alliantie Renault-Nissan een feit werd. Renault nam
36,8 % van het kapitaal van Nissan over door middel van een
gereserveerde kapitaalsverhoging van 590 miljard yen (4,6 miljard
euro). Volgens dit akkoord bezit Renault warrants voor 540 miljoen
aandelen, voor 400 yen per aandeel, waardoor ze haar aandeel in het
Nissan kapitaal te allen tijde kan verhogen tot 39,9% en tussen 29 mei
2003 en 28 mei 2004 tot 44,4%. Het akkoord voorzag ook in de
mogelijkheid van Nissan om toe te treden tot het kapitaal van Renault,
onder nog nader te bepalen voorwaarden. De twee ondernemingen hebben
het Global Alliance Committee (GAC) opgericht, het bestuursorgaan van
de Alliantie.
Het projectakkoord tussen Renault en Nissan moet nog worden
onderworpen aan procedures met betrekking tot informatie, consultatie
en goedkeuring van verschillende autoriteiten zoals de sociale
structuren van Renault, de directiecomités van Renault en Nissan en de
Franse en Japanse marktautoriteiten.
Yoshikazu Hanawa, Voorzitter van de Raad van Beheer van Nissan heeft
gezegd: Dit voorstel is een logische fase in de ontwikkeling van de
Alliantie. Het laat zien dat een Japans en een Frans bedrijf, die
beide stevig verankerd zijn in hun eigen cultuur en identiteit, in
staat zijn geweest succesvol samen te werken, zonder daarbij hun eigen
unieke karakter te verliezen.
Carlos Ghosn, Algemeen Directeur van Nissan heeft gezegd: Het tijdstip
van deze nieuwe fase voor de Alliantie kon worden vervroegd omdat het
saneringsplan van Nissan, het Nissan Revival Plan, een groot succes
was. Nissan kan voortaan een volwaardige rol spelen in de Alliantie
met als doel de gemeenschappelijke ontwikkeling van de prestaties van
beide ondernemingen.
Louis Schweitzer, Algemeen Directeur van Renault heeft gezegd: Dit
project zal de Alliantie een sterker beleidsmanagement geven, waardoor
de Alliantie binnen een evenwichtig kader vooruitgang kan boeken en
haar prestaties kan versterken. Renault en Nissan zetten met succes de
opbouw voort van een machtige binationale groep die op wereldniveau
uniek is in de auto-industrie.