* Collecte
* Kapvergunningen
* Openbare raadsvergadering
* Rivierenland op eigen kracht
* 2e Termijn aanslag rioolrecht/hondenbelasting 2001
* Geluidhinder aanleg Betuweroute Meteren
* Wet Milieubeheer
*
Collecte
In de periode van 28 oktober 2001 tot en met 3 november 2001 is door
de gemeente vergunning verleend voor de huis-aan-huis collecte van het
Diabetes Fonds Nederland.
Kapvergunningen
Ter inzage: de volgende verleende kapvergunningen
1. J.Ruiter, Bulckesteynstraat 32 Deil, voor het kappen van 1 Chinese
tempelboom (25 oktober 2001);
2. A.C.G. Uitenbroek, Stationsweg 7 Geldermalsen, voor het kappen van
1 es (25 oktober 2001);
3. J.M. Weijschedé, J. van Oldenbarneveldstraat 4 Geldermalsen, voor
het kappen van 1 malus (25 oktober 2001).
4. T.J. Aspin, Oranje Nassaustraat 22 Geldermalsen, voor het kappen
van 1 iep met toestemming tot direct vellen in verband met
iepziekte;
5. R.A. Zoete, Vuurdoornstraat 19 Geldermalsen voor het kappen van 1
kastanje met toestemming tot direct vellen om het risico van
omvallen te vermijden;
* Inzagetermijn: zes weken, met ingang van de dag volgend op de
verzenddatum van de beschikking (zie hierboven) aan de aanvrager.
* Bezwaar: schriftelijk, uitsluitend door rechtstreeks
belanghebbenden gedurende de inzagetermijn.
* Toelichting: het bezwaarschrift moet gericht worden aan het
college van burgemeester en wethouders en moet tenminste bevatten
de naam en het adres van de indiener van het bezwaarschrift, de
dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het
bezwaarschrift is gericht en de gronden van bezwaar. Als u bezwaar
ingediend heeft en indien het besluit voor u te zware gevolgen
heeft om de beslissing op het bezwaarschrift af te wachten, kunt u
eveneens meteen een voorlopige voorziening vragen bij de president
van de arrondissementsrecht-bank, Sector Bestuursrecht, Postbus
30160, 6803 AD ARNHEM, telefoon 026 - 3242933.
* Datum publicatie: 25 oktober 2001
Openbare raadsvergadering
* Datum: dinsdag 30 oktober 2001
* Tijd: 20.00 uur
* Plaats: gemeentehuis Geldermalsen
* Agenda:
1. Notulen 25 september 2001.
2. Mededelingen.
3. Ingekomen stukken.
4. Voorstel vaststelling 30e wijziging in de CAR/Uwo (regeling
'klokkenluiders').
5. Voorstel vaststelling 31e wijziging in de Car/Uwo (ontslagtermijn
bij ziekte).
6. Voorstel tot overdracht van bevoegdheden van de commissie voor
Georganiseerd Overleg naar de Ondernemingsraad.
7. Voorstel tot wijziging Gemeenschappelijke Regeling
Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland (IOR).
8. Voorstel tot instemmng met de Gemeenschappelijke Regeling Centrale
Post Ambulanceveroer (CPA) en Geneeskundige Hulpverlening bij
Ongevallen en Rampen (GHOR) Gelderland-Zuid.
9. Voorstel tot beslissing op bezwaarschriften tegen raadsbesluit van
27 maart 2001 tot afwijzing van planschadeverzoeken van de
families A. van Beusekom en R.J.J.M. Gilbers.
10. Voorstel tot toekenning planschadevergoeding als bedoeld ex
artikel 49 Wet op de Ruimtelijke Ordening van mevrouw T.H.J. de
Groot- Gremie, mevrouw A.B. Marks, de heer W.P.S. van Weert en
Langhout & Wiarda Juristen namens 13 cliënten.
11. Idem van Adviesbureau Menhart namens de heer M.A. van Dam
(Wilhelminastraat Meteren).
12. Voorstel tot afwijzing planschadeverzoek van mevrouw G.W.M.J.
Burgers (Achterstraat Beesd).
13. Idem van de heer C.A. Kerkhoff (Bulkstraat Deil).
14. Voorstel tot afwijzing verzoek om planologische inpassing van
twee-onder-een-kap-woningen te Deil.
15. Voorstel tot grondruil met Recreatiecentrum Betuwestrand NV aan de
A. Kraalweg te Beesd.
16. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van
de 1e inrichting van 'De Morgenster' en voor aanpassingen van de
'Jan Harmenshof'.
17. Voorstel tot beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van
de 1e inrichting van de 'Rehobothschool'.
18. Voorstel tot vaststelling van de gemeentebegroting voor het jaar
2002.
19. Voorstel tot vaststelling van het Gemeentelijk Milieuprogramma
2002-2005.
20. Voorstel tot vaststelling van het Jaarprogramma Welzijn 2002.
21. Rondvraag.
De openbare vergaderstukken liggen tijdens de normale
openstellingstijden voor een ieder in het gemeentehuis ter inzage
(vooraf melden bij Voorlichting).
Spreekrecht:
* Gedurende 10 minuten voorafgaande aan de vergadering: leiding de
heer J.J.M. Rietbergen, fractievoorzitter VVD.
* Direct voorafgaande aan de behandeling van een agendapunt: vooraf
melden bij de voorzitter.
Rivierenland op eigen kracht
Onder de naam 'Rivierenland op eigen kracht' hebben de Rivierenlandse
gemeenten en zeven maatschappelijke organisaties zich gebundeld voor
een interactief visie-ontwikkelingstraject voor Rivierenland in 2020.
Er is een concept-slotdocument opgesteld, dat nu voor een reactie is
aangeboden aan alle deelnemende organisaties. Onlangs er een eigen
website onder de naam www.roekvisie.nl geopend. Via deze website kan
op de visie worden gereageerd.
Begin 2000 bundelden de volgende organisaties zich onder de naam
'Rivierenland op eigen kracht': de gemeenten Buren, Echteld,
Culemborg, Geldermalsen, Kesteren, Lingewaal, Maasdriel, Neerijnen,
Tiel en Zaltbommel, de Kamer van Koophandel voor Rivierenland, de
Gelderse Milieufederatie, de Gelderse Land- en TuinbouwOrganisatie, de
samenwerkende woningbouwcorporaties in Rivierenland (SWR), de
waterschappen en het Zuiveringsschap, het platform Jeugdbeleid en het
platform Ouderenbeleid. Voorzitter van 'Rivierenland op eigen kracht'
is de heer E. van Tellingen, tevens voorzitter van het
Intergemeentelijk Orgaan Rivierenland (IOR), dat bestaat uit de tien
Rivierenlandse gemeenten uit de Betuwe en Bommelerwaard.
De gebundelde organisaties namen het initiatief voor het ontwikkelen
van een toekomstvisie op Rivierenland. Daar waren drie redenen voor:
om een gezamenlijk Rivierenlands standpunt naar voren te kunnen
brengen bij andere overheden; om meer samenhang aan te brengen in de
verschillende beleidsontwikkelingen; om witte vlekken in de
beleidsontwikkelingen te kunnen constateren.
De visie
Deze gezamenlijke inspanning heeft geleid tot een
concept-slotdocument. Dit slotdocument is opgebouwd uit een aantal
onderdelen:
* Hoe ziet Rivierenland eruit in 2020, gelet op de gewenste en
verwachte ontwikkelingen wat betreft landschap, recreatie, huizen
en bedrijven?
* Hoe leven we in Rivierenland in 2020, gelet op de gewenste en
verwachte ontwikkelingen wat betreft wonen, werken, leren,
voorzieningen (zorg, onderwijs) en mobiliteit?
* Zevenentwintig projecten om de verwachte en gewenste toekomst voor
Rivierenland een stukje dichterbij te brengen. Hierin zijn
voorstellen opgenomen over onder meer landschapsontwikkeling,
natuurontwikkeling, waterbeheer, recreatie en toerisme,
ruimtegebruik, duurzaam bouwen, ouderen, vrijwilligers, toekomst
landbouw, werkgelegenheid, voorzieningen etc.
* De beschrijving van een aantal vraagstukken waar tijdens het
proces geen antwoord op is verkregen, maar die niet uit de weg
gegaan mogen worden. Daarom zijn ze expliciet genoemd en ook
opgenomen in de agenda.
In de visie is gekozen voor een weloverwogen mix. Tijdens het proces
bleek verrassend veel overeenstemming over de volgende uitgangspunten:
* Concentratie van verstedelijking en voorzieningen in de grote
kernen: geen versnippering, maar ook niet alles geconcentreerd in
een grote kern. We gaan vooral bouwen in de grotere kernen en maar
beperkt in de kleinere dorpen.
* Meer aandacht voor leefbaarheid, met name op het platteland.
* Behoud en versterking van het open landschap.
* Een grotere rol voor water (in het landschap, in woonwijken).
Natuurlijk is de visie inhoudelijk gezien niet op alle fronten nieuw.
Dat zou ook niet goed zijn. Alle deelnemers aan Rivierenland op eigen
kracht zijn bezig met het denken over de toekomst en het maken van
plannen. Het zou zonde zijn geweest om al deze plannen naar de
prullenmand te verwijzen en opnieuw te beginnen. In deze visie zijn
voor het eerst al deze plannen afgestemd., is hier en daar het
bestaande ambitieniveau verhoogd en zijn peilers gezet voor de
toekomst. Die toekomst kan niet met zekerheid worden voorspeld. Wel
kunnen aan de hand van deze peilers, ontwikkelingen worden bijgestuurd
in de gewenste richting.
Informatie - reageren
'Rivierenland op eigen kracht' heeft voor inwoners en organisaties een
website ontwikkeld: www.roekvisie.nl Deze website beschikt over een
electronische vragenlijst die gemaild kan worden naar de
projectorganisatie van 'Rivierenland op eigen kracht'. Burgers wordt
gevraagd wat ze vinden van de uitgangspunten van de visie en welke
projecten ze het meeste aanspreken. Ook is er een kleine
tentoonstelling met daarop een samenvatting van de visie en een aantal
tot de verbeelding sprekende foto's. Ook via de tentoonstelling kunnen
burgers reageren op de visie en de projecten. Tot en met vrijdag 9
november a.s. is zij tijdens de normale openstellingstijden te zien in
de hal van het gemeentehuis te Geldermalsen bij de vakbalie Bouwen en
Wonen. Binnenkort verschijnt er in een regionale huis-aan-huisuitgave
een uitgebreid artikel over 'Rivierenland op eigen kracht'. Daarin
wordt een antwoordbon opgenomen door middel waarvan men de visie en
vragenlijst kan opvragen.
Standpunt gemeente Geldermalsen
De visie 'Rivierenland op eigen kracht' is duidelijk nog een
discussiestuk. Ook voor de verschillende gemeenten is nu de tijd
aangebroken om er vanuit de eigen invalshoek op te reageren.
Gemeentebesturen hebben hiervoor tot uiterlijk 1 januari 2002 de tijd.
De gemeenteraad zal hierover vergaderen tijdens zijn vergadering van
dinsdag 18 december a.s.
Besluit opslag- en transportbedrijven milieubeheer
De melding in het kader van het Besluit opslag- en transportbedrijven
milieubeheer van Hachem Nederland B.V., De Chamotte 16 te Geldermalsen
d.d. 6 juli 2001, is geaccepteerd. Het bedrijf moet de voorschriften
naleven die aan het Besluit zijn verbonden.
Geldermalsen, 24 oktober 2001.
2e Termijn aanslag rioolrecht/hondenbelasting 2001
Op 31 augustus 2001 zijn de aanslagen rioolrecht/hondenbelasting 2000
opgelegd. Op 31 oktober a.s. vervalt de tweede termijn van deze
aanslag. Dit betekent dat per deze datum wederom 1/3 van het
aanslagbedrag betaald moet worden. Per 30 november a.s. dient de
gehele aanslag voldaan te zijn.
Voor de betaling van deze termijn kunt u gebruik maken van één van de
drie acceptgiro's die u zijn toegezonden bij deze aanslag.
Wanneer u de totale aanslag in één termijn wilt betalen, dan dient u
in tegenstelling tot voorgaande jaren alle drie de acceptgiro's in te
zenden.
Bij vermissing van de acceptgiro('s) kunt u ook een eigen
overschrijvingsformulier gebruiken en het bedrag overmaken op
rekeningnummer 28.50.32.615 bij de BNG te Den Haag.
Indien u een bezwaarschrift tegen de aanslag heeft ingediend of een
verzoek tot kwijtschelding heeft gedaan, heeft u voorlopig uitstel van
betaling gekregen. Zodra ten aanzien van uw bezwaarschrift of verzoek
tot kwijtschelding een beslissing is genomen, zult u hierover nader
bericht ontvangen.
Verzoek tot kwijtschelding moet uiterlijk voor 30 november 2001
ingediend worden.
Informatie
Indien u nog nadere informatie wenst over de aanslag, dan kunt u zich
wenden tot de afdeling Financiën, Kuipershof 2, Postbus 112, 4190 CC
te Geldermalsen
* Voor informatie over de wijze waarop de aanslag vastgesteld of
berekend is kunt u contact opnemen met de cluster belastingen.
Hiervoor zijn een viertal doorkiesnummers beschikbaar, n.l.
0345-58 66 59, 58 66 60, 58 66 61 en 58 66 62.
* Voor informatie over de betaling en invordering kunt u contact
opnemen met de cluster financieel-beheer. Hiervoor zijn een
tweetal doorkiesnummers beschikbaar, n.l. 0345-58 66 68 en 58 66
70.
* Voor informatie over het verkrijgen van kwijtschelding, dan kunt u
contact opnemen met de sector Samenleving. Hiervoor is als
doorkiesnummer beschikbaar 0345-58 67 01.
Ook kunt u tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag van 8.30 uur -
12.30 uur) een bezoek brengen aan het gemeentehuis.
1. F. Bambacht, Mauritsstraat 31 te Geldermalsen, vergroten woning
(25 oktober 2001);
2. M. Murman- Koenes, Molenweg 1b te Geldermalsen, oprichten
tuinhuisje (25 oktober 2001);
3. L. de Jong, R.M. van Gellicumstraat 8 te Rumpt, oprichten
garage/berging (25 oktober 2001);
4. R. van Steenis, Prins Willem Alexanderstraat 46a te Deil,
oprichten tuinhuisje 25 oktober 2001);
5. J.J. Noom, Nieuwendijk 4 te Rumpt, vergroten ligboxenstal (25
oktober 2001);
6. M. Murman- Koenes, Molenweg 1b te Geldermalsen, oprichten woning
(25 oktober 2001);
* Datum publicatie: 25 oktober 2001.
1. Fam. Rustige, Kampsedijk 9 te Enspijk, vergroten woning (15
2. D.M.C. Dykgraaf, Achterweg 2 te Rumpt, oprichten schuur (16
3. J.J. Jonker, Prins Willem Alexanderstraat 19 te Deil, veranderen
schuur en oprichten hobbykasje en tuinhuisje (16 oktober 2001);
4. Kraal Beheer BV, Meinte 16 te Beesd, oprichten bedrijfshal (16
5. J.H. de Greef, Kerkstraat 25 te Tricht, oprichten tuinhuisje (17
6. Bestuur Basisschool "De Lingelaar", Jeugdlaan 4 te Beesd,
vergroten schoolgebouw (17 oktober 2001);
7. A.A. de Jong, Poppelenburgerstraat 36 te Geldermalsen, oprichten
loods (18 oktober 2001);
8. Dhr. A.J. Visscher, Langstraat 22 te Tricht, oprichten dakkapellen
(17 oktober 2001);
9. NV Nuon Infra Oost, Rijksweg A15/nabij parkeerplaats Molenkamp te
Rumpt, oprichten middenspanningsruimte (18 oktober 2001);
* Datum publicatie: 25 oktober 2001
Geluidhinder aanleg Betuweroute Meteren
Vanaf vrijdag 26 oktober 2001 ligt ter inzage:
Acceptatie melding geluidhinder onder voorwaarden
NS Railinfrabeheer B.V. heeft burgemeester en wethouders verzocht om
toestemming voor het uitvoeren van aanlegwerkzaamheden ten behoeve van
twee viaducten voor de Betuweroute ter hoogte van de Blankertseweg te
Meteren, in verband met geluidoverlast die dit zal veroorzaken voor
omwonenden. Op dit verzoek zijn van toepassing de Beleidsregels
geluid- en trillinghinder aanleg Betuweroute. Bij de werkzaamheden
zullen geluidbeperkende technieken worden gebruikt. Daarnaast zal voor
de omwonenden die het dichtst bij het traject wonen een 'zorg op
maat'-regeling worden toegepast. Het college heeft besloten om de
melding te accepteren onder voorwaarden ter bescherming van de
belangen van omwonenden.
Inzage stukken
Alle toelichtende stukken liggen tijdens openstellingstijden in het
gemeentehuis bij de vakbalie Bouwen & Wonen ter inzage.
Bezwaar
U hebt de mogelijkheid tegen (een deel van) dit besluit binnen 6 weken
na de verzenddatum daarvan, een bezwaarschrift in te dienen bij
burgemeester en wethouders van Geldermalsen, Postbus 112, 4190 CC
Geldermalsen, tel. 0345-586611. Bij verzending van het bezwaarschrift
per post moet u het voor het einde van deze termijn ter post bezorgen
(bepalend daarbij is de datum van de poststempel); het is dan
bovendien noodzakelijk dat het niet later dan een week na afloop van
de termijn is ontvangen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten:
* de naam en het adres van de indiener;
* de dagtekening
* een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is
gericht;
* een duidelijk omschrijving van uw bezwaar (wat is het bezwaar en
waarom).
Tijdens de bezwaarschriftprocedure geldt in principe de genomen
beslissing. Het kan zijn dat deze beslissing naar uw mening intussen
onherstelbare of onevenredige gevolgen voor u heeft. U kunt dan
tijdens de bezwaarschriftenprocedure om een voorlopige voorziening
vragen bij de President van de Arrondissementsrechtbank, Sector
Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem, tel. 026-3592000. Dit
betekent dat een speciale regeling kan worden getroffen voor de
periode dat het bezwaarschrift nog in behandeling is.
Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden. Als u een voorlopige voorziening vraagt, moet u griffierecht betalen. Voor natuurlijke personen (individuen) is dit ¦ 225,-- (_ 102,10).
Inlichtingen: Vakbalie Bouwen en Wonen, tel 0345-586686.
Geldermalsen, 23 oktober 2001.
Wet Milieubeheer
Vanaf vrijdag 26 oktober 2001 ligt ter inzage:
Verleende vergunning:
Aan De Jong & Lavino te Geldermalsen, voor het veranderen van (de
werking van) een groothandel in ijzer en staal, gelegen aan Deilseweg
13 te Deil.De veranderingen betreffen de uitbreiding van
bedrijfstijden en een beperkte wijziging in indeling en werkwijze.
Beroep: tot en met 6 december 2001 uitsluitend voor:
* degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerp van
het besluit;
* de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies
uit te brengen over het ontwerp van het besluit;
* degenen die bedenkingen hebben tegen wijzi-gingen die bij het
nemen van het besluit ten opzichte van het onwerp daarvan zijn
aange-bracht;
* belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verwe-ten
geen bedenkingen te heb-ben ingebracht tegen het ontwerp van het
besluit; in tweevoud toe te zenden aan de Raad van State, Afdeling
bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.
* Toelichting: na afloop van de beroepstermijn wordt de vergunning
van kracht tenzij beroep is ingesteld èn een verzoek om een
voorlopige voorziening is ingediend; de vergunning wordt niet van
kracht voordat op dat verzoek is beslist. Een verzoek om
voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzitter van
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
* Inzage stukken Alle toelichtende stukken liggen tijdens
openstellingstijden in het gemeentehuis bij de vakbalie Bouwen &
Wonen ter inzage.
* Inlichtingen: Vakbalie Bouwen en Wonen, tel 0345-586686.
* Geldermalsen, 25 oktober 2001.