Deventer buitengebied naar 60 kilometer per uur
Om de verkeersveiligheid te vergroten, heeft het college van
burgemeesters en wethouders vorige week besloten de maximumsnelheid op
wegen in het buitengebied te verlagen. De komende jaren krijgen alle
gemeentelijke wegen buiten de bebouwde kom een snelheidslimiet van 60
kilometer per uur (km/h). Op de provinciale wegen blijft de limiet van
80 km/h gehandhaafd. Om de lagere snelheid af te dwingen en zo de
verkeersveiligheid te vergroten, wordt een aantal maatregelen genomen.
Daarnaast worden binnen de bebouwde kom van Diepenveen en Schalkhaar
de komende tien jaar maatregelen genomen om de veiligheid te
verbeteren. Deventer sluit hiermee aan bij het landelijk beleid en bij
de plannen van de omliggende gemeenten.
De wegen in het buitengebied zijn relatief onveilig. Gezien het
beperkte aantal auto?s dat van deze wegen gebruik maakt, gebeuren er
relatief veel ongevallen met vaak ernstige afloop. De gemeente heeft
daarom in de Nota Hoofdwegenstructuur vastgelegd dat voor alle wegen
buiten de bebouwde kom een snelheidslimiet van 60 km/h moet gelden.
Met het recente besluit heeft het college de fasering van het
instellen van 60 km/h-wegen en -gebieden vastgesteld, inclusief een
pakket met maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het
instellen van de 60km/h-wegen in het buitengebied gebeurt de komende
drie jaar. Tijdelijke uitzondering op de maatregel is de
Spanjaardsdijk, die pas na 2004 wordt aangewezen als 60 km/h weg.
Grensoverschrijdend
Omdat de verkeersonveiligheid niet ophoudt bij de gemeentegrens, doet
de gemeente mee aan het Voorbeeldgebied Duurzaam Veilig Salland. In
dit project stemmen de Provincie Overijssel en de gemeenten Deventer,
Olst-Wijhe, Raalte, Bathmen en Rijssen?Holten hun plannen voor het
buitengebied op elkaar af en maken een nadere uitwerking van het
maatregelenpakket. Voor Deventer valt het buitengebied ten oosten van
de toekomstige N348 binnen het voorbeeldgebied. De afstemming krijgt
nog dit jaar met een aantal bijeenkomsten vorm. De maatregelen uit het
Deventer plan vormen input voor de afstemming met andere gemeenten en
de provincie, evenals de inbreng van belangengroepen die voor de
afstemmingsbijeenkomsten worden uitgenodigd.
60 kilometer-gebieden
Binnen de 60 km/h-gebieden wordt onderscheid gemaakt in twee wegtypen:
het ene type is uitsluitend bedoeld om de langs liggende woningen,
bedrijven en percelen toegankelijk te maken. Op deze wegen zijn alle
kruispunten gelijkwaardig, er zijn doorgaans geen fietsvoorzieningen
en er wordt alleen in gevaarlijke bochten markering toegepast.
Daarnaast is er een aantal wegen dat ook de dorpen binnen de
buitengebieden toegankelijk moet maken: de Spanjaardsdijk, de
Wechelerweg, de Boxbergerweg, de Oerdijk-Ten Havesweg en de
Bathmenseweg. Op deze wegen zijn fietsvoorzieningen aanwezig, er komt
kantmarkering (strepen aan de zijkanten van de weg in plaats van in
het midden) en de voorrang op de kruispunten wordt geregeld. Op de
gevaarlijke kruispunten en de brede, rechte wegen waar vaak te hard
wordt gereden, worden plateaus aangebracht. Aan de randen van de
gebieden met 60 km/h-wegen komen poorten met borden zodat 60
km/h-zones ontstaan. Door de lange looptijd van het plan kunnen de
maatregelen gemakkelijk meeliften met het onderhoud van de wegen.
In het plan voor het buitengebied zijn ook de doorgaande wegen in Diepenveen en Schalkhaar meegenomen. Op de route Oranjelaan-Dorpsstraat-Olsterweg is geld gereserveerd voor
fietsstroken (2002), enkele snelheidsremmende maatregelen op de route
(2005?2007) en het instellen van een 30 km/h-gebied in het centrum van
Diepenveen
(2008?2010). In Schalkhaar wordt nog dit jaar een plateau gerealiseerd
op het kruispunt Koningin Wilhelminalaan-Oosterwechelsweg. Verder is
het plan in de periode 2005?2007 de 30 km/h-zone op de Oerdijk uit te
breiden tot het gebied vanaf de rotonde tot aan de komgrens, inclusief
de bijbehorende maatregelen. De fasering van en de maatregelen bij het
instellen van de 30 km/h-zones is nog wel afhankelijk van de mogelijke
gevolgen voor de (voorgenomen) geluidssanering van woningen. De nadere
invulling van deze maatregelen wordt daarom nog onderzocht.
Overleg
Over het afstemmen en uitwerken van de plannen van de provincie en de
gemeenten in het voorbeeldgebied wordt dit najaar een bijeenkomst
gehouden. Vanuit Deventer krijgen daarvoor een aantal belangengroepen
en vertegenwoordigers van de plaatselijke belangengroeperingen uit de
kernen binnen het voorbeeldgebied een uitnodiging. Daarnaast wordt een
aantal informatieavonden gehouden waarin de plannen nader worden
toegelicht en waarbij de aanwezigen suggesties kunnen doen voor de
exacte invulling van de pakketten met maatregelen. De tijdstippen van
deze bijeenkomsten worden nader bekendgemaakt. Ten slotte volgt
voorafgaand aan de uitvoering van de projecten nog afzonderlijk
overleg met omwonenden en andere belanghebbenden en geldt de
gebruikelijke inspraakprocedure voor de verkeersbesluiten bij het
instellen van de 60 km/h-gebieden.