Gemeente Deventer

Deventer buitengebied naar 60 kilometer per uur

Om de verkeersveiligheid te vergroten, heeft het college van burgemeesters en wethouders vorige week besloten de maximumsnelheid op wegen in het buitengebied te verlagen. De komende jaren krijgen alle gemeentelijke wegen buiten de bebouwde kom een snelheidslimiet van 60 kilometer per uur (km/h). Op de provinciale wegen blijft de limiet van 80 km/h gehandhaafd. Om de lagere snelheid af te dwingen en zo de verkeersveiligheid te vergroten, wordt een aantal maatregelen genomen. Daarnaast worden binnen de bebouwde kom van Diepenveen en Schalkhaar de komende tien jaar maatregelen genomen om de veiligheid te verbeteren. Deventer sluit hiermee aan bij het landelijk beleid en bij de plannen van de omliggende gemeenten.

De wegen in het buitengebied zijn relatief onveilig. Gezien het beperkte aantal auto?s dat van deze wegen gebruik maakt, gebeuren er relatief veel ongevallen met vaak ernstige afloop. De gemeente heeft daarom in de Nota Hoofdwegenstructuur vastgelegd dat voor alle wegen buiten de bebouwde kom een snelheidslimiet van 60 km/h moet gelden. Met het recente besluit heeft het college de fasering van het instellen van 60 km/h-wegen en -gebieden vastgesteld, inclusief een pakket met maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het instellen van de 60km/h-wegen in het buitengebied gebeurt de komende drie jaar. Tijdelijke uitzondering op de maatregel is de Spanjaardsdijk, die pas na 2004 wordt aangewezen als 60 km/h weg.

Grensoverschrijdend

Omdat de verkeersonveiligheid niet ophoudt bij de gemeentegrens, doet de gemeente mee aan het Voorbeeldgebied Duurzaam Veilig Salland. In dit project stemmen de Provincie Overijssel en de gemeenten Deventer, Olst-Wijhe, Raalte, Bathmen en Rijssen?Holten hun plannen voor het buitengebied op elkaar af en maken een nadere uitwerking van het maatregelenpakket. Voor Deventer valt het buitengebied ten oosten van de toekomstige N348 binnen het voorbeeldgebied. De afstemming krijgt nog dit jaar met een aantal bijeenkomsten vorm. De maatregelen uit het Deventer plan vormen input voor de afstemming met andere gemeenten en de provincie, evenals de inbreng van belangengroepen die voor de afstemmingsbijeenkomsten worden uitgenodigd.

60 kilometer-gebieden

Binnen de 60 km/h-gebieden wordt onderscheid gemaakt in twee wegtypen: het ene type is uitsluitend bedoeld om de langs liggende woningen, bedrijven en percelen toegankelijk te maken. Op deze wegen zijn alle kruispunten gelijkwaardig, er zijn doorgaans geen fietsvoorzieningen en er wordt alleen in gevaarlijke bochten markering toegepast. Daarnaast is er een aantal wegen dat ook de dorpen binnen de buitengebieden toegankelijk moet maken: de Spanjaardsdijk, de Wechelerweg, de Boxbergerweg, de Oerdijk-Ten Havesweg en de Bathmenseweg. Op deze wegen zijn fietsvoorzieningen aanwezig, er komt kantmarkering (strepen aan de zijkanten van de weg in plaats van in het midden) en de voorrang op de kruispunten wordt geregeld. Op de gevaarlijke kruispunten en de brede, rechte wegen waar vaak te hard wordt gereden, worden plateaus aangebracht. Aan de randen van de gebieden met 60 km/h-wegen komen poorten met borden zodat 60 km/h-zones ontstaan. Door de lange looptijd van het plan kunnen de maatregelen gemakkelijk meeliften met het onderhoud van de wegen.

In het plan voor het buitengebied zijn ook de doorgaande wegen in Diepenveen en Schalkhaar meegenomen. Op de route Oranjelaan-Dorpsstraat-Olsterweg is geld gereserveerd voor

fietsstroken (2002), enkele snelheidsremmende maatregelen op de route (2005?2007) en het instellen van een 30 km/h-gebied in het centrum van Diepenveen
(2008?2010). In Schalkhaar wordt nog dit jaar een plateau gerealiseerd op het kruispunt Koningin Wilhelminalaan-Oosterwechelsweg. Verder is het plan in de periode 2005?2007 de 30 km/h-zone op de Oerdijk uit te breiden tot het gebied vanaf de rotonde tot aan de komgrens, inclusief de bijbehorende maatregelen. De fasering van en de maatregelen bij het instellen van de 30 km/h-zones is nog wel afhankelijk van de mogelijke gevolgen voor de (voorgenomen) geluidssanering van woningen. De nadere invulling van deze maatregelen wordt daarom nog onderzocht.

Overleg

Over het afstemmen en uitwerken van de plannen van de provincie en de gemeenten in het voorbeeldgebied wordt dit najaar een bijeenkomst gehouden. Vanuit Deventer krijgen daarvoor een aantal belangengroepen en vertegenwoordigers van de plaatselijke belangengroeperingen uit de kernen binnen het voorbeeldgebied een uitnodiging. Daarnaast wordt een aantal informatieavonden gehouden waarin de plannen nader worden toegelicht en waarbij de aanwezigen suggesties kunnen doen voor de exacte invulling van de pakketten met maatregelen. De tijdstippen van deze bijeenkomsten worden nader bekendgemaakt. Ten slotte volgt voorafgaand aan de uitvoering van de projecten nog afzonderlijk overleg met omwonenden en andere belanghebbenden en geldt de gebruikelijke inspraakprocedure voor de verkeersbesluiten bij het instellen van de 60 km/h-gebieden.