ANBO

Utrecht, 30-10-2001
Geldopname bij banken voor ouderen en slechtzienden problematisch. Meldlijn voor klachten op 13, 14 en 15 november Veel ouderen en slechtzienden ondervinden hinder bij hun gang naar de bank. Er blijven steeds minder bemande balies over en er komen steeds meer pinautomaten. Bovendien hanteren veel banken zeer hoge minimumbedragen voor kasopname of verwijzen automatisch naar de pinautomaat. De ouderenbonden ANBO, PCOB, Unie KBO, de FNV en de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang maken zich zorgen over deze ontwikkeling en voerden hierover gesprekken met ABN AMRO, Fortis, ING, SNS en de Rabobank.

Overleg
De regels die banken nu hanteren bij geldopname aan de balie variëren nogal per bank en regelmatig zelfs per filiaal. Zo is er soms een mogelijkheid om een permanente ontheffing voor het pinnen aan te vragen in de vorm van een baliepas, worden mensen geholpen bij de bediening van de geldautomaat en is het in een aantal gevallen mogelijk om geld thuis te laten bezorgen. Opvallend is echter dat het landelijke beleid van het hoofdkantoor niet altijd door alle filialen op één en dezelfde wijze wordt uitgevoerd. Ook ontbreekt het vaak aan goede voorlichting. Uit de gesprekken tussen de ouderenbonden en de banken blijkt voorts dat er in de toekomst uit efficiencyoverwegingen nog honderden loketten zullen dichtgaan. De bezochte banken zijn allen bereid om mee te denken over een bevredigende oplossing voor het probleem van de niet-pinnende ouderen en gehandicapten. Inmiddels zijn er ook in de Tweede Kamer vragen gesteld over deze problematiek. Minister Zalm zal contact opnemen met de Nederlandse Vereniging van Banken en gaat de Kamer nog nader informeren over de 'maatschappelijke aspecten van het betalingsverkeer'.

Meldlijn banken
Op 13, 14 en 15 november organiseert de ANBO met de andere ouderenbonden, de FNV en de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang een landelijke meldingsactie over de persoonlijke kasopname van contant geld, de sluiting van loketten en de toegankelijkheid en veiligheid van pinautomaten.

Het telefoonnummer van de meldlijn banken op 13, 14 en 15 november is (030)233 00 66, en is bereikbaar tussen 10.00 uur en 17.00 uur.

De resultaten van deze actie worden gebruikt voor de inventarisatie van de meest voorkomende problemen en voor het maken van een overzicht van de handelwijze van de diverse banken en hun respectievelijke filialen. Na de meldingsactie nemen de initiatiefnemers opnieuw contact op met de banken en de politiek.

Klachten
De afgelopen maanden is er bij de ouderenbonden een constante stroom van klachten binnengekomen over bankfilialen die loketten sluiten of hun persoonlijke geldopnameservice verder inkrimpen. Uit de klachten kan worden opgemaakt dat de banken hun filialen beter moeten aansturen en de klanten beter moeten voorlichten over hun beleid. Voor veel ouderen en gehandicapten vormt het pinnen een grote of zelfs onneembare hindernis. Met name ouderen voelen zich onveilig bij het pinnen en zijn bang voor beroving. Bovendien storen veel mensen zich gewoonweg aan het verloren gaan van de persoonlijke service aan het loket.