Utrecht, 30-10-2001
Geldopname bij banken voor ouderen en slechtzienden problematisch.
Meldlijn voor klachten op 13, 14 en 15 november
Veel ouderen en slechtzienden ondervinden hinder bij hun gang naar de
bank. Er blijven steeds minder bemande balies over en er komen steeds
meer pinautomaten. Bovendien hanteren veel banken zeer hoge
minimumbedragen voor kasopname of verwijzen automatisch naar de
pinautomaat. De ouderenbonden ANBO, PCOB, Unie KBO, de FNV en de
Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang maken zich zorgen over deze
ontwikkeling en voerden hierover gesprekken met ABN AMRO, Fortis, ING,
SNS en de Rabobank.
Overleg
De regels die banken nu hanteren bij geldopname aan de balie variëren
nogal per bank en regelmatig zelfs per filiaal. Zo is er soms een
mogelijkheid om een permanente ontheffing voor het pinnen aan te
vragen in de vorm van een baliepas, worden mensen geholpen bij de
bediening van de geldautomaat en is het in een aantal gevallen
mogelijk om geld thuis te laten bezorgen. Opvallend is echter dat het
landelijke beleid van het hoofdkantoor niet altijd door alle filialen
op één en dezelfde wijze wordt uitgevoerd. Ook ontbreekt het vaak aan
goede voorlichting. Uit de gesprekken tussen de ouderenbonden en de
banken blijkt voorts dat er in de toekomst uit efficiencyoverwegingen
nog honderden loketten zullen dichtgaan. De bezochte banken zijn allen
bereid om mee te denken over een bevredigende oplossing voor het
probleem van de niet-pinnende ouderen en gehandicapten. Inmiddels zijn
er ook in de Tweede Kamer vragen gesteld over deze problematiek.
Minister Zalm zal contact opnemen met de Nederlandse Vereniging van
Banken en gaat de Kamer nog nader informeren over de 'maatschappelijke
aspecten van het betalingsverkeer'.
Meldlijn banken
Op 13, 14 en 15 november organiseert de ANBO met de andere
ouderenbonden, de FNV en de Federatie Slechtzienden- en Blindenbelang
een landelijke meldingsactie over de persoonlijke kasopname van
contant geld, de sluiting van loketten en de toegankelijkheid en
veiligheid van pinautomaten.
Het telefoonnummer van de meldlijn banken op 13, 14 en 15 november is
(030)233 00 66, en is bereikbaar tussen 10.00 uur en 17.00 uur.
De resultaten van deze actie worden gebruikt voor de inventarisatie
van de meest voorkomende problemen en voor het maken van een overzicht
van de handelwijze van de diverse banken en hun respectievelijke
filialen. Na de meldingsactie nemen de initiatiefnemers opnieuw
contact op met de banken en de politiek.
Klachten
De afgelopen maanden is er bij de ouderenbonden een constante stroom
van klachten binnengekomen over bankfilialen die loketten sluiten of
hun persoonlijke geldopnameservice verder inkrimpen. Uit de klachten
kan worden opgemaakt dat de banken hun filialen beter moeten aansturen
en de klanten beter moeten voorlichten over hun beleid.
Voor veel ouderen en gehandicapten vormt het pinnen een grote of zelfs
onneembare hindernis. Met name ouderen voelen zich onveilig bij het
pinnen en zijn bang voor beroving. Bovendien storen veel mensen zich
gewoonweg aan het verloren gaan van de persoonlijke service aan het
loket.