Communicatietechnologie als Business driver
FME-CWM organiseert in samenwerking met de stichting Telecom- &
Internetgebruikers Nederland (sTN) een aantal
voorlichtingsbijeenkomsten over hoe telecom (vaste telefonie, mobiele
telefonie en Internet) in een bedrijf kunnen worden ingezet. Aan de
hand van een gefingeerd bedrijf benaderen diverse specialisten vanuit
verschillende invalshoeken deze casus. Zo komen onder meer aan de orde
hoe medewerkers mobieler kunt werken met behulp van mobiele telefonie,
hoe je geïnvesteerd kan worden in in relatief simpele
telecomvoorzieningen en hoe deze voorzieningen vervolgens het
bedrijfsrendement kunnen vergroten. Samen met u wordt de vertaalslag
van deze praktijkcasus naar uw eigen bedrijf vertaald. De
voorlichtingsbijeenkomsten vinden plaats op 30 oktober in Zwolle, 5
november in Zoetermeer en op 6 november 2001 in Eindhoven.
Case ten behoeve van de voorlichtingsbijeenkomsten FME-CWM
Dossier Brinckers B.V.
Dit gefingeerde metaalbedrijf fungeert als rode draad gedurende de
presentaties. Naast een beschrijving van de onderneming treft u een
korte beschrijving aan van de vragen die binnen het bedrijf spelen
rondom de ICT/Telecom infrastructuur. Vanuit verschillende
invalshoeken zullen diverse specialisten deze casus benaderen. Zo
komen onder meer aan de orde hoe je de medewerkers mobieler kunt laten
werken met behulp van mobiele telefonie, maar ook hoe je kunt
investeren in relatief simpele telecomvoorzieningen en hoe vervolgens
deze voorzieningen het bedrijfsrendement kunnen vergroten. Samen met u
maken we dan de vertaalslag van deze praktijkcasus naar uw eigen
bedrijf.
Brinckers B.V. is een producent van machines en matrijzen. Het is een
familiebedrijf wat al drie generaties oud is. Eind dertiger jaren nam
grootvader Bart Brinckers op 25-jarige leeftijd de familiesmederij in
Kaasmakersbroek over. Grootvader Brinckers maakte van de smederij een
productiebedrijf waar kruiwagenwielen en fietsspatborden werden
gemaakt. In de loop van de jaren werden 25 medewerkers aangenomen. In
de jaren 60 werd de dagelijkse leiding van het bedrijf overgenomen
door de jongste zoon Albert van Bart Brinckers. Vanaf die periode ging
het bedrijf zich veel meer specialiseren en in plaats van de productie
van kruisgewelven zelf, werd overgegaan tot het maken van matrijzen en
machines die de wielen voor kruiwagens produceren. Van de
oorspronkelijke smederij is niet veel meer te herkennen. Feitelijk is
Brinckers nu primair een gespecialiseerd productie- en
handelsonderneming, waarbij reparatie en onderhoud uitsluitend nog als
service worden verleend. Het aantal medewerkers is gegroeid naar 135.
Werkterrein
Voor grote ondernemingen worden speciale machines gebouwd en daarnaast
is een vorm van standaard productie. De matrijzen worden altijd op
maat gebouwd. Brinckers B.V. heeft klanten voornamelijk binnen de
metaal- en kunststofverwerkende industrie. Er wordt zowel binnen
Nederland als daarbuiten zaken gedaan.
Organisatie
De hoofdvestiging is nu gevestigd in Utrecht, heeft 120 medewerkers in
dienst en zal de komende jaren doorgroeien naar circa 130 medewerkers.
Daarnaast is er een handelskantoor in Polen met 15 medewerkers. Binnen
het bedrijf werken onder meer 6 accountmanagers en 12 servicemonteurs.
Deze medewerkers zijn veel onderweg, werken bij klanten, werken thuis
en af en toe op kantoor. Daarnaast is er een grote productieafdeling,
een tekenafdeling en zijn er een paar medewerkers in dienst die
zorgdragen voor ondersteuning op het gebied van administratie,
secretariaat en HRM.
ICT-Middelen
Brinkers B.V. beschikt over een eenvoudige telefooncentrale en een
eenvoudig PC-netwerk op kantoor. Een aantal accountmanagers en
servicemonteurs hebben reeds een laptop en de meeste van hen hebben
reeds een mobiele telefoon.
Probleemstelling
Binnen het huidige pand is geen ruimte meer om uit te breiden. De
directeur Albert Brinckers is bezig met plannen om te verhuizen naar
een nieuw pand in Soest. Bij het opstellen van de plannen komt de
directeur allerlei problemen tegen.
Servicemonteurs willen steeds flexibeler werken: vanuit huis, vanuit
wisselwerkplekken op kantoor en bij de klant. Afhankelijk van het
verkeer willen ze hun tijd indelen. Zij moeten regelmatig veel
datagegevens over kunnen halen om hun werk ter plaatse goed uit te
kunnen voeren. Momenteel hebben ze absoluut niet de geschikte
voorzieningen om dit te kunnen doen.
Een groot aantal medewerkers heeft een grote behoefte aan het steeds
meer gemeenschappelijk gebruiken van informatie. Kennismanagement is
een veel gehoorde kreet. Ook wordt gesproken over een intranet waar
allerlei informatie te vinden moet zijn betreffende de organisatie,
machines, klanten en gebruikte technologieën.
Daarnaast beginnen klanten ook steeds meer behoefte te krijgen aan het
delen van informatie betreffende de machines die door de organisatie
worden geleverd (servicecontracten, nieuwe ontwikkelingen, etc).
De accountmanagers hebben sterke behoefte aan het delen van
klanteninformatie zodat klanteninformatie eenduidig beschikbaar is te
allen tijde en op iedere plaats.
De directeur wil graag een modern ingerichte infrastructuur
implementeren om zo een toekomstgerichte uitstraling naar buiten te
krijgen.
Als hij zich gaat oriënteren op het gebied van ICT komt hij allerlei
zaken tegen als: kennismanagement, intranet, Windows2000, ISDN, DSL,
huurlijnen, PABX, ASP, internet, firewalls, VoIP.
Graag zou de directeur een beleid hebben betreffende de inzet van deze ICT/Telecommiddelen zodat hij de juiste keuze kan maken.
Vanuit verschillende invalshoeken worden de te maken keuzes belicht
door verschillende sprekers zodat u, als gebruiker en eindbeslisser de
juiste keuzes kunt maken.
Programma
Communicatietechnologie als Business driver
15.30 uur Ontvangst met koffie en thee
16.00 uur Innovatie in het werk
Zoals gezegd is de locatie van de werkplek niet langer vast, relaties
met klanten wijzigen, doorlooptijden nemen af, files nemen toe, nieuwe
partnerships en vele technische ontwikkelingen. Allemaal factoren die
van invloed kunnen zijn op de Telecom/ICT omgeving. Het motto is
overal en altijd bereikbaar zijn, maar hoe organiseert u dat in uw
bedrijf, wat zijn de mogelijkheden, wat levert het op en hoe kunt u
het beste kosten
besparen?
16.45 uur Mobiel maakt mobiel
De mobiele telefoon heeft een enorme verandering teweeggebracht in het
afgelopen decennium; heeft mobiel internet alles in zich om weer zon
revolutie te veroorzaken in onze manier van communiceren, werken,
zakendoen en leven, of is het alleen maar schone schijn. Zijn de
miljoenen investeringen voor niets geweest of gaat het bedrijfsleven
werkelijk profiteren van deze ontwikkeling? De hamvraag is dus: wat
betekent mobiel internet voor uw business, en hoe kunt u dit het beste
voor uw bedrijf inzetten....?
17.30 uur Broodmaaltijd
18.30 uur Werken op afstand
Dat telewerken meer en meer aan het toenemen is hoeft geen betoog.
Nederland telt op dit moment meer dan 350 duizend telewerkers. Zowel
werkgevers als werknemers zien steeds meer de voordelen van telewerken
in. Voor telewerken is het wel een vereiste om de juist informatie- en
communicatietechnologie te gebruiken. Het managementvraagstuk daarbij
is: hoe pakt u een telewerkproject integraal aan en hoe schaft u de
juiste technologische voorzieningen aan?
19.15 uur Bouw aan een toekomst-vaste ICT/Telecom architectuur voor uw
bedrijf
Alles wat nu de revue heeft gepasseerd geeft aan dat er veel mogelijk
is, maar dat er wel de juiste keuzes gemaakt moeten worden. Wanneer u
termen als LAN, WAN, netwerkinfrastructuur, Internet Protocol,
videoconferentie, mobiele en vaste telefonie, ISDN, ADSL, UMTS en ASP
hoort kan de moed u al in de schoenen zakken. Maar dit zijn wel
allemaal mogelijke onderdelen van uw ICT/Telecom-architectuur. Hoe
past uw bedrijfsstrategie bij het bouwen aan deze architectuur?
20.00 uur Aperitief
21.00 uur Einde bijeenkomst
Kosten
Voor leden van de FME-CWM bedraagt de deelname aan de bijeenkomst
41,65. (euro 18,89), voor niet-leden zijn de kosten 119,- (euro 54,-),
per persoon. Genoemde bedragen zijn inclusief BTW en inclusief
broodmaaltijd, borrel en uitgewerkte presentaties. Naast de
bijeenkomst is er een mini-expo van telecombedrijven waar u de
gelegenheid krijgt om informatie te verzamelen en vragen te stellen.
Locaties en data
De bijeenkomsten worden gehouden op
30 oktober te Zwolle
5 november te Zoetermeer
6 november te Eindhoven
Tijdstip
De bijeenkomsten starten om 15.30 uur en zullen om ca. 20.00 uur
worden afgesloten met een aperitief.
Verhindering
Bij verhindering kan de plaats van de deelne(e)m(st)er worden
ingenomen door een vervanger van hetzelfde bedrijf. Na aanmelding is
annulering niet mogelijk.
Wijziging
De Vereniging FME-CWM behoudt zich het recht voor het programma aan te
passen of te wijzigen indien de omstandigheden dit vereisen.
Aanmelden voor de bijeenkomsten kan via de e-mail e.deboer@stn.nl . Na aanmelding ontvangt u een bevestiging en een routebeschrijving