Renault: Omzetstijging van 6,8 % over de eerste 9 maanden van 2001
(30 oktober 2001)
Sinds het begin van het jaar is de geconsolideerde omzet van Renault,
die 27.059 miljoen euro bedraagt, gestegen met 6,8 % bij gelijke
structuur en methodes. In de loop van het derde trimester werd een
omzet van 8.227 miljoen euro geboekt ofwel een stijging van 9,7 % bij
gelijke structuur en methodes, waarvan 9,6 % door de automobielsector,
12,6 % door de financiële tak en 7,5 % door de andere activiteiten.
De stijging van de omzet van de automobielsector in het derde semester weerspiegelt een verbetering van de verkoop van Renault in West-Europa, waar Renault haar positie van best verkochte merk op de particuliere- en bedrijfsautomarkt weer heeft versterkt. Op een met 1,3% groeiende markt bereikte het marktaandeel van Renault (particuliere- en bedrijfsautomarkt) 10,7 % tegenover 10,5 % in het derde semester van het afgelopen jaar. De verkoop van dieselmotoren blijft overigens stijgen. De lancering van de nieuwe Clio en de productieverhoging van de Laguna hebben bijgedragen aan de stijging van de verkoop. Sinds mei is de Laguna de derde best verkochte auto in zijn segment in Europa, zoals Renault zich ten doel had gesteld. De nieuwe Clio heeft een mooie start gemaakt, met een marktaandeel van meer dan 3 % in september. De Mégane-familie echter, die sinds het begin van het jaar 31,8 % vertegenwoordigt van de verkoop van Renault (tegenover 35,2 % vorig jaar), is verder teruggezakt vanwege het einde van de levensduur van de auto en de grotere concurrentie in dit segment. Deze achteruitgang heeft zijn stempel gedrukt op de omzet.
De snelle herstart van Renault Samsung Motors heeft ook bijgedragen aan de groei van de omzet. Daarentegen, rekening houdende met de problemen waarmee men werd geconfronteerd op de lokale markten, registreerde Renault een gevoelige daling van de omzet in Turkije en Argentinië, twee landen waar Renault marktleider is.
In zijn geheel, ondanks de bijdrage aan de stijging van de omzet door
de overige activiteiten van de automobielsector (activiteiten
dealerorganisatie, occasions...), is de omzet van het derde trimester
minder gestegen dan verwacht. In deze context zou de operationele
marge van het tweede semester lager kunnen uitvallen dan die van het
eerste semester.
De bijdrage van Nissan aan het resultaat van Renault blijft groot en
wordt momenteel geschat op 220 miljoen euro (2) in het tweede
semester, een positief element dat afgezwakt wordt door de
ontwikkeling van het resultaat van de andere gelijkgestelde
ondernemingen.
Globaal gezien verwacht Renault dat het netto resultaat over het hele
jaar even hoog zal zijn als dat van het afgelopen boekjaar. Als
reactie op deze ontwikkelingen zal het kostenbesparingsplan worden
geïntensiveerd en zullen investeringen zonder prioriteit aanzienlijk
worden beperkt. Renault zal de productie aan de vraag aanpassen om te
grote voorraden te voorkomen. Bovendien zal ook de ontwikkeling van de
schuldenlast verder worden beheerst. Daarvoor worden de
productieritmes aangepast en in Spanje en Frankrijk zijn opschortingen
in de productie aangekondigd in de periode van nu tot het einde van
het jaar. In Argentinië werd onlangs besloten tot het doorvoeren van
een uitgebreid reorganisatieplan om het hoofd te kunnen bieden aan de
structurele moeilijkheden waar dit land mee te kampen heeft. Al deze
maatregelen zijn gericht op de verbetering van het
concurrentievermogen van Renault zodat het merk klaargestoomd wordt om
volop te profiteren van de lanceringen van twee nieuwe modellen in de
komende twaalf maanden en van de ontwikkelingen van de Alliantie met
Nissan.
Renault bevestigt dat er momenteel verregaande gesprekken worden
gevoerd met Nissan over de versterking van de structuren van de
Alliantie, conform de intentie van het akkoord dat in maart 1999 werd
ondertekend.