NORVELL JEFFERSON PR BV

verandering slaagt beter bij informatie en invloed medewerkers

Verandering slaagt beter bij informatie én invloed medewerkers.

Ingrijpende veranderingen in organisaties lukken beter wanneer de medewerkers niet alleen goed worden geïnformeerd, maar ook zelf invulling kunnen geven aan de nieuwe situatie. Dat is de conclusie van een onderzoek dat de Norvell Jefferson Communicatie Groep liet uitvoeren bij organisaties die belangrijke veranderingsoperaties als fusies, overnames en reorganisaties achter de rug hebben.

Dat de betrokken medewerkers stelselmatig over de veranderingen moeten worden geïnformeerd, is zo langzamerhand geaccepteerd beleid. Het onderzoek toont echter aan dat informatie alleen niet voldoende is om draagvlak voor de verandering te verkrijgen. Medewerkers zijn eerder bereid de beslissing tot verandering uit te voeren, indien zij zelf een tastbare bijdrage kunnen leveren aan de inrichting van de toekomstige organisatie. Daarmee helpen zij mee hun eigen nieuwe perspectief te creëren. Of, zoals één van de geïnterviewden het uitdrukte: mensen willen best veranderen, maar niet veranderd worden.

Uit het onderzoek, in het kader van een afstudeeropdracht, blijkt verder dat het middelmanagement een sleutelrol vervult in de vertaling van de veranderingsargumentatie naar de medewerkers. Evenals andersom, bij de transformatie van de personeelsparticipatie naar het ontwerp van de nieuwe organisatie. Tijdelijke ondersteuning voor directie en middelmanagement op het vlak van bedrijfsorganisatie en communicatie wordt door iedereen als noodzakelijk beschouwd, maar de ondervraagden zien de externe adviseurs tijdens de verandering liefst zoveel mogelijk op de achtergrond acteren. De slaagkansen voor de operatie nemen toe, naarmate er tijdens de verandering meer plaats is voor emoties en het handhaven van bestaande bedrijfsculturen.

De Norvell Jefferson Communicatie Groep in Maarssen adviseert en helpt organisaties bij de interne en externe communicatie rond veranderingen. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten hanteert Norvell Jefferson nu een werkmodel dat zowel voorziet in het onwrikbaar communiceren van de urgentie van een veranderingsbesluit, als in het sturen van de informatie rond het daarop volgende proces.


-- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


-
Noot voor de pers (