NORVELL JEFFERSON PR BV
verandering slaagt beter bij informatie en invloed medewerkers
Verandering slaagt beter bij informatie én invloed medewerkers.
Ingrijpende veranderingen in organisaties lukken beter wanneer de medewerkers niet alleen goed worden geïnformeerd, maar ook zelf invulling kunnen geven aan de nieuwe situatie. Dat is de conclusie van een onderzoek dat de Norvell Jefferson Communicatie Groep liet uitvoeren bij organisaties die belangrijke veranderingsoperaties als fusies, overnames en reorganisaties achter de rug hebben.
Dat de betrokken medewerkers stelselmatig over de veranderingen moeten
worden geïnformeerd, is zo langzamerhand geaccepteerd beleid. Het
onderzoek toont echter aan dat informatie alleen niet voldoende is om
draagvlak voor de verandering te verkrijgen. Medewerkers zijn eerder
bereid de beslissing tot verandering uit te voeren, indien zij zelf
een tastbare bijdrage kunnen leveren aan de inrichting van de
toekomstige organisatie. Daarmee helpen zij mee hun eigen nieuwe
perspectief te creëren. Of, zoals één van de geïnterviewden het
uitdrukte: mensen willen best veranderen, maar niet veranderd
worden.
Uit het onderzoek, in het kader van een afstudeeropdracht, blijkt
verder dat het middelmanagement een sleutelrol vervult in de vertaling
van de veranderingsargumentatie naar de medewerkers. Evenals andersom,
bij de transformatie van de personeelsparticipatie naar het ontwerp
van de nieuwe organisatie. Tijdelijke ondersteuning voor directie en
middelmanagement op het vlak van bedrijfsorganisatie en communicatie
wordt door iedereen als noodzakelijk beschouwd, maar de ondervraagden
zien de externe adviseurs tijdens de verandering liefst zoveel
mogelijk op de achtergrond acteren. De slaagkansen voor de operatie
nemen toe, naarmate er tijdens de verandering meer plaats is voor
emoties en het handhaven van bestaande bedrijfsculturen.
De Norvell Jefferson Communicatie Groep in Maarssen adviseert en helpt
organisaties bij de interne en externe communicatie rond
veranderingen. Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten hanteert
Norvell Jefferson nu een werkmodel dat zowel voorziet in het
onwrikbaar communiceren van de urgentie van een veranderingsbesluit,
als in het sturen van de informatie rond het daarop volgende
proces.
-- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
-
Noot voor de pers (