Ingezonden persbericht

Persbericht

29 oktober 2001

NEDERLANDSE TV-PROGRAMMA'S ZIJN WEINIG SPRAAKMAKEND

Individualisering verdringt sociaal aspect van televisie kijken

De Nederlandse televisie wordt niet als schokkend ervaren. Ruim tweederde van de Nederlandse tv-kijkers zegt zelden of nooit van zijn stuk gebracht te zijn door een tv-programma. Actualiteitenprogramma's die verslag doen van nieuws over oorlogen, aanslagen of rampen in Nederland, zoals in Enschede en Volendam, maken de meeste indruk bij Nederlanders. Dit blijkt uit het onderzoek "TV-beleving in Nederland", dat marktonderzoekbureau NFO Trendbox afgelopen zomer heeft uitgevoerd in opdracht van uitgeverij Reader's Digest.

Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader's Digest: "Het lijkt alsof er weinig nieuwe tv-formules zijn waar de Nederlandse tv-kijker nog van opkijkt. Pogingen van tv-makers om de laatste taboes te doorbreken blijken minder indruk te maken dan de harde werkelijkheid van het wereldnieuws." Wat opvalt is dat het sociale aspect van tv-kijken ten opzichte van 5 tot 10 jaar geleden is afgenomen. Bijna de helft van de Nederlanders is van mening dat tv-kijken geen sociale of gezellige aangelegenheid (meer) is. Als voornaamste reden noemen zij hiervoor dat er vroeger interessantere programma's waren (31%) en men nu tijdens het tv-kijken ook meer bezig is met andere activiteiten (19%). De individualisering (ieder kijkt op zijn eigen tv) noemt men als derde reden (19%) voor de vermindering van het sociale aspect.

TV-kijken voor ontspanning en uit verveling
Gemiddeld kijken Nederlanders 6 dagen per week en tweeënhalf uur per dag naar de tv. Tegenwoordig beschikt de gemiddelde huishouding over meerdere televisietoestellen. Grotere gezinnen beschikken gemiddeld zelfs over 2,4 toestellen. Regionaal gezien verschilt dit overigens opvallend. Inwoners van de drie grote steden en noordelijke provincies hebben gemiddeld 1,6 tv's in huis. Meer dan de helft van de Nederlanders houdt zich tijdens het tv-kijken met andere zaken bezig. Lezen en huishoudelijk werk horen tot de meest genoemde bezigheden tijdens het tv-kijken, maar ook het bereiden en nuttigen van de maaltijd en internetten wordt genoemd. Meer dan de helft van de Nederlanders kijkt naar de tv om zich te ontspannen en één op de tien Nederlanders simpelweg uit verveling (voornamelijk jongeren). Hoewel vaak gedacht wordt dat jongeren de meeste tijd voor de televisie doorbrengen, is het opvallend dat met name ouderen frequent en langdurig tv-kijken.

Kwaliteit van het tv-aanbod en zenders
Meer dan de helft van de Nederlandse tv-kijkers is tevreden over de kwaliteit van de huidige tv-programma's. Daarentegen vindt bijna een kwart dat de tv-programma's kwalitatief niet goed of interessant genoeg zijn; de programma's zijn te oppervlakkig geworden. Bovendien stoort men zich aan het aantal herhalingen van tv-programma's. Jongeren blijken meer tevreden over de geboden kwaliteit dan 65-plussers. 58 % van de Nederlanders noemt RTL4 als een van de favoriete tv-zenders, gevolgd door de publieke omroepen Nederland 1 (54%), Nederland 2 (54%) en Nederland 3 (46%), waarop wekelijks wordt afgestemd. Bij één op de tien Nederlanders is de regionale zender favoriet. Nederlanders zijn eventueel bereid te betalen voor de publieke omroepen en de commerciële omroepen RTL4, SBS6 en Yorin om ontvangst te verzekeren. Speelfilms zijn het populairst bij de Nederlandse tv-kijker (54%) gevolgd door nieuws- en actualiteitenprogramma's (46%). Daarnaast kijkt men graag naar het journaal, sportprogramma's en naar documentaires/natuurprogramma's. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (82%) vindt dat er te veel reclameblokken op tv te zien zijn. Bij aanvang van het reclameblok blijft één op de zeven Nederlanders meestal wel kijken. Eén op de vijf kijkt soms naar de reclameboodschappen, maar zapt soms ook weg. Van alle commercials die men ziet, vindt men gemiddeld één op de drie commercials leuk of interessant.

Spraakmakende tv
Van de Nederlandse consumenten vindt 40% dat tv-programma's geen gespreksonderwerpen opleveren. Een bijna gelijke groep praat af en toe over de programma's van de dag ervoor. Jongeren tot 35 jaar en vrouwen discussiëren het meest over tv-programma's. Nieuws- en actualiteitenprogramma's (44%), het journaal (20%), speelfilms (20%) en sportprogramma's (17%) zijn onderwerpen om over na te praten. Opvallend is dat er relatief weinig wordt gesproken over 'real life' soaps, zoals Big Brother. Tweederde van de Nederlanders raakt zelden of nooit geshockeerd van tv-programma's. Ouderen en vrouwen zijn vaker van hun stuk gebracht dan jongeren, mannen en inwoners van grote steden. Ondanks dat men niet snel geshockeerd is, vindt ruim tweederde van de ondervraagden wel dat er tegenwoordig te veel programma's zijn waarbij mensen hun hele hebben en houden op tafel leggen. Het zijn vooral vrouwen van 35-50 jaar die het in grote mate met deze stelling eens zijn. Opvallend is dat ouderen het minder met deze stelling eens zijn dan jongeren.

Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift. In Nederland is het tijdschrift bekend als 'Reader's Digest, Het Beste voor Nederland'. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48 edities in 19 talen en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties, video's, special interest bladen en multimediaproducten. Informatie over Reader's Digest is te vinden op internetsite: http://www.readersdigest.nl of http://www.rdnl.nl

###