29 oktober 2001
Centrumplan
Op dinsdagavond 30 oktober werden tijdens een commissievergadering de
voorstellen omtrent het Centrumplan kritisch tegen het licht gehouden.
Wilde het college de voorstellen de burgerij en de raad door de strot
duwen, zoals werd opgemerkt? Hoe zat het met de financiële
onderbouwing? Waarom was de relatie met het bestuur van Dorpshuis De
Greep zo uit de hand gelopen? Waarom werd de verplaatsing van
Drukkerij Van Wijk bemoeilijkt? Het waren de kernpunten van een
vergadering die bijna vijf-en-een-half uur duurde. Door diverse
insprekers en raadsleden werd gememoreerd dat het college slecht had
gecommuniceerd met betrokken partijen. Het college heeft deze kritiek
direct omgezet in daden en woensdag met Van Wijk en De Greep contact
opgenomen. De raad gaf tevens aan het college mee dat voor beide
onderdelen uit de voorstellen (verplaatsing van de drukkerij en
integratie van een nieuw gemeentehuis met De Greep) een oplossing zal
moeten worden gevonden. Pas dan kan een besluit verwacht worden op 21
november, aldus meerdere partijen. Ook over het Programma van Eisen en
de parkeerproblemen is aan het college gevraagd om één en ander nog
eens te bekijken. Burgemeester en wethouders hebben dan ook besloten
om de voorstellen voor 21 november aan te passen. Een aantal zaken
zal, mede op verzoek van D66, gescheiden worden in de besluitvorming.
Zo zal pas later een besluit worden genomen over een eventuele
verplaatsing van drukkerij Van Wijk. Belangrijk punt was nog de datum
van 21 november. Werd de raad nu wel of niet voor het blok gezet door
het college en kon niet veel beter de besluitvorming door een nieuw
college ter hand genomen worden? Burgemeester A. Moens maakte heel
duidelijk dat de raad zelfs al om een veel eerdere besluitvorming had
gevraagd. Doordat b&w met een goed onderbouwd plan wilde komen werd
dit uitgesteld tot 21 november. Meer uitstel was niet wenselijk, omdat
het allemaal al zo lang duurt. In het hele proces rond het Centrumplan
zijn er veel inspraakrondes geweest waarbij burgers en betrokkenen hun
zienswijzen hebben ingebracht. De gemeente Oostzaan beseft dat door
een uitgebreide inspraak soms langzamer gewerkt wordt, maar dat dan
wel een zorgvuldiger plan gepresenteerd kan worden. Uiteindelijk krijg
je in de besluitvorming naar alle partijen meer duidelijkheid en
openheid, en dat is waar de gemeente Oostzaan naar streeft. Op 21
november zal de raad zich buigen over de nieuwe voorstellen van het
college.
Sinterklaasintocht
Oh, kom maar eens kijken op zaterdag 24 november, want dan arriveert
Sinterklaas aan de Dors bij basisschool De Kweekvijver. Natuurlijk
neemt de kindervriend uit Madrid zijn Pietermannen weer mee.
Sinterklaas heeft beloofd dat de Communicatie Piet binnenkort meer
informatie zal geven over deze feestelijke intocht!
Hoorzitting Bezwaarschriftencommissie Op donderdag 8 november a.s. vindt in De Lishof (Lisweg 253) een openbare hoorzitting plaats van de Commissie bezwaar- en beroepschriften Oostzaan. Om 19.45 uur begint de behandeling van het bezwaarschrift dat namens G. Hottentot, De Heul 13, is ingesteld tegen het gebod van burgemeester en wethouders om diens hond te muilkorven en kort aan te lijnen. Belanghebbenden en belangstellenden kunnen bij deze hoorzitting aanwezig zijn. Alleen zij die kunnen aantonen belanghebbende te zijn, kunnen desgewenst het woord voeren.
Inspraak- en informatieavond Welstandsnota De concept-Welstandsnota ligt t/m 19 november 2001 ter inzage op het gemeentehuis en bij de openbare bibliotheek (Zuideinde 101). U kunt aan de balie van het gemeentehuis om een kopie vragen à 1,00 ( 0,45) per bladzijde, of 15,00 ( 6,81) voor het gehele boekje. Op dinsdag 6 november 2001 is er om 19.30 uur een inspraak- en informatieavond in De Lishof (Lisweg 253). Dan kunnen vragen worden gesteld en mondelinge zienswijzen naar voren worden gebracht door inwoners en belanghebbenden. Schriftelijke op- en aanmerkingen kunnen tot 19 november onder vermelding van zienswijze concept-Welstandsnota worden gericht aan burgemeester en wethouders van Oostzaan, t.a.v. dhr. O. Overmars, postbus 15, 1510 AA Oostzaan.
Ingebruikname lokalen De Kweekvijver Op feestelijke wijze heeft wethouder A.W.A Dobma - de Vos drie lokalen geopend bij openbare basisschool De Kweekvijver. Na een lange ambtelijke voorbereidingstijd werden de lokalen begin oktober op hun plaats getakeld. Om een feestelijk tintje te geven aan de uitbreiding van de school hield de wethouder een toespraakje voor de leerlingen die in deze lokalen gehuisvest worden en hun ouders. Maar toen de mevrouw Dobma - de Vos de lokalen binnen wilde gaan, bleek de deur nog op slot. De sleutel lag in de sloot naast de school. Met behulp van een hengel en drie leerlingen wist de wethouder de sleutel uit het water te vissen en kon de deur geopend worden. Voordat ze naar binnenstapte onthulde ze nog de naam van de drie lokalen: 't Vijvertje. Deze lokalen zullen zo'n vijftien jaar blijven staan.
Agenda Raadsvergadering 5 november
Maandagavond 5 november vergadert om 19.30 uur de gemeenteraad van
Oostzaan in De Lishof (Lisweg 53). De agenda van deze openbare
vergadering luidt als volgt:
- Voorstel inzake een voorbereidingsbesluit voor de percelen
Jollenmakersweg 17 t/m 55 en 36 t/m 40
- Voorstel inzake een wijziging van de gemeenschappelijke regeling van
het recreatieschap Het Twiske
- Voorstel inzake Nota Jeugdbeleid Oostzaan Op Stapel
- Voorstel inzake invoering Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
- Vaststellen Privacyverordening Oostzaan
- Voorstel inzake najaarsnota 2001
- Initiatiefvoorstel fractie GroenLinks inzake vergroting recreatieve
waarde Oostzanerveld
Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 25 oktober
aanvragen om bouwvergunningen zijn ontvangen voor het uitbreiden van
een woning aan Kolkplantsoen 26, het plaatsen van een carport aan
Noordeinde 6, het plaatsen van een dakkapel aan Rietschoot 43, voor
het vernieuwen van de (ophaal) brug De Hoop aan het Noordeinde ter
hoogte van no. 122 en voor het uitbreiden van een kantine aan het
Hannie Schaftplein 1. Op 28 oktober kwam een aanvraag binnen voor het
plaatsen van een dakkapel aan Noordeinde 24. Aanvragen om
bouwvergunningen kwamen ook op 29 oktober binnen, voor het plaatsen
van een dakopbouw aan Burg. Swartstraat 2, voor het uitbreiden van een
woning aan Kerkstraat 101 en voor het uitbreiden van een
bedrijfsgebouw aan Achterdichting 304a. Op 25 oktober werd tevens een
aanvraag om sloopvergunning ontvangen voor het slopen van de bestaande
brug aan het Noordeinde ter hoogte van no. 122. De bovenvermelde
stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector
Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45
tot 12.00 uur.
Burgerlijke stand
Geboren:
Mats
zv: W. Bijdemast en A.L. Field
Getrouwd:
A.A. Hol en S. Beutick
---
22 oktober 2001
Agenda Raadsvergadering 5 november
Maandagavond 5 november vergadert om 19.30 uur de gemeenteraad van
Oostzaan in De Lishof (Lisweg 53). De agenda van deze openbare
vergadering luidt als volgt:
1. Opening.
2. Vaststelling van de notulen van de vergadering van 2 juli en 17
september 2001
3. Mededelingen en ingekomen stukken.
4. Voorstel inzake een voorbereidingsbesluit voor de percelen
Jollenmakersweg 17 t/m 55 en 36 t/m 40
5. Voorstel inzake een wijziging van de gemeenschappelijke regeling
van het recreatieschap Het Twiske 6. Voorstel inzake Nota Jeugdbeleid
Oostzaan Op Stapel
7. Voorstel inzake invoering Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
Vaststellen Privacyverordening Oostzaan
8. Voorstel inzake najaarsnota 2001
9. Initiatiefvoorstel fractie GroenLinks inzake vergroting recreatieve
waarde Oostzanerveld
10. Sluiting
Ontwerp "Bestemmingsplan Buitengebied-Noord, eerste partiële
herziening"
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken ingevolge artikel 23 van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend dat ingaande 31 oktober 2001
gedurende vier weken elke werkdag van 08.45 tot 12.00 uur (alsmede op
maandagen van 18.00 tot 21.00 uur na telefonische afspraak met de
Sector Grondgebiedzaken, bureau Ruimtelijke Ordening, telefoon
075-6847727) in het gemeentehuis ter inzage ligt het ontwerp
"Bestemmingsplan Buitengebied-Noord, eerste partiële herziening". Dit
ontwerpbestemmingsplan voorziet in een agrarische bestemming voor de
percelen gelegen tussen De Heul 33 en 35a, tussen De Haal 76 en 78,
tussen De Haal 78 en 78c en tussen De Haal 78c en 80. Gedurende
bovengenoemde termijn van vier weken kan een ieder zijn / haar
zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan schriftelijk kenbaar
maken bij de gemeenteraad van Oostzaan, Postbus 15, 1510 AA Oostzaan.
Vrijwilligers Compliment
De namen van de vrijwilligers die door de gemeente Oostzaan
in het zonnetje worden gezet zijn bekend en krijgen persoonlijk
bericht. De vijftig gelukkigen gaan op 15 december een busreisje maken
naar het grote vrijwilligersevenement Compliment in het Arnhemse
Gelredome. Supervrijwilliger mevrouw Reeling-Brouwer verrichtte de
loting. (foto!!!!)
Inspraak bouwvoornemen Kerkbuurt 23-25
Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek is ontvangen
om medewerking te verlenen aan een bouwplan voor kantoorruimten met
vijf bovenwoningen aan de Kerkbuurt 23-25, doorlopend naar de Jacob
Corneliszstraat. Het bouwplan is in strijd met het geldende
bestemmingsplan. Vrijstelling kan worden verleend met toepassing van
het bepaalde in artikel 19 lid 1 en artikel 19a van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening. Het voorontwerp van het bestemmingsplan Centrum
Oostzaan vormt de ruimtelijke onderbouwing voor het bouwplan. Voordat
de gemeenteraad besluit of medewerking aan de vrijstellingsprocedure
wordt verleend, wordt een inspraakprocedure gevolgd. Burgemeester en
wethouders hebben hiertoe op 23 oktober 2001 op basis van de
Inspraakverordening Oostzaan de "Inspraakprocedure bouwvoornemen
Kerkbuurt 23-25" vastgesteld. Deze inspraakprocedure ligt op het
gemeentehuis ter inzage. Het bouwplan ligt met ingang van 30 oktober
2001 gedurende vier weken op het gemeentehuis ter inzage. Ingezetenen
en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke- en rechtspersonen
kunnen gedurende de termijn van terinzagelegging hun zienswijze op het
bouwplan naar voren brengen. Dit kan schriftelijk (reacties te richten
aan burgemeester en wethouders van Oostzaan, postbus 15, 1510 AA) of
mondeling (daartoe kan in persoon of telefonisch contact worden
opgenomen met de medewerkers van de cluster Ruimtelijke Ordening op
het gemeentehuis).
Extra commissie B vergadering
Op 30 oktober vindt om 19.30 uur in De Lishof (Lisweg 253) een extra
commissie B vergadering plaats. In verband met de ontwikkeling van de
plannen omtrent het centrum van Oostzaan worden binnenkort door de
gemeenteraad een aantal belangrijke beslissingen genomen. De
voorstellen voor dit Centrumplan zijn bij het gemeentehuis in te zien.
Oostzaan versnippert
Ter herinnering. Als service voor de inwoners van Oostzaan, kunt u op
5 november 2001 uw takken en/of snoeiafval laten versnipperen. Als u
hiervan gebruik wilt maken, moet aan een aantal voorwaarden worden
voldaan. Deze staan op www.oostzaan.nl. U kunt zich aanmelden voor het
laten versnipperen door onderstaande bon in te vullen (vergeet niet uw
postcode op te schrijven) en op te sturen naar sector
Grondgebiedzaken, Kerkbuurt 14, 1511 BD Oostzaan. Deze dient uiterlijk
31 oktober 2001 in ons bezit te zijn. Aanmeldingen na deze datum
worden niet meer in behandeling genomen.
Weggooien is zonde, geeft goederen een tweede kans
In Oostzaan wordt veel afval afgevoerd dat kan worden hergebruikt.
Meubels of huishoudelijke artikelen verdienen een tweede kans. Tot
voor kort werden deze artikelen als grof vuil afgevoerd naar de
vuilverbrandingsinstallatie. De gemeente Oostzaan streeft ernaar om
het huisvuil zoveel mogelijk te scheiden in bruikbare delen. Meubels
of huishoudelijke artikelen kunnen vanaf heden worden aangeboden aan
Kringloopcentrum Waterland in Purmerend. U hoeft alleen maar te
bellen. Als het artikel nog in goede staat verkeert, zal de
ophaaldienst met u een afspraak maken om het bij u op te halen. Dit
kost u niets. Is het niet meer bruikbaar, dan kan dit grofvuil tegen
betaling door de gemeente worden opgehaald. Of u kunt het zelf bij de
gemeentewerf afgeven. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Bij het
Kringloopcentrum Waterland kunt u ook een kijkje nemen om te zien
welke bruikbare artikelen zij aanbieden. Het adres is Van
IJsendijkstraat 411 te Purmerend, tel. 0299-411001.
Zeven avonden en nachten geen doorgaand verkeer op De Haal
Aan de
brug in De Haal bij de huisnummers 66-68/97-99 moeten
onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden hebben
tot gevolg dat een zevental avonden en nachten er geen doorgaand
verkeer mogelijk is op De Haal. Ter hoogte van de brug zal De Haal
voor alle verkeer worden afgesloten, dus ook voor fietsers en
voetgangers. De werkzaamheden vinden plaats op de volgende avonden en
nachten: maandag 29 oktober t/m zaterdagochtend 3 november en op
maandag 5 november t/m woensdagochtend 7 november, telkens van 20 uur
's avonds tot 6 uur 's ochtends. Voor inlichtingen kunt u terecht bij
dhr. De Wilde (075 684 7735) en dhr. Van Dissel (075 684 7731).
Kapvergunningen
Op 15 oktober is een vergunning verleend voor het kappen van 2
populieren op het perceel Dr. Snijderstraat 2A. Op 16 oktober is een
vergunning verleend voor het kappen van 5 bomen op het schoolplein van
de Kerkbuurtschool. Belanghebbenden kunnen hiertegen binnen 6 weken na
genoemde datum een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij
burgemeester en wethouders. Het indienen van een bezwaarschrift schort
de werking van de verleende vergunning niet op. Als een bezwaarschrift
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de
sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Geen verplaatsing Albert Heijn
Hardnekkige geruchten melden steeds weer, dat de gemeente zou willen
dat Albert Heijn gaat verhuizen naar de plek, waar zich nu nog de
voormalige Kerkbuurtschool bevindt. Dat is een vervelend en hardnekkig
misverstand. Er is op verzoek van de gemeente een onderzoek verricht
door een extern bureau naar de ontwikkeling van ons dorpshart. Daarin
stond o.a. dat het verstandig zou zijn om Albert Heijn te verplaatsen
De gemeente Oostzaan acht dit echter onwenselijk en heeft daarom dat
deel van het advies juist niet overgenomen. Van een verplaatsing van
Albert Heijn is dus geen sprake. "We hopen, dat hiermee deze geruchten
uit de wereld zijn", aldus gemeentesecretaris Henk Beentjes.
Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 22 oktober
een aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor het uitbreiden van
een woning aan Irisstraat 16. Op 9 oktober 2001 is een bouwvergunning
voor een termijn van 36 maanden verleend voor het plaatsen van een
tijdelijk schoolgebouw (twaalf lokalen, waarvan in de eerste fase zes
lokalen met bijbehorende ruimtes worden geplaatst) aan de Irisstraat
15. De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de
sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van
08.45 tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning of toestemming
kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending
daarvan aan de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij
burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder
vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte
bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075)
6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een
verleende vergunning / bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de
sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
---
15 oktober 2001
Rectificatie Thuiszorg
Vorige week meldden wij dat diverse onderdelen van Thuiszorg
Zaanstreek / Waterland ons dorp zouden hebben verlaten. Dat is niet
juist weergegeven. Het consultatiebureau, de huishoudelijke zorg en de
wijkverpleging zijn nog altijd in Sociaal Medisch Centrum De Kolk te
vinden. We betreuren de onjuiste weergave van vorige week.
Weggooien is zonde, geeft goederen een tweede kans In Oostzaan wordt veel afval afgevoerd dat kan worden hergebruikt. Meubels of huishoudelijke artikelen verdienen een tweede kans. Tot voor kort werden deze artikelen als grof vuil afgevoerd naar de vuilverbrandingsinstallatie. De gemeente Oostzaan streeft ernaar om het huisvuil zoveel mogelijk te scheiden in bruikbare delen. Meubels of huishoudelijke artikelen kunnen vanaf heden worden aangeboden aan Kringloopcentrum Waterland in Purmerend. U hoeft alleen maar te bellen. Als het artikel nog in goede staat verkeert, zal de ophaaldienst met u een afspraak maken om het bij u op te halen. Dit kost u niets. Is het niet meer bruikbaar, dan kan dit grofvuil tegen betaling door de gemeente worden opgehaald. Of u kunt het zelf bij de gemeentewerf afgeven. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Bij het Kringloopcentrum Waterland kunt u ook een kijkje nemen om te zien welke bruikbare artikelen zij aanbieden. Het adres is Van IJsendijkstraat 411 te Purmerend, tel. 0299-411001.
Informatie gemeentelijke belastingen
U heeft een woning gekocht en u wilt de waarde van deze woning weten.
Wat moet u doen? Het aanvragen van een WOZ-beschikking doet u door
middel van een schriftelijk verzoek. Hierin vermeldt u uw naam en
adres maar ook het adres van de gekochte woning en de datum van de
koop. Ook moet u een kopie van de overdrachtsakte meesturen. Zorgt u
er ook voor dat het verzoek is ondertekend en voorzien van een datum.
Na ontvangst zal deze in behandeling worden genomen. Als het verzoek
wordt goedgekeurd zal de WOZ-beschikking worden toegestuurd. U dient
rekening te houden met een behandelperiode van 10 werkdagen. Stuur uw
verzoek aan de Gemeente Oostzaan, cluster Financiën & Belastingen,
Postbus 15, 1510 AA Oostzaan.
Kopie WOZ-beschikking
De WOZ-beschikking ontvangt u eens in de vier jaar. Het is daarom
belangrijk dat u die goed bewaart. Wanneer u de WOZ-beschikking toch
bent kwijtgeraakt, kunt u op werkdagen tussen 8.45 en 12.00 uur voor
fl.25,00 (11,35) een kopie aanvragen bij mw. B. van Rooij tel. 075-
684 7777. Zij is op dat tijdstip ook bereikbaar voor andere vragen
over gemeentelijke belastingen.
Zeven avonden en nachten geen doorgaand verkeer op De Haal
Aan de brug in De Haal bij de huisnummers 66-68/97-99 moeten
onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden hebben
tot gevolg dat een zevental avonden en nachten er geen doorgaand
verkeer mogelijk is op De Haal. Ter hoogte van de brug zal De Haal
voor alle verkeer worden afgesloten, dus ook voor fietsers en
voetgangers. De werkzaamheden vinden plaats op de volgende avonden en
nachten: maandag 29 oktober t/m zaterdagochtend 3 november en op
maandag 5 november t/m woensdagochtend 7 november, telkens van 20 uur
's avonds tot 6 uur 's ochtends. Voor inlichtingen kunt u terecht bij
dhr. De Wilde (075 684 7735) en dhr. Van Dissel (075 684 7731).
Feestelijke opening lokalen Kweekvijver
De lokalen die onlangs bij de openbare basisschool De
Kweekvijver zijn geplaatst, worden op maandagmorgen 29 oktober om half
9 's ochtends feestelijk geopend door wethouder A.W.A. Dobma-de Vos in
samenwerking met een aantal kinderen van de school.
Oostzaan scoort ruim voldoende
De FNV heeft een onderzoek naar de kwaliteit van het gemeentelijk
minimabeleid verricht. Onder de titel "Gemeente wees minimaal sociaal"
werden 209 gemeenten onderzocht. Het gaat hier om de nodige
voorzieningen voor mensen met een smalle beurs, waaronder categoriale
inkomensondersteuning en automatische kwijtschelding van gemeentelijke
belastingen door koppeling met het waterschap. De gemeente Oostzaan
heeft dankzij de extra maatregelen van haar wethouder mevrouw Dobma -
de Vos ruim voldoende gescoord in het onderzoek. Als sterke punten in
het lokaal sociaal beleid komen naar voren:
- het rugzakje, een bijdrage voor ouders met schoolgaande kinderen;
- de verruiming van de kwijtscheldingsnormen;
- de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering;
- de vrijlatingregeling voor inkomsten uit deeltijd ten behoeve van
langdurig werklozen en alleenstaande ouders met kinderen van vijf jaar
en ouder;
- een bijdrage in de kosten van lidmaatschap van verenigingen en
sportactiviteiten.
In het onderzoek zijn de premies die de gemeente kan verstrekken aan
mensen met een bijstandsuitkering die werk aanvaarden nog niet
opgenomen.
Inzage raadsvoorstellen Centrumplan
In verband met de ontwikkeling van de plannen omtrent het centrum van
Oostzaan worden binnenkort een aantal belangrijke beslissingen genomen
door de gemeenteraad. De voorstellen voor dit Centrumplan zijn bij het
gemeentehuis in te zien. Op 30 oktober vindt om 19.30 uur in De Lishof
(Lisweg 253) een extra commissie B vergadering plaats. Tijdens deze
avond zullen de voorstellen van dit plan behandeld worden.
Inspraak op de concept-Welstandsnota Oostzaan
Waarom een welstandsnota?
Als u wilt bouwen, aanbouwen of verbouwen heeft u meestal een
vergunning nodig. Voordat die wordt afgegeven, worden uw plannen op
bijvoorbeeld het bestemmingsplan, de gemeentelijke bouwverordening en
redelijke eisen van welstand beoordeeld. Voor dit laatste laten
burgemeester en wethouders zich adviseren door een onafhankelijke
commissie. Die beoordeelt of het bouwwerk mooi genoeg is en of het
past in de omgeving. Veel mensen vinden dat de welstandscommissie vaak
om onduidelijke redenen het één wel en het ander niet mooi vindt. Om
meer duidelijkheid te krijgen heeft de gemeente Oostzaan een
welstandsnota laten maken.
Wat is de welstandsnota?
De welstandsnota bevat door de gemeenteraad vastgestelde regels op
welke wijze de welstandscommissie te werk gaat. Er staat ook precies
in aangegeven waarop een bouwplan moet worden beoordeeld; zoals op:
- algemene welstandscriteria voor de hele gemeente;
- gebiedsgerichte normen die aansluiten bij het bestaande karakter van
een gebied;
- specifieke eisen voor Zaanse huizen en boerderijen.
De welstandsnormen zijn er in het algemeen op gericht of een bouwplan
binnen de bestaande omgeving past. De nota laat ruimte voor grotere
(her)ontwikkelingsprojecten, zoals het centrumplan, afzonderlijke
welstandscriteria te ontwikkeld. In het algemeen adviseert de
commissie aan het college over de welstandsaspecten bij de aanvraag
van een bouwvergunning. Bij veel voorkomende kleine bouwwerken mogen
ambtenaren zelf het college van burgemeester en wethouders adviseren.
Bij twijfel of een negatief advies legt het college het plan alsnog
voor aan de welstandscommissie.
De inspraak
Voordat de concept-Welstandsnota door de gemeenteraad wordt
vastgesteld, mogen inwoners en belanghebbenden het concept inzien en
aangeven wat ze ervan vinden. De centrale vraag is of het voorgestelde
kwaliteitsniveau, uitgewerkt in de welstandscriteria, voldoende is. En
of de belangrijke en gewaardeerde kenmerken van de omgeving herkenbaar
blijven. De schriftelijke en mondelinge zienswijzen worden zorgvuldig
bekeken en daar waar mogelijk verwerkt in de nota. Een verslag hiervan
zal met het (gewijzigde) concept aan de raad worden overlegd. Voor
meer informatie: dhr. O. Overmars, 075 - 684 7777.
Ter inzagenlegging
De concept-Welstandsnota ligt t/m 19 november 2001 ter inzage op het
gemeentehuis en bij de openbare bibliotheek (Zuideinde 101). U kunt
aan de balie van het gemeentehuis om een kopie vragen à 1,00 ( 0,45)
per bladzijde, of 15,00 ( 6,81) voor het gehele boekje.
Schriftelijke inspraak
Schriftelijke op- en aanmerkingen kunnen tot 19 november onder
vermelding van "zienswijze concept-Welstandsnota" worden gericht aan
burgemeester en wethouders van Oostzaan, t.a.v. dhr. O. Overmars,
postbus 15, 1510 AA Oostzaan.
Inspraak- en informatieavond
Op dinsdag 6 november 2001 is er om 19.30 uur een inspraak- en
informatieavond in De Lishof (Lisweg 253). Dan kunnen vragen worden
gesteld en mondelinge zienswijzen naar voren worden gebracht door
inwoners en belanghebbenden.
Vergadering Ouderencommissie
Op dinsdagmiddag 6 november vergadert om 13.30 de Commissie Ouderen,
Wvg-gerechtigden en Gehandicapten in De Lishof (Lisweg 253). De
belangrijkste agendapunten zijn o.a. de stand van zaken m.b.t. De
Kolk, De Lishof, de gehandicaptenparkeerkaart, het beleid over het
collectief aanvullend vervoer en de presentatie van woningen bij de
Grashof.
Oostzaan en Schiphol
De gemeente Oostzaan heeft de Vaste Kamercommissie voor Verkeer &
Waterstaat een brief gestuurd waarin zij haar zorgen uit over een
juridische omzetting van het geluidshinderstelsel. Het bestaande
stelsel (PKB) biedt naar de mening van de gemeente Oostzaan betere
waarborgen tegen geluidsoverlast door Schiphol dan het nieuwe systeem
(MER). De gemeente wordt in deze mening gesteund door een
adviescommissie van de overheid, die de conclusie getrokken heeft dat
MER "onoverzichtelijk en ontoegankelijk is en niet de benodigde
onderbouwing geeft waarom aan de gelijkwaardige overgang wordt
voldaan".
Oostzaan versnippert
Als service voor de inwoners van Oostzaan, kunt u op 5 november 2001
uw takken en/of snoeiafval laten versnipperen. Als u hiervan gebruik
wilt maken, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, zoals
takken "los" aanbieden, maar wel in één richting leggen. Er mogen geen
wortels of snijbloemen of losse bladeren tussen zitten (alleen
houtgewassen) en de maximale aan te leveren hoeveelheid is 1m³ met een
maximale dikte van 15 centimeter. Plaats het hout zo dat de machine,
ongeveer 2 meter breed, makkelijk bij het afval kan komen. Als er
niemand aanwezig is, moet het duidelijk zijn waar de takken liggen. De
snippers worden op uw erf gedeponeerd, zodat u het in uw tuin kunt
verwerken of in uw GFT-container of compostvat kunt doen. Er wordt
niets meegenomen. Op 5 november 2001 wordt begonnen met het
versnipperen en dat gaat door zolang de werkzaamheden duren. We kunnen
helaas niet aangeven wanneer er bij een bepaald huisadres versnipperd
wordt, dit is afhankelijk van het aanbod. U kunt zich aanmelden door
een briefje te sturen (vergeet niet uw postcode op te schrijven) naar
sector Grondgebiedzaken, Kerkbuurt 14, 1511 BD Oostzaan. Deze dient
uiterlijk 31 oktober 2001 in ons bezit te zijn. Aanmeldingen na deze
datum kunnen helaas niet meer in behandeling genomen worden.
Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat er aanvragen
voor bouwvergunningen zijn ontvangen op 5 oktober 2001 voor het
uitbreiden van een woning aan Waterput 11; op 11 oktober 2001 voor het
uitbreiden van woningen aan Scholekster 12 t/m 22; op 12 oktober 2001
voor het uitbreiden van een garage / berging aan Zuideinde 142 en op
15 oktober 2001 voor het uitbreiden van een woning aan
Westerstijfselmakerspad 14. Op 9 oktober 2001 zijn er bouwvergunningen
verleend voor het uitbreiden van woningen aan Claes Compaaneiland 6 en
16 en Noordeinde 38, het plaatsen van een tweetal dakkapellen aan
Draaikolk 30, het uitbreiden van een woning (dakopbouw) aan Burg.
Teerstraat 35 en het oprichten van een viertal woningen aan Twiskeweg
ter hoogte van het bestaande gebouw van Excelsior. Tevens is er op 9
oktober 2001 sloopvergunning is verleend voor het slopen van diverse
opstallen aan De Heul 15.
De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector
Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45
tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning of toestemming kunnen
belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan
de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en
wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van
'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte
bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075)
6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een
verleende vergunning / bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de
sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
---
8 oktober 2001
Vergadering Werkvoorziening
Op woensdag 10 oktober vergadert het algemeen bestuur van het
Werkvoorzieningschap Zaanstreek-Waterland (Baanstede). Dit vindt om
16.30 uur plaats in de vergaderruimte van Baanstede, Einsteinstraat
103 in Purmerend.
Verbetering afvalscheiding
In 1993 was Oostzaan één van de eerste gemeenten in Nederland die het
systeem van een gedifferentieerd tarief (DIFTAR) voor het
huishoudelijk afval toepaste. Indertijd is voor dit Huisvuil Systeem
Oostzaan gekozen omdat de lasten eerlijker en rechtvaardiger verdeeld
worden. Tenslotte betaalt de vervuiler. Daarnaast leidt het scheiden
van huishoudelijk afval tot een beperking van de afvalberg.
GFT-afval
In Oostzaan wordt jaarlijks gemiddeld per inwoner 42 kg GFT
ingezameld. In vergelijking met andere kleine gemeenten is dat 90 kg
minder dan gemiddeld. Eerder dit jaar hebben we de samenstelling van
restvuil bekeken. Wat bleek? Maar liefst 36% daarvan bestaat uit GFT.
Dit wordt verbrand, terwijl GFT nuttig hergebruikt zou kunnen worden
door het te composteren. Nu zou dat kunnen zijn omdat er in Oostzaan
veel gecomposteerd wordt. Maar dat is helaas nog te weinig het geval.
Die verbranding is dus pure verspilling.
Onderzoek
Als groene gemeente wil Oostzaan graag dat iedereen actief aan het
scheiden van huisafval meedoet. Vandaar dat we benieuwd zijn waarom
afval door de ene burger wel en de ander niet gescheiden wordt
aangeboden. Bij ongeveer 360 woningen zijn formulieren verspreid. We
vragen de bewoners het anoniem in te vullen en terug te sturen naar de
gemeente. Ook bezoekers van het gemeentehuis worden tot 19 oktober
gevraagd aan het onderzoek mee te werken. Met de resultaten, die we
half november zullen publiceren, willen we nieuwe ideeën ontwikkelen
om de scheiding van het GFT-afval te verbeteren.
Informatie
Wilt u meer informatie over het Huisvuil Systeem Oostzaan, of over het
onderzoek, dan kunt u contact opnemen met dhr. H. Boven, 075 - 684
7777. U kunt ook veel informatie terugvinden in de Gemeentegids
2001/2002.
Succesvolle Ouderendag
Donderdag 4 oktober werd in Oostzaan de Dag van de Ouderen gevierd. En
hoe! Voor het eerst liet de gemeente Oostzaan de organisatie aan de
senioren zelf over en dat bleek een schot in de roos. Muziek, vermaak,
educatie, cultuur en de daarbij nodige versnaperingen om de dag door
te komen maakten er een prachtig feest van. Mooi detail is dat dit het
Internationaal Jaar van de Vrijwilliger is en deze senioren lieten
zien dat leeftijd niets uitmaakt om een geweldig evenement te
organiseren. Hulde!
Raadscommissies
Op respectievelijk 15, 16 en 17 oktober vergaderen de commissies A, B
en C. Let op dit keer vergadert commissie C niet op donderdag, maar op
woensdagavond. Deze openbare bijeenkomsten vinden plaats in De Lishof
en beginnen om 19.30 uur.
Agenda A
1. Voortgang OOP
2. Wet bescherming persoonsgegevens
3. Najaarsnota
4. Behandeling (technische vragen) begroting 2002
Agenda B
1. Joost (jeugdbeleid)
2. Concept - Welstandsnota Oostzaan
3. Bouwplan kinderopvang Anemoonstraat (ter informatie)
4. Jaarverslag 2000 Wet milieubeheer
5. Behandeling (technische vragen) begroting 2002
Agenda C
1. Presentatie ontwikkelingen recreatieschap 't Twiske (mondeling)
2. Wijziging gemeenschappelijke regeling 't Twiske (wordt nagezonden)
3. Joost (jeugdbeleid)
4. Behandeling (technische vragen) begroting 2002
Inzage raadsvoorstellen Centrumplan
In verband met de ontwikkeling van de plannen omtrent het centrum van
Oostzaan worden binnenkort een aantal belangrijke beslissingen genomen
door de gemeenteraad. De voorstellen voor dit Centrumplan zijn bij het
gemeentehuis in te zien. Op 30 oktober vindt om 19.30 uur in De Lishof
(Lisweg 253) een extra commissie B vergadering plaats. Tijdens deze
avond zullen de voorstellen van dit plan behandeld worden.
Gehandicaptenparkeerkaart
In alle informatieverstrekking over de veranderingen rond de
gehandicaptenparkeerkaart van de afgelopen weken is de prijs
weggevallen. De gemeentelijke kosten, de leges, bedragen Hfl.28,70
(13,00) per kaart.
Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens
In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (de officiële
benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn de
persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente
woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om uw adresgegevens, maar
bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of
geregistreerd partnerschap, uw nationaliteit, ouders en kinderen. Deze
gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan vele
overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke
instellingen, zoals pensioenfondsen, voor zover dat noodzakelijk is
voor hun wettelijke taken. Deze instellingen, die automatisch alle
relevante wijzigingen in uw persoonsgegevens krijgen aangeleverd,
baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de basisadministratie
verkregen informatie. Welke informatie aan deze instanties wordt
verstrekt, wordt bepaald door het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties.
De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke
doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is
voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om
de over u beschikbare gegevens in de basisadministratie aan hen te
verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw
gegevens verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde
verplichte derden (zoals een curator of advocaat die een dagvaarding
aan uw adres wil uitbrengen), de stichting interkerkelijke
ledenadministratie (die voor in beginsel alle kerkgenootschappen in
Nederland zorgdraagt voor de bijhouding van de ledenadministratie van
die kerken) en aan zogenoemde vrij derden (niet commerciële
instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren).
Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde instellingen geen gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken (hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar). Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt ontvangt u daarvan een bevestiging.
Wilt u overigens weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn verstrekt uit de basisadministratie, dan kunt u daarvan (schriftelijk) een overzicht opvragen bij de gemeente. Binnen enkele weken krijgt u dat overzicht dan (kosteloos) thuisgestuurd.
Het is van groot belang dat de over u in de basisadministratie
opgenomen gegevens juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neemt u
dan contact op met de afdeling burgerzaken van de gemeente. Over u
rechten en verplichtingen in het kader van de basisadministratie is
een folder beschikbaar. Deze folder kunt u verkrijgen bij de afdeling
burgerzaken van uw gemeente.
Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 10
september 2001 de volgende aanvraag voor een bouwvergunning is
ontvangen voor het plaatsen van een zwembad aan De Heul 15. Tevens
wordt bekend gemaakt dat op 25 september 2001 bouwvergunningen zijn
verleend voor het uitbreiden van 9 woningen aan De Glazenmakerstraat
nummers 3 t/m 7, 11 en 21 t/m 29. Op 2 oktober 2001 is er een
bouwvergunning verleend voor het gedeeltelijk vernieuwen van een
bedrijfsgebouw aan Dr. Boomstraat 21a.
De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector
Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45
tot 12.00 uur. Tegen de bouwvergunningen kunnen belanghebbenden binnen
zes weken na de dag van verzending aan de aanvrager schriftelijk
bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA
Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie,
ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij
de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon
(075) 6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking
van een verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een
bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om
voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de
President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank
Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een schorsingsverzoek zijn
griffiekosten verbonden.
Kapvergunning
Op 1 oktober is vergunning verleend voor het kappen van 1 eik en 1
esdoorn op de percelen Noordeinde 81 en 83. Belanghebbenden kunnen
hiertegen binnen 6 weken na genoemde datum een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het indienen
van een bezwaarschrift schort de werking van de verleende vergunning
niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan
een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden
gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de
Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan
een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Burgerlijke stand
Overleden:
Cornelia Louisa Huizinga (91 jr)
w.v.. H.M. de Buijzer
Simon de Lange (84 jr)
e.v. M. Wals
Ondertrouw:
M. Schurer en M. de Dijcker
---
1 oktober 2001
Schoollokalen geplaatst
Na een vertraging van enkele weken zijn nu dan toch de lokalen
geplaatst bij basisschool De Kweekvijver. Met een enorme kraan werd
woensdagmiddag 26 september het eerste lokaal op zijn plek gehesen.
Sectorhoofd Inwoners Zaken Simon Plooijer vertelt opgelucht te zijn:
'Het is jammer dat het niet eerder kon, maar gelukkig kunnen we dan
toch na de herfstvakantie de kinderen het onderdak bieden wat ze aan
het begin van het nieuwe schooljaar is beloofd.' Dit houdt in dat de
Kerkbuurtschool zijn functie als tijdelijke onderwijsinstelling weer
kwijt is. De commissievergaderingen zullen vanaf begin november dan
ook weer in de Kerkbuurtschool plaatsvinden.
Europese Unie: invaliden worden gehandicapten
Door Europese regelgeving gaat de invalidenparkeerkaart vanaf 1
oktober gehandicaptenparkeerkaart heten. De kaart krijgt een
uitvoering die in alle landen van de Europese Unie geldt. De borden
"invalidenparkeerplaats" zullen worden vervangen door
"gehandicaptenparkeerplaats". Er is nog een aantal bepalingen, die
hieronder staan vermeld:
- De geldigheidsduur blijft maximaal 5 jaar, met een minimum van 6
maanden.
- Na afloop van een periode zal gezien de stand van de medische
wetenschap altijd een nieuwe medische keuring noodzakelijk zijn.
- De termen permanent en progressief worden vanaf 1 oktober niet meer
gehanteerd.
- Een kaart die niet meer geldig is, moet zo snel mogelijk worden
ingeleverd. Ook als iemand overleden is, moet de nabestaande dit snel
doen. Gebeurt dat niet, dan is sprake van een strafbaar feit,
aangezien de kaart geldswaarde vertegenwoordigt.
- Criterium voor zowel bestuurder als passagier wordt, dat men te
voet, met de gebruikelijke hulpmiddelen, niet in staat is een afstand
van 100 meter aan één stuk te overbruggen. Nieuw is dat dit nu ook
gaat gelden voor passagiers, aangezien het oude criterium "niet of
nauwelijks te voet kunnen voortbewegen" voor de keurende instanties
niet goed meetbaar is.
- Tevens is een criterium, dat een passagier voor vervoer van deur tot
deur continu afhankelijk is van de hulp van de bestuurder.
- Voortaan zal een bestuurderskaart worden aangeduid met de
hoofdletter B en een passagierskaart met de hoofdletter P. Tevens zal
er een pasfoto worden geplakt op de achterkant van de kaart, zodat die
niet zo snel uit handen wordt gegeven. Voordeel hiervan is, dat er
geen kentekens meer hoeven te worden genoteerd op de kaart, maar dat
de bestuurder van die auto gebruik kan maken waar hij of zij de
beschikking over heeft. Dit scheelt ook tussentijdse wijzigingen door
Burgerzaken. Voor collectief gebruik door instellingen (b.v. De
Wieken) is het mogelijk een I-kaart aan te vragen.
- Voor diegenen die zowel voor een bestuurderskaart als voor een
passagierskaart in aanmerking komen kan op de
gehandicaptenparkeerkaart zowel de B als de P worden opgenomen.
- De gehandicaptenparkeerkaart gaat Hfl. 28,70 (Euro 13,00) kosten.
Overgangsregeling: De eerder afgegeven invalidenparkeerkaarten mogen
worden gebruikt tot hun geldigheidsduur is verstreken. Houders van de
oude kaarten moeten na 1 oktober 2001 opnieuw worden gekeurd, voordat
hun kaart afloopt.
Oostzaanse brandweer tweede bij wedstrijden
Ieder jaar doen de regionale brandweerkorpsen uit de Zaanstreek mee
aan een brandweerwedstrijd. Bij diverse kazernes worden dan proeven
gehouden in bijvoorbeeld perslucht, chauffeurstest, EHBO, water- en
blusspel. Omdat de vrijwillige brandweer 75 jaar bestaat in 2001 werd
de grote oefening in Oostzaan gehouden. Na een hele dag intensief
oefenen werd het korps uit Wormer eerste. Oostzaan werd knap tweede en
Zaandijk mocht de derde prijs in ontvangst nemen. Burgemeester A.
Moens reikte de prijzen uit.
Asfaltering Noordeinde
Op 3 en 4 oktober zullen er wegwerkzaamheden plaatsvinden ter hoogte
van Noordeinde 1 t/m 23 (beide weghelften). Er gaat een nieuwe toplaag
op het asfalt aangebracht worden. Overdag vinden voorbereidende
werkzaamheden plaats. Daardoor kan er van half zeven 's ochtends tot
vier uur 's middags verkeershinder zijn voor auto's. Voetgangers en
(brom)fietsers zullen er geen last van ondervinden. Wachttijden tot
maximaal 15 min zijn niet uitgesloten. Op donderdag 4 oktober wordt er
ook 's avonds en 's nachts gewerkt. Dat begint 's middags om half zes
en duurt tot ongeveer drie uur 's nachts (5 oktober). In die periode
zal ter hoogte van Noordeinde 1 t/m 23 (beide weghelften) geen
snelverkeer mogelijk zijn. De afsluiting van de wijk Roemersloot zal
niet langer dan een half uur bedragen. Men kan altijd één van de
uitvalswegen gebruiken. In noodgevallen zal de aannemer altijd voor
een oplossing zorgen.
Nieuws over reisdocumenten
Vanaf 1 oktober 2001 gelden er nieuwe regels voor paspoorten en
identiteitskaarten (reisdocumenten). Behalve dat de binnenkant er
anders uit komt te zien is de wachttijd de grootste verandering. U
moet namelijk voortaan een aantal dagen wachten op een nieuw
reisdocument. Bovendien gelden er andere regels voor het bijschrijven
van kinderen.
Even wachten
Voor een betere beveiliging worden paspoorten en identiteitskaarten
vanaf 1 oktober a.s. op een centrale plaats in Nederland van uw
persoonlijke gegevens voorzien. Daardoor kunt u uw nieuwe reisdocument
niet meteen mee krijgen. Het gaat een aantal dagen duren. Reken op een
week, dan bent u op tijd. Diegene die reisdocumenten aanvraagt moet ze
zelf ophalen, dit kan dus niet door iemand anders gedaan worden!
Wat heeft u nodig
U moet een nieuw reisdocument persoonlijk aanvragen. Daarvoor moet u
wel uw huidige reisdocument meenemen en één recente pasfoto van goede
kwaliteit. Deze foto moet recht van voren zijn genomen, dus niet van
opzij. Kinderen tot achttien jaar die een paspoort willen aanvragen,
hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of degene die
het gezag over het kind heeft). Hetzelfde geldt voor kinderen tot
twaalf jaar die een identiteitskaart willen aanvragen. Tarief:
paspoort 73,55 ( 33,37), identiteitskaart 59,20 ( 26,87).
Kinderen bijschrijven
Kinderen tot en met vijftien jaar oud kunt u als ouder bij laten
schrijven in uw eigen paspoort. Maar, hoe oud ze ook zijn, kinderen
mogen ook een eigen paspoort hebben. Let op! De identiteit van de
kinderen wordt nu nog beter gecontroleerd. Bij het aanvragen van een
bijschrijving dient u uw kind en een pasfoto van het kind (recht van
voren genomen) mee te nemen. Daarnaast blijft schriftelijke
toestemming en een legitimatiebewijs van de andere ouder vereist, ook
als uw kind al in uw huidige paspoort staat!
Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt voortaan een wachttijd
van een aantal dagen. Reken op een week, dan bent u op tijd. Uw kind
hoeft niet mee om het paspoort af te halen waar het in bijgeschreven
wordt.
Voor sommige landen moeten kinderen al op jongere leeftijd een eigen
paspoort hebben. Uw reisbureau kan u daar meer over vertellen.
Tarief: gelijktijdige bijschrijving Hfl. 15,00 (Euro 6,81), latere
bijschrijving Hfl. 35,00 (Euro 15,88).
Spoedprocedure
U kunt een spoedaanvraag doen voor een nieuw reisdocument of de
bijschrijving van kinderen. Hieraan zijn extra kosten verbonden.
Toeslagen: Hfl. 73,55 (Euro 33,37), per bijschrijving Hfl. 35,00 (Euro
15,88).
Oude document kwijt?
Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of bent u het kwijt, dan
dient u dat aan te geven bij de politie. Die maakt dan een proces
verbaal op. Dit heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen.
Tarief: hfl. 45,65 (Euro 20,72)
Schouwmeester controleren sloten van Oostzaan
De schouwmeester van Waterschap De Waterlanden gaat van 15 t/m 19
oktober de sloten in Oostzaan weer controleren op zuiverheid, breedte
en diepte. Iedereen die een onderhoudsplicht heeft voor zijn of haar
sloot moet deze voor 15 oktober hebben geschoond van waterplanten en
vuil. Eigenaren van bruggen en dammen moeten zelf de sloot rond hun
brug of dam onderhouden.