Gemeente Oostzaan



29 oktober 2001

Centrumplan
Op dinsdagavond 30 oktober werden tijdens een commissievergadering de voorstellen omtrent het Centrumplan kritisch tegen het licht gehouden. Wilde het college de voorstellen de burgerij en de raad door de strot duwen, zoals werd opgemerkt? Hoe zat het met de financiële onderbouwing? Waarom was de relatie met het bestuur van Dorpshuis De Greep zo uit de hand gelopen? Waarom werd de verplaatsing van Drukkerij Van Wijk bemoeilijkt? Het waren de kernpunten van een vergadering die bijna vijf-en-een-half uur duurde. Door diverse insprekers en raadsleden werd gememoreerd dat het college slecht had gecommuniceerd met betrokken partijen. Het college heeft deze kritiek direct omgezet in daden en woensdag met Van Wijk en De Greep contact opgenomen. De raad gaf tevens aan het college mee dat voor beide onderdelen uit de voorstellen (verplaatsing van de drukkerij en integratie van een nieuw gemeentehuis met De Greep) een oplossing zal moeten worden gevonden. Pas dan kan een besluit verwacht worden op 21 november, aldus meerdere partijen. Ook over het Programma van Eisen en de parkeerproblemen is aan het college gevraagd om één en ander nog eens te bekijken. Burgemeester en wethouders hebben dan ook besloten om de voorstellen voor 21 november aan te passen. Een aantal zaken zal, mede op verzoek van D66, gescheiden worden in de besluitvorming. Zo zal pas later een besluit worden genomen over een eventuele verplaatsing van drukkerij Van Wijk. Belangrijk punt was nog de datum van 21 november. Werd de raad nu wel of niet voor het blok gezet door het college en kon niet veel beter de besluitvorming door een nieuw college ter hand genomen worden? Burgemeester A. Moens maakte heel duidelijk dat de raad zelfs al om een veel eerdere besluitvorming had gevraagd. Doordat b&w met een goed onderbouwd plan wilde komen werd dit uitgesteld tot 21 november. Meer uitstel was niet wenselijk, omdat het allemaal al zo lang duurt. In het hele proces rond het Centrumplan zijn er veel inspraakrondes geweest waarbij burgers en betrokkenen hun zienswijzen hebben ingebracht. De gemeente Oostzaan beseft dat door een uitgebreide inspraak soms langzamer gewerkt wordt, maar dat dan wel een zorgvuldiger plan gepresenteerd kan worden. Uiteindelijk krijg je in de besluitvorming naar alle partijen meer duidelijkheid en openheid, en dat is waar de gemeente Oostzaan naar streeft. Op 21 november zal de raad zich buigen over de nieuwe voorstellen van het college.

Sinterklaasintocht
Oh, kom maar eens kijken op zaterdag 24 november, want dan arriveert Sinterklaas aan de Dors bij basisschool De Kweekvijver. Natuurlijk neemt de kindervriend uit Madrid zijn Pietermannen weer mee. Sinterklaas heeft beloofd dat de Communicatie Piet binnenkort meer informatie zal geven over deze feestelijke intocht!

Hoorzitting Bezwaarschriftencommissie Op donderdag 8 november a.s. vindt in De Lishof (Lisweg 253) een openbare hoorzitting plaats van de Commissie bezwaar- en beroepschriften Oostzaan. Om 19.45 uur begint de behandeling van het bezwaarschrift dat namens G. Hottentot, De Heul 13, is ingesteld tegen het gebod van burgemeester en wethouders om diens hond te muilkorven en kort aan te lijnen. Belanghebbenden en belangstellenden kunnen bij deze hoorzitting aanwezig zijn. Alleen zij die kunnen aantonen belanghebbende te zijn, kunnen desgewenst het woord voeren.

Inspraak- en informatieavond Welstandsnota De concept-Welstandsnota ligt t/m 19 november 2001 ter inzage op het gemeentehuis en bij de openbare bibliotheek (Zuideinde 101). U kunt aan de balie van het gemeentehuis om een kopie vragen à 1,00 ( 0,45) per bladzijde, of 15,00 ( 6,81) voor het gehele boekje. Op dinsdag 6 november 2001 is er om 19.30 uur een inspraak- en informatieavond in De Lishof (Lisweg 253). Dan kunnen vragen worden gesteld en mondelinge zienswijzen naar voren worden gebracht door inwoners en belanghebbenden. Schriftelijke op- en aanmerkingen kunnen tot 19 november onder vermelding van zienswijze concept-Welstandsnota worden gericht aan burgemeester en wethouders van Oostzaan, t.a.v. dhr. O. Overmars, postbus 15, 1510 AA Oostzaan.

Ingebruikname lokalen De Kweekvijver Op feestelijke wijze heeft wethouder A.W.A Dobma - de Vos drie lokalen geopend bij openbare basisschool De Kweekvijver. Na een lange ambtelijke voorbereidingstijd werden de lokalen begin oktober op hun plaats getakeld. Om een feestelijk tintje te geven aan de uitbreiding van de school hield de wethouder een toespraakje voor de leerlingen die in deze lokalen gehuisvest worden en hun ouders. Maar toen de mevrouw Dobma - de Vos de lokalen binnen wilde gaan, bleek de deur nog op slot. De sleutel lag in de sloot naast de school. Met behulp van een hengel en drie leerlingen wist de wethouder de sleutel uit het water te vissen en kon de deur geopend worden. Voordat ze naar binnenstapte onthulde ze nog de naam van de drie lokalen: 't Vijvertje. Deze lokalen zullen zo'n vijftien jaar blijven staan.

Agenda Raadsvergadering 5 november Maandagavond 5 november vergadert om 19.30 uur de gemeenteraad van Oostzaan in De Lishof (Lisweg 53). De agenda van deze openbare vergadering luidt als volgt:
- Voorstel inzake een voorbereidingsbesluit voor de percelen Jollenmakersweg 17 t/m 55 en 36 t/m 40
- Voorstel inzake een wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het recreatieschap Het Twiske
- Voorstel inzake Nota Jeugdbeleid Oostzaan Op Stapel
- Voorstel inzake invoering Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)
- Vaststellen Privacyverordening Oostzaan
- Voorstel inzake najaarsnota 2001
- Initiatiefvoorstel fractie GroenLinks inzake vergroting recreatieve waarde Oostzanerveld

Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 25 oktober aanvragen om bouwvergunningen zijn ontvangen voor het uitbreiden van een woning aan Kolkplantsoen 26, het plaatsen van een carport aan Noordeinde 6, het plaatsen van een dakkapel aan Rietschoot 43, voor het vernieuwen van de (ophaal) brug De Hoop aan het Noordeinde ter hoogte van no. 122 en voor het uitbreiden van een kantine aan het Hannie Schaftplein 1. Op 28 oktober kwam een aanvraag binnen voor het plaatsen van een dakkapel aan Noordeinde 24. Aanvragen om bouwvergunningen kwamen ook op 29 oktober binnen, voor het plaatsen van een dakopbouw aan Burg. Swartstraat 2, voor het uitbreiden van een woning aan Kerkstraat 101 en voor het uitbreiden van een bedrijfsgebouw aan Achterdichting 304a. Op 25 oktober werd tevens een aanvraag om sloopvergunning ontvangen voor het slopen van de bestaande brug aan het Noordeinde ter hoogte van no. 122. De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur.

Burgerlijke stand
Geboren:
Mats
zv: W. Bijdemast en A.L. Field

Getrouwd:
A.A. Hol en S. Beutick


---

22 oktober 2001

Agenda Raadsvergadering 5 november Maandagavond 5 november vergadert om 19.30 uur de gemeenteraad van Oostzaan in De Lishof (Lisweg 53). De agenda van deze openbare vergadering luidt als volgt:
1. Opening.

2. Vaststelling van de notulen van de vergadering van 2 juli en 17 september 2001

3. Mededelingen en ingekomen stukken.
4. Voorstel inzake een voorbereidingsbesluit voor de percelen Jollenmakersweg 17 t/m 55 en 36 t/m 40
5. Voorstel inzake een wijziging van de gemeenschappelijke regeling van het recreatieschap Het Twiske 6. Voorstel inzake Nota Jeugdbeleid Oostzaan Op Stapel
7. Voorstel inzake invoering Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) Vaststellen Privacyverordening Oostzaan 8. Voorstel inzake najaarsnota 2001 9. Initiatiefvoorstel fractie GroenLinks inzake vergroting recreatieve waarde Oostzanerveld
10. Sluiting

Ontwerp "Bestemmingsplan Buitengebied-Noord, eerste partiële herziening"
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken ingevolge artikel 23 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend dat ingaande 31 oktober 2001 gedurende vier weken elke werkdag van 08.45 tot 12.00 uur (alsmede op maandagen van 18.00 tot 21.00 uur na telefonische afspraak met de Sector Grondgebiedzaken, bureau Ruimtelijke Ordening, telefoon 075-6847727) in het gemeentehuis ter inzage ligt het ontwerp "Bestemmingsplan Buitengebied-Noord, eerste partiële herziening". Dit ontwerpbestemmingsplan voorziet in een agrarische bestemming voor de percelen gelegen tussen De Heul 33 en 35a, tussen De Haal 76 en 78, tussen De Haal 78 en 78c en tussen De Haal 78c en 80. Gedurende bovengenoemde termijn van vier weken kan een ieder zijn / haar zienswijze omtrent het ontwerpbestemmingsplan schriftelijk kenbaar maken bij de gemeenteraad van Oostzaan, Postbus 15, 1510 AA Oostzaan. Vrijwilligers Compliment De namen van de vrijwilligers die door de gemeente Oostzaan in het zonnetje worden gezet zijn bekend en krijgen persoonlijk bericht. De vijftig gelukkigen gaan op 15 december een busreisje maken naar het grote vrijwilligersevenement Compliment in het Arnhemse Gelredome. Supervrijwilliger mevrouw Reeling-Brouwer verrichtte de loting. (foto!!!!)
Inspraak bouwvoornemen Kerkbuurt 23-25 Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek is ontvangen om medewerking te verlenen aan een bouwplan voor kantoorruimten met vijf bovenwoningen aan de Kerkbuurt 23-25, doorlopend naar de Jacob Corneliszstraat. Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan. Vrijstelling kan worden verleend met toepassing van het bepaalde in artikel 19 lid 1 en artikel 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Het voorontwerp van het bestemmingsplan Centrum Oostzaan vormt de ruimtelijke onderbouwing voor het bouwplan. Voordat de gemeenteraad besluit of medewerking aan de vrijstellingsprocedure wordt verleend, wordt een inspraakprocedure gevolgd. Burgemeester en wethouders hebben hiertoe op 23 oktober 2001 op basis van de Inspraakverordening Oostzaan de "Inspraakprocedure bouwvoornemen Kerkbuurt 23-25" vastgesteld. Deze inspraakprocedure ligt op het gemeentehuis ter inzage. Het bouwplan ligt met ingang van 30 oktober 2001 gedurende vier weken op het gemeentehuis ter inzage. Ingezetenen en in de gemeente een belang hebbende natuurlijke- en rechtspersonen kunnen gedurende de termijn van terinzagelegging hun zienswijze op het bouwplan naar voren brengen. Dit kan schriftelijk (reacties te richten aan burgemeester en wethouders van Oostzaan, postbus 15, 1510 AA) of mondeling (daartoe kan in persoon of telefonisch contact worden opgenomen met de medewerkers van de cluster Ruimtelijke Ordening op het gemeentehuis).
Extra commissie B vergadering Op 30 oktober vindt om 19.30 uur in De Lishof (Lisweg 253) een extra commissie B vergadering plaats. In verband met de ontwikkeling van de plannen omtrent het centrum van Oostzaan worden binnenkort door de gemeenteraad een aantal belangrijke beslissingen genomen. De voorstellen voor dit Centrumplan zijn bij het gemeentehuis in te zien.

Oostzaan versnippert
Ter herinnering. Als service voor de inwoners van Oostzaan, kunt u op 5 november 2001 uw takken en/of snoeiafval laten versnipperen. Als u hiervan gebruik wilt maken, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Deze staan op www.oostzaan.nl. U kunt zich aanmelden voor het laten versnipperen door onderstaande bon in te vullen (vergeet niet uw postcode op te schrijven) en op te sturen naar sector Grondgebiedzaken, Kerkbuurt 14, 1511 BD Oostzaan. Deze dient uiterlijk 31 oktober 2001 in ons bezit te zijn. Aanmeldingen na deze datum worden niet meer in behandeling genomen. Weggooien is zonde, geeft goederen een tweede kans In Oostzaan wordt veel afval afgevoerd dat kan worden hergebruikt. Meubels of huishoudelijke artikelen verdienen een tweede kans. Tot voor kort werden deze artikelen als grof vuil afgevoerd naar de vuilverbrandingsinstallatie. De gemeente Oostzaan streeft ernaar om het huisvuil zoveel mogelijk te scheiden in bruikbare delen. Meubels of huishoudelijke artikelen kunnen vanaf heden worden aangeboden aan Kringloopcentrum Waterland in Purmerend. U hoeft alleen maar te bellen. Als het artikel nog in goede staat verkeert, zal de ophaaldienst met u een afspraak maken om het bij u op te halen. Dit kost u niets. Is het niet meer bruikbaar, dan kan dit grofvuil tegen betaling door de gemeente worden opgehaald. Of u kunt het zelf bij de gemeentewerf afgeven. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Bij het Kringloopcentrum Waterland kunt u ook een kijkje nemen om te zien welke bruikbare artikelen zij aanbieden. Het adres is Van IJsendijkstraat 411 te Purmerend, tel. 0299-411001. Zeven avonden en nachten geen doorgaand verkeer op De Haal
Aan de brug in De Haal bij de huisnummers 66-68/97-99 moeten onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden hebben tot gevolg dat een zevental avonden en nachten er geen doorgaand verkeer mogelijk is op De Haal. Ter hoogte van de brug zal De Haal voor alle verkeer worden afgesloten, dus ook voor fietsers en voetgangers. De werkzaamheden vinden plaats op de volgende avonden en nachten: maandag 29 oktober t/m zaterdagochtend 3 november en op maandag 5 november t/m woensdagochtend 7 november, telkens van 20 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends. Voor inlichtingen kunt u terecht bij dhr. De Wilde (075 684 7735) en dhr. Van Dissel (075 684 7731). Kapvergunningen
Op 15 oktober is een vergunning verleend voor het kappen van 2 populieren op het perceel Dr. Snijderstraat 2A. Op 16 oktober is een vergunning verleend voor het kappen van 5 bomen op het schoolplein van de Kerkbuurtschool. Belanghebbenden kunnen hiertegen binnen 6 weken na genoemde datum een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van de verleende vergunning niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden. Geen verplaatsing Albert Heijn Hardnekkige geruchten melden steeds weer, dat de gemeente zou willen dat Albert Heijn gaat verhuizen naar de plek, waar zich nu nog de voormalige Kerkbuurtschool bevindt. Dat is een vervelend en hardnekkig misverstand. Er is op verzoek van de gemeente een onderzoek verricht door een extern bureau naar de ontwikkeling van ons dorpshart. Daarin stond o.a. dat het verstandig zou zijn om Albert Heijn te verplaatsen De gemeente Oostzaan acht dit echter onwenselijk en heeft daarom dat deel van het advies juist niet overgenomen. Van een verplaatsing van Albert Heijn is dus geen sprake. "We hopen, dat hiermee deze geruchten uit de wereld zijn", aldus gemeentesecretaris Henk Beentjes. Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 22 oktober een aanvraag om bouwvergunning is ontvangen voor het uitbreiden van een woning aan Irisstraat 16. Op 9 oktober 2001 is een bouwvergunning voor een termijn van 36 maanden verleend voor het plaatsen van een tijdelijk schoolgebouw (twaalf lokalen, waarvan in de eerste fase zes lokalen met bijbehorende ruimtes worden geplaatst) aan de Irisstraat 15. De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning of toestemming kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075) 6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een verleende vergunning / bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.


---

15 oktober 2001

Rectificatie Thuiszorg
Vorige week meldden wij dat diverse onderdelen van Thuiszorg Zaanstreek / Waterland ons dorp zouden hebben verlaten. Dat is niet juist weergegeven. Het consultatiebureau, de huishoudelijke zorg en de wijkverpleging zijn nog altijd in Sociaal Medisch Centrum De Kolk te vinden. We betreuren de onjuiste weergave van vorige week.

Weggooien is zonde, geeft goederen een tweede kans In Oostzaan wordt veel afval afgevoerd dat kan worden hergebruikt. Meubels of huishoudelijke artikelen verdienen een tweede kans. Tot voor kort werden deze artikelen als grof vuil afgevoerd naar de vuilverbrandingsinstallatie. De gemeente Oostzaan streeft ernaar om het huisvuil zoveel mogelijk te scheiden in bruikbare delen. Meubels of huishoudelijke artikelen kunnen vanaf heden worden aangeboden aan Kringloopcentrum Waterland in Purmerend. U hoeft alleen maar te bellen. Als het artikel nog in goede staat verkeert, zal de ophaaldienst met u een afspraak maken om het bij u op te halen. Dit kost u niets. Is het niet meer bruikbaar, dan kan dit grofvuil tegen betaling door de gemeente worden opgehaald. Of u kunt het zelf bij de gemeentewerf afgeven. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Bij het Kringloopcentrum Waterland kunt u ook een kijkje nemen om te zien welke bruikbare artikelen zij aanbieden. Het adres is Van IJsendijkstraat 411 te Purmerend, tel. 0299-411001.

Informatie gemeentelijke belastingen
U heeft een woning gekocht en u wilt de waarde van deze woning weten. Wat moet u doen? Het aanvragen van een WOZ-beschikking doet u door middel van een schriftelijk verzoek. Hierin vermeldt u uw naam en adres maar ook het adres van de gekochte woning en de datum van de koop. Ook moet u een kopie van de overdrachtsakte meesturen. Zorgt u er ook voor dat het verzoek is ondertekend en voorzien van een datum. Na ontvangst zal deze in behandeling worden genomen. Als het verzoek wordt goedgekeurd zal de WOZ-beschikking worden toegestuurd. U dient rekening te houden met een behandelperiode van 10 werkdagen. Stuur uw verzoek aan de Gemeente Oostzaan, cluster Financiën & Belastingen, Postbus 15, 1510 AA Oostzaan.

Kopie WOZ-beschikking
De WOZ-beschikking ontvangt u eens in de vier jaar. Het is daarom belangrijk dat u die goed bewaart. Wanneer u de WOZ-beschikking toch bent kwijtgeraakt, kunt u op werkdagen tussen 8.45 en 12.00 uur voor fl.25,00 (11,35) een kopie aanvragen bij mw. B. van Rooij tel. 075- 684 7777. Zij is op dat tijdstip ook bereikbaar voor andere vragen over gemeentelijke belastingen.

Zeven avonden en nachten geen doorgaand verkeer op De Haal Aan de brug in De Haal bij de huisnummers 66-68/97-99 moeten onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden hebben tot gevolg dat een zevental avonden en nachten er geen doorgaand verkeer mogelijk is op De Haal. Ter hoogte van de brug zal De Haal voor alle verkeer worden afgesloten, dus ook voor fietsers en voetgangers. De werkzaamheden vinden plaats op de volgende avonden en nachten: maandag 29 oktober t/m zaterdagochtend 3 november en op maandag 5 november t/m woensdagochtend 7 november, telkens van 20 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends. Voor inlichtingen kunt u terecht bij dhr. De Wilde (075 684 7735) en dhr. Van Dissel (075 684 7731).

Feestelijke opening lokalen Kweekvijver
De lokalen die onlangs bij de openbare basisschool De Kweekvijver zijn geplaatst, worden op maandagmorgen 29 oktober om half 9 's ochtends feestelijk geopend door wethouder A.W.A. Dobma-de Vos in samenwerking met een aantal kinderen van de school.

Oostzaan scoort ruim voldoende
De FNV heeft een onderzoek naar de kwaliteit van het gemeentelijk minimabeleid verricht. Onder de titel "Gemeente wees minimaal sociaal" werden 209 gemeenten onderzocht. Het gaat hier om de nodige voorzieningen voor mensen met een smalle beurs, waaronder categoriale inkomensondersteuning en automatische kwijtschelding van gemeentelijke belastingen door koppeling met het waterschap. De gemeente Oostzaan heeft dankzij de extra maatregelen van haar wethouder mevrouw Dobma - de Vos ruim voldoende gescoord in het onderzoek. Als sterke punten in het lokaal sociaal beleid komen naar voren:

- het rugzakje, een bijdrage voor ouders met schoolgaande kinderen;
- de verruiming van de kwijtscheldingsnormen;
- de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering;
- de vrijlatingregeling voor inkomsten uit deeltijd ten behoeve van langdurig werklozen en alleenstaande ouders met kinderen van vijf jaar en ouder;

- een bijdrage in de kosten van lidmaatschap van verenigingen en sportactiviteiten.
In het onderzoek zijn de premies die de gemeente kan verstrekken aan mensen met een bijstandsuitkering die werk aanvaarden nog niet opgenomen.

Inzage raadsvoorstellen Centrumplan
In verband met de ontwikkeling van de plannen omtrent het centrum van Oostzaan worden binnenkort een aantal belangrijke beslissingen genomen door de gemeenteraad. De voorstellen voor dit Centrumplan zijn bij het gemeentehuis in te zien. Op 30 oktober vindt om 19.30 uur in De Lishof (Lisweg 253) een extra commissie B vergadering plaats. Tijdens deze avond zullen de voorstellen van dit plan behandeld worden.

Inspraak op de concept-Welstandsnota Oostzaan
Waarom een welstandsnota?
Als u wilt bouwen, aanbouwen of verbouwen heeft u meestal een vergunning nodig. Voordat die wordt afgegeven, worden uw plannen op bijvoorbeeld het bestemmingsplan, de gemeentelijke bouwverordening en redelijke eisen van welstand beoordeeld. Voor dit laatste laten burgemeester en wethouders zich adviseren door een onafhankelijke commissie. Die beoordeelt of het bouwwerk mooi genoeg is en of het past in de omgeving. Veel mensen vinden dat de welstandscommissie vaak om onduidelijke redenen het één wel en het ander niet mooi vindt. Om meer duidelijkheid te krijgen heeft de gemeente Oostzaan een welstandsnota laten maken.

Wat is de welstandsnota?
De welstandsnota bevat door de gemeenteraad vastgestelde regels op welke wijze de welstandscommissie te werk gaat. Er staat ook precies in aangegeven waarop een bouwplan moet worden beoordeeld; zoals op:
- algemene welstandscriteria voor de hele gemeente;
- gebiedsgerichte normen die aansluiten bij het bestaande karakter van een gebied;

- specifieke eisen voor Zaanse huizen en boerderijen. De welstandsnormen zijn er in het algemeen op gericht of een bouwplan binnen de bestaande omgeving past. De nota laat ruimte voor grotere (her)ontwikkelingsprojecten, zoals het centrumplan, afzonderlijke welstandscriteria te ontwikkeld. In het algemeen adviseert de commissie aan het college over de welstandsaspecten bij de aanvraag van een bouwvergunning. Bij veel voorkomende kleine bouwwerken mogen ambtenaren zelf het college van burgemeester en wethouders adviseren. Bij twijfel of een negatief advies legt het college het plan alsnog voor aan de welstandscommissie.

De inspraak
Voordat de concept-Welstandsnota door de gemeenteraad wordt vastgesteld, mogen inwoners en belanghebbenden het concept inzien en aangeven wat ze ervan vinden. De centrale vraag is of het voorgestelde kwaliteitsniveau, uitgewerkt in de welstandscriteria, voldoende is. En of de belangrijke en gewaardeerde kenmerken van de omgeving herkenbaar blijven. De schriftelijke en mondelinge zienswijzen worden zorgvuldig bekeken en daar waar mogelijk verwerkt in de nota. Een verslag hiervan zal met het (gewijzigde) concept aan de raad worden overlegd. Voor meer informatie: dhr. O. Overmars, 075 - 684 7777.

Ter inzagenlegging
De concept-Welstandsnota ligt t/m 19 november 2001 ter inzage op het gemeentehuis en bij de openbare bibliotheek (Zuideinde 101). U kunt aan de balie van het gemeentehuis om een kopie vragen à 1,00 ( 0,45) per bladzijde, of 15,00 ( 6,81) voor het gehele boekje.

Schriftelijke inspraak
Schriftelijke op- en aanmerkingen kunnen tot 19 november onder vermelding van "zienswijze concept-Welstandsnota" worden gericht aan burgemeester en wethouders van Oostzaan, t.a.v. dhr. O. Overmars, postbus 15, 1510 AA Oostzaan.

Inspraak- en informatieavond
Op dinsdag 6 november 2001 is er om 19.30 uur een inspraak- en informatieavond in De Lishof (Lisweg 253). Dan kunnen vragen worden gesteld en mondelinge zienswijzen naar voren worden gebracht door inwoners en belanghebbenden.

Vergadering Ouderencommissie
Op dinsdagmiddag 6 november vergadert om 13.30 de Commissie Ouderen, Wvg-gerechtigden en Gehandicapten in De Lishof (Lisweg 253). De belangrijkste agendapunten zijn o.a. de stand van zaken m.b.t. De Kolk, De Lishof, de gehandicaptenparkeerkaart, het beleid over het collectief aanvullend vervoer en de presentatie van woningen bij de Grashof.

Oostzaan en Schiphol
De gemeente Oostzaan heeft de Vaste Kamercommissie voor Verkeer & Waterstaat een brief gestuurd waarin zij haar zorgen uit over een juridische omzetting van het geluidshinderstelsel. Het bestaande stelsel (PKB) biedt naar de mening van de gemeente Oostzaan betere waarborgen tegen geluidsoverlast door Schiphol dan het nieuwe systeem (MER). De gemeente wordt in deze mening gesteund door een adviescommissie van de overheid, die de conclusie getrokken heeft dat MER "onoverzichtelijk en ontoegankelijk is en niet de benodigde onderbouwing geeft waarom aan de gelijkwaardige overgang wordt voldaan".

Oostzaan versnippert
Als service voor de inwoners van Oostzaan, kunt u op 5 november 2001 uw takken en/of snoeiafval laten versnipperen. Als u hiervan gebruik wilt maken, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, zoals takken "los" aanbieden, maar wel in één richting leggen. Er mogen geen wortels of snijbloemen of losse bladeren tussen zitten (alleen houtgewassen) en de maximale aan te leveren hoeveelheid is 1m³ met een maximale dikte van 15 centimeter. Plaats het hout zo dat de machine, ongeveer 2 meter breed, makkelijk bij het afval kan komen. Als er niemand aanwezig is, moet het duidelijk zijn waar de takken liggen. De snippers worden op uw erf gedeponeerd, zodat u het in uw tuin kunt verwerken of in uw GFT-container of compostvat kunt doen. Er wordt niets meegenomen. Op 5 november 2001 wordt begonnen met het versnipperen en dat gaat door zolang de werkzaamheden duren. We kunnen helaas niet aangeven wanneer er bij een bepaald huisadres versnipperd wordt, dit is afhankelijk van het aanbod. U kunt zich aanmelden door een briefje te sturen (vergeet niet uw postcode op te schrijven) naar sector Grondgebiedzaken, Kerkbuurt 14, 1511 BD Oostzaan. Deze dient uiterlijk 31 oktober 2001 in ons bezit te zijn. Aanmeldingen na deze datum kunnen helaas niet meer in behandeling genomen worden.

Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat er aanvragen voor bouwvergunningen zijn ontvangen op 5 oktober 2001 voor het uitbreiden van een woning aan Waterput 11; op 11 oktober 2001 voor het uitbreiden van woningen aan Scholekster 12 t/m 22; op 12 oktober 2001 voor het uitbreiden van een garage / berging aan Zuideinde 142 en op 15 oktober 2001 voor het uitbreiden van een woning aan Westerstijfselmakerspad 14. Op 9 oktober 2001 zijn er bouwvergunningen verleend voor het uitbreiden van woningen aan Claes Compaaneiland 6 en 16 en Noordeinde 38, het plaatsen van een tweetal dakkapellen aan Draaikolk 30, het uitbreiden van een woning (dakopbouw) aan Burg. Teerstraat 35 en het oprichten van een viertal woningen aan Twiskeweg ter hoogte van het bestaande gebouw van Excelsior. Tevens is er op 9 oktober 2001 sloopvergunning is verleend voor het slopen van diverse opstallen aan De Heul 15.
De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning of toestemming kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075) 6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een verleende vergunning / bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.


---

8 oktober 2001

Vergadering Werkvoorziening
Op woensdag 10 oktober vergadert het algemeen bestuur van het Werkvoorzieningschap Zaanstreek-Waterland (Baanstede). Dit vindt om 16.30 uur plaats in de vergaderruimte van Baanstede, Einsteinstraat 103 in Purmerend.

Verbetering afvalscheiding
In 1993 was Oostzaan één van de eerste gemeenten in Nederland die het systeem van een gedifferentieerd tarief (DIFTAR) voor het huishoudelijk afval toepaste. Indertijd is voor dit Huisvuil Systeem Oostzaan gekozen omdat de lasten eerlijker en rechtvaardiger verdeeld worden. Tenslotte betaalt de vervuiler. Daarnaast leidt het scheiden van huishoudelijk afval tot een beperking van de afvalberg.

GFT-afval
In Oostzaan wordt jaarlijks gemiddeld per inwoner 42 kg GFT ingezameld. In vergelijking met andere kleine gemeenten is dat 90 kg minder dan gemiddeld. Eerder dit jaar hebben we de samenstelling van restvuil bekeken. Wat bleek? Maar liefst 36% daarvan bestaat uit GFT. Dit wordt verbrand, terwijl GFT nuttig hergebruikt zou kunnen worden door het te composteren. Nu zou dat kunnen zijn omdat er in Oostzaan veel gecomposteerd wordt. Maar dat is helaas nog te weinig het geval. Die verbranding is dus pure verspilling.

Onderzoek
Als groene gemeente wil Oostzaan graag dat iedereen actief aan het scheiden van huisafval meedoet. Vandaar dat we benieuwd zijn waarom afval door de ene burger wel en de ander niet gescheiden wordt aangeboden. Bij ongeveer 360 woningen zijn formulieren verspreid. We vragen de bewoners het anoniem in te vullen en terug te sturen naar de gemeente. Ook bezoekers van het gemeentehuis worden tot 19 oktober gevraagd aan het onderzoek mee te werken. Met de resultaten, die we half november zullen publiceren, willen we nieuwe ideeën ontwikkelen om de scheiding van het GFT-afval te verbeteren.

Informatie
Wilt u meer informatie over het Huisvuil Systeem Oostzaan, of over het onderzoek, dan kunt u contact opnemen met dhr. H. Boven, 075 - 684 7777. U kunt ook veel informatie terugvinden in de Gemeentegids 2001/2002.

Succesvolle Ouderendag
Donderdag 4 oktober werd in Oostzaan de Dag van de Ouderen gevierd. En hoe! Voor het eerst liet de gemeente Oostzaan de organisatie aan de senioren zelf over en dat bleek een schot in de roos. Muziek, vermaak, educatie, cultuur en de daarbij nodige versnaperingen om de dag door te komen maakten er een prachtig feest van. Mooi detail is dat dit het Internationaal Jaar van de Vrijwilliger is en deze senioren lieten zien dat leeftijd niets uitmaakt om een geweldig evenement te organiseren. Hulde!

Raadscommissies
Op respectievelijk 15, 16 en 17 oktober vergaderen de commissies A, B en C. Let op dit keer vergadert commissie C niet op donderdag, maar op woensdagavond. Deze openbare bijeenkomsten vinden plaats in De Lishof en beginnen om 19.30 uur.
Agenda A

1. Voortgang OOP

2. Wet bescherming persoonsgegevens

3. Najaarsnota

4. Behandeling (technische vragen) begroting 2002 Agenda B

1. Joost (jeugdbeleid)

2. Concept - Welstandsnota Oostzaan

3. Bouwplan kinderopvang Anemoonstraat (ter informatie)
4. Jaarverslag 2000 Wet milieubeheer

5. Behandeling (technische vragen) begroting 2002 Agenda C

1. Presentatie ontwikkelingen recreatieschap 't Twiske (mondeling)
2. Wijziging gemeenschappelijke regeling 't Twiske (wordt nagezonden)
3. Joost (jeugdbeleid)

4. Behandeling (technische vragen) begroting 2002
Inzage raadsvoorstellen Centrumplan
In verband met de ontwikkeling van de plannen omtrent het centrum van Oostzaan worden binnenkort een aantal belangrijke beslissingen genomen door de gemeenteraad. De voorstellen voor dit Centrumplan zijn bij het gemeentehuis in te zien. Op 30 oktober vindt om 19.30 uur in De Lishof (Lisweg 253) een extra commissie B vergadering plaats. Tijdens deze avond zullen de voorstellen van dit plan behandeld worden.

Gehandicaptenparkeerkaart
In alle informatieverstrekking over de veranderingen rond de gehandicaptenparkeerkaart van de afgelopen weken is de prijs weggevallen. De gemeentelijke kosten, de leges, bedragen Hfl.28,70 (13,00) per kaart.

Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (de officiële benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn de persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om uw adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, uw nationaliteit, ouders en kinderen. Deze gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan vele overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voor zover dat noodzakelijk is voor hun wettelijke taken. Deze instellingen, die automatisch alle relevante wijzigingen in uw persoonsgegevens krijgen aangeleverd, baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de basisadministratie verkregen informatie. Welke informatie aan deze instanties wordt verstrekt, wordt bepaald door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om de over u beschikbare gegevens in de basisadministratie aan hen te verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden (zoals een curator of advocaat die een dagvaarding aan uw adres wil uitbrengen), de stichting interkerkelijke ledenadministratie (die voor in beginsel alle kerkgenootschappen in Nederland zorgdraagt voor de bijhouding van de ledenadministratie van die kerken) en aan zogenoemde vrij derden (niet commerciële instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen of particulieren).

Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde instellingen geen gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken (hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar). Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt ontvangt u daarvan een bevestiging.

Wilt u overigens weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn verstrekt uit de basisadministratie, dan kunt u daarvan (schriftelijk) een overzicht opvragen bij de gemeente. Binnen enkele weken krijgt u dat overzicht dan (kosteloos) thuisgestuurd.

Het is van groot belang dat de over u in de basisadministratie opgenomen gegevens juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neemt u dan contact op met de afdeling burgerzaken van de gemeente. Over u rechten en verplichtingen in het kader van de basisadministratie is een folder beschikbaar. Deze folder kunt u verkrijgen bij de afdeling burgerzaken van uw gemeente.

Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 10 september 2001 de volgende aanvraag voor een bouwvergunning is ontvangen voor het plaatsen van een zwembad aan De Heul 15. Tevens wordt bekend gemaakt dat op 25 september 2001 bouwvergunningen zijn verleend voor het uitbreiden van 9 woningen aan De Glazenmakerstraat nummers 3 t/m 7, 11 en 21 t/m 29. Op 2 oktober 2001 is er een bouwvergunning verleend voor het gedeeltelijk vernieuwen van een bedrijfsgebouw aan Dr. Boomstraat 21a.
De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur. Tegen de bouwvergunningen kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending aan de aanvrager schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075) 6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een schorsingsverzoek zijn griffiekosten verbonden.

Kapvergunning
Op 1 oktober is vergunning verleend voor het kappen van 1 eik en 1 esdoorn op de percelen Noordeinde 81 en 83. Belanghebbenden kunnen hiertegen binnen 6 weken na genoemde datum een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van de verleende vergunning niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Burgerlijke stand
Overleden:
Cornelia Louisa Huizinga (91 jr)
w.v.. H.M. de Buijzer

Simon de Lange (84 jr)
e.v. M. Wals

Ondertrouw:
M. Schurer en M. de Dijcker


---


1 oktober 2001




Schoollokalen geplaatst
Na een vertraging van enkele weken zijn nu dan toch de lokalen geplaatst bij basisschool De Kweekvijver. Met een enorme kraan werd woensdagmiddag 26 september het eerste lokaal op zijn plek gehesen. Sectorhoofd Inwoners Zaken Simon Plooijer vertelt opgelucht te zijn: 'Het is jammer dat het niet eerder kon, maar gelukkig kunnen we dan toch na de herfstvakantie de kinderen het onderdak bieden wat ze aan het begin van het nieuwe schooljaar is beloofd.' Dit houdt in dat de Kerkbuurtschool zijn functie als tijdelijke onderwijsinstelling weer kwijt is. De commissievergaderingen zullen vanaf begin november dan ook weer in de Kerkbuurtschool plaatsvinden.

Europese Unie: invaliden worden gehandicapten
Door Europese regelgeving gaat de invalidenparkeerkaart vanaf 1 oktober gehandicaptenparkeerkaart heten. De kaart krijgt een uitvoering die in alle landen van de Europese Unie geldt. De borden "invalidenparkeerplaats" zullen worden vervangen door "gehandicaptenparkeerplaats". Er is nog een aantal bepalingen, die hieronder staan vermeld:

- De geldigheidsduur blijft maximaal 5 jaar, met een minimum van 6 maanden.

- Na afloop van een periode zal gezien de stand van de medische wetenschap altijd een nieuwe medische keuring noodzakelijk zijn.
- De termen permanent en progressief worden vanaf 1 oktober niet meer gehanteerd.

- Een kaart die niet meer geldig is, moet zo snel mogelijk worden ingeleverd. Ook als iemand overleden is, moet de nabestaande dit snel doen. Gebeurt dat niet, dan is sprake van een strafbaar feit, aangezien de kaart geldswaarde vertegenwoordigt.
- Criterium voor zowel bestuurder als passagier wordt, dat men te voet, met de gebruikelijke hulpmiddelen, niet in staat is een afstand van 100 meter aan één stuk te overbruggen. Nieuw is dat dit nu ook gaat gelden voor passagiers, aangezien het oude criterium "niet of nauwelijks te voet kunnen voortbewegen" voor de keurende instanties niet goed meetbaar is.

- Tevens is een criterium, dat een passagier voor vervoer van deur tot deur continu afhankelijk is van de hulp van de bestuurder.
- Voortaan zal een bestuurderskaart worden aangeduid met de hoofdletter B en een passagierskaart met de hoofdletter P. Tevens zal er een pasfoto worden geplakt op de achterkant van de kaart, zodat die niet zo snel uit handen wordt gegeven. Voordeel hiervan is, dat er geen kentekens meer hoeven te worden genoteerd op de kaart, maar dat de bestuurder van die auto gebruik kan maken waar hij of zij de beschikking over heeft. Dit scheelt ook tussentijdse wijzigingen door Burgerzaken. Voor collectief gebruik door instellingen (b.v. De Wieken) is het mogelijk een I-kaart aan te vragen.
- Voor diegenen die zowel voor een bestuurderskaart als voor een passagierskaart in aanmerking komen kan op de
gehandicaptenparkeerkaart zowel de B als de P worden opgenomen.
- De gehandicaptenparkeerkaart gaat Hfl. 28,70 (Euro 13,00) kosten. Overgangsregeling: De eerder afgegeven invalidenparkeerkaarten mogen worden gebruikt tot hun geldigheidsduur is verstreken. Houders van de oude kaarten moeten na 1 oktober 2001 opnieuw worden gekeurd, voordat hun kaart afloopt.

Oostzaanse brandweer tweede bij wedstrijden
Ieder jaar doen de regionale brandweerkorpsen uit de Zaanstreek mee aan een brandweerwedstrijd. Bij diverse kazernes worden dan proeven gehouden in bijvoorbeeld perslucht, chauffeurstest, EHBO, water- en blusspel. Omdat de vrijwillige brandweer 75 jaar bestaat in 2001 werd de grote oefening in Oostzaan gehouden. Na een hele dag intensief oefenen werd het korps uit Wormer eerste. Oostzaan werd knap tweede en Zaandijk mocht de derde prijs in ontvangst nemen. Burgemeester A. Moens reikte de prijzen uit.

Asfaltering Noordeinde
Op 3 en 4 oktober zullen er wegwerkzaamheden plaatsvinden ter hoogte van Noordeinde 1 t/m 23 (beide weghelften). Er gaat een nieuwe toplaag op het asfalt aangebracht worden. Overdag vinden voorbereidende werkzaamheden plaats. Daardoor kan er van half zeven 's ochtends tot vier uur 's middags verkeershinder zijn voor auto's. Voetgangers en (brom)fietsers zullen er geen last van ondervinden. Wachttijden tot maximaal 15 min zijn niet uitgesloten. Op donderdag 4 oktober wordt er ook 's avonds en 's nachts gewerkt. Dat begint 's middags om half zes en duurt tot ongeveer drie uur 's nachts (5 oktober). In die periode zal ter hoogte van Noordeinde 1 t/m 23 (beide weghelften) geen snelverkeer mogelijk zijn. De afsluiting van de wijk Roemersloot zal niet langer dan een half uur bedragen. Men kan altijd één van de uitvalswegen gebruiken. In noodgevallen zal de aannemer altijd voor een oplossing zorgen.

Nieuws over reisdocumenten
Vanaf 1 oktober 2001 gelden er nieuwe regels voor paspoorten en identiteitskaarten (reisdocumenten). Behalve dat de binnenkant er anders uit komt te zien is de wachttijd de grootste verandering. U moet namelijk voortaan een aantal dagen wachten op een nieuw reisdocument. Bovendien gelden er andere regels voor het bijschrijven van kinderen.

Even wachten
Voor een betere beveiliging worden paspoorten en identiteitskaarten vanaf 1 oktober a.s. op een centrale plaats in Nederland van uw persoonlijke gegevens voorzien. Daardoor kunt u uw nieuwe reisdocument niet meteen mee krijgen. Het gaat een aantal dagen duren. Reken op een week, dan bent u op tijd. Diegene die reisdocumenten aanvraagt moet ze zelf ophalen, dit kan dus niet door iemand anders gedaan worden!

Wat heeft u nodig
U moet een nieuw reisdocument persoonlijk aanvragen. Daarvoor moet u wel uw huidige reisdocument meenemen en één recente pasfoto van goede kwaliteit. Deze foto moet recht van voren zijn genomen, dus niet van opzij. Kinderen tot achttien jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben schriftelijke toestemming nodig van beide ouders (of degene die het gezag over het kind heeft). Hetzelfde geldt voor kinderen tot twaalf jaar die een identiteitskaart willen aanvragen. Tarief: paspoort 73,55 ( 33,37), identiteitskaart 59,20 ( 26,87).

Kinderen bijschrijven
Kinderen tot en met vijftien jaar oud kunt u als ouder bij laten schrijven in uw eigen paspoort. Maar, hoe oud ze ook zijn, kinderen mogen ook een eigen paspoort hebben. Let op! De identiteit van de kinderen wordt nu nog beter gecontroleerd. Bij het aanvragen van een bijschrijving dient u uw kind en een pasfoto van het kind (recht van voren genomen) mee te nemen. Daarnaast blijft schriftelijke toestemming en een legitimatiebewijs van de andere ouder vereist, ook als uw kind al in uw huidige paspoort staat!

Ook voor het bijschrijven van kinderen geldt voortaan een wachttijd van een aantal dagen. Reken op een week, dan bent u op tijd. Uw kind hoeft niet mee om het paspoort af te halen waar het in bijgeschreven wordt.

Voor sommige landen moeten kinderen al op jongere leeftijd een eigen paspoort hebben. Uw reisbureau kan u daar meer over vertellen. Tarief: gelijktijdige bijschrijving Hfl. 15,00 (Euro 6,81), latere bijschrijving Hfl. 35,00 (Euro 15,88).

Spoedprocedure
U kunt een spoedaanvraag doen voor een nieuw reisdocument of de bijschrijving van kinderen. Hieraan zijn extra kosten verbonden. Toeslagen: Hfl. 73,55 (Euro 33,37), per bijschrijving Hfl. 35,00 (Euro 15,88).

Oude document kwijt?
Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of bent u het kwijt, dan dient u dat aan te geven bij de politie. Die maakt dan een proces verbaal op. Dit heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen. Tarief: hfl. 45,65 (Euro 20,72)

Schouwmeester controleren sloten van Oostzaan
De schouwmeester van Waterschap De Waterlanden gaat van 15 t/m 19 oktober de sloten in Oostzaan weer controleren op zuiverheid, breedte en diepte. Iedereen die een onderhoudsplicht heeft voor zijn of haar sloot moet deze voor 15 oktober hebben geschoond van waterplanten en vuil. Eigenaren van bruggen en dammen moeten zelf de sloot rond hun brug of dam onderhouden.